Er litt usikker på om jeg la dette inn under riktig emne, men i dette tilfellet er det snakk om bruk av kroppen som et instrument til bruk innenfor magi, så... (Du må bare flytte innlegget, hvis du mener det hører inn under et annet emne, T.)
Sex som spirituell praksis er ganske utbredt i Buddhismen, Hinduismen og Taoismen, (Samt Okkultismen).
I taoistisk lære er det viktig at partene har et harmonisk forhold mellom seg ellers vil ikke høyere spirituelle nivåer nåes (hva nå det betyr i praksis), noen påstår det blir umulig med flere partnere samtidig. Sex uten kjærlighet anbefales ikke, da hensikten med akten ikke kan oppnåes.
Vår sexuelle energi regnes innen taoismen og kinesisk buddisme som den kraftigste energien i kroppen, den er rå og uforedlet.
Etter hva jeg har forstått er energien som genereres gjennom seksuelle øvelser/handlinger etc krafige saker sett fra en magisk/okkult synsvinkel - og av denne grunn ytterst mektig og potent i det magiske arbeidet.
Det sies at en kvinne kan ønske seg noe ved å visualisere / tenke sterkt på det i øyeblikket ved orgasme ( og ekstra kraft får det når mannes energi nyttes samtidig) Tradisjonelt ønsker hun seg gjerne et barn eller penger eller ..... Samtidig sies det også at når hun risikerer uforutsigbare påvirkninger i sin karma.
Når to mennesker gir sin kjærlighet uforbeholdent vil det være et gode for begge parter.
Når to mennesker kultiverer sin energi snakkes det også om "healing love"
I grunnen kan seksualiteten sees på som en langt dypere kreativ kraft enn slik den ofte kommer til syne som "lyst" eller "trang" etc.
Det finnes (minst) en bok om emnet:
"Modern Sex Magick: Secrets of Erotic Spirituality by Donald Michael Kraig".
Jeg har ikke lest denne boken selv, men jeg fikk den anbefalt under en diskusjon om emnet.
Seksuell magi (tantra, yogasex, alchemy osv..) deles ofte inn i 3 hovedgrupper: Hvit, svart og grå tantrisme.
Hvit innebærer ingen orgasme, men der brukes den seksuelle energien til å styrke og gi energi til de to partene. Ved orgasme går energien utover, og "kastes bort". Dette (Hvit) er en eldgammel form for sex.
Hvit tanrisme må praktiseres i et stabilt forhold med ekte kjærlighet og omsorg for å fungere ordentlig, så "fri sex" er langt fra denne formen sex.
De to sistnevnte vet jeg ikke så mye om, bare at de innebærer orgasme og brukes til andre formål.
Noen som vet noe om svart og grå tantrisme?
Kommenter gjærne og kom med innspill og synspunkter