Antal indlæg : 352 Join date : 28/08/09 Geografisk sted : Norge
Emne: språkproblemer Lør Jan 09, 2010 2:41 pm
Etter at flere av dere her inne har gjort meg oppmerksom på, at mitt skriftspråk kan være litt besværligt å forstå for dere dansker (Dere skal være ytterst glade for at dere ikke skal forstå min dialekt når jeg snakker!!! ) har jeg gjort et par forsøk med å trykke på den automatiske oversettelsen til dansk... Det vil si, først forsøkte jeg å få oversatt flere innlegg skrevet på dansk til norsk.
Sukk... Det ble ikke helt som jeg håpet... Jeg mistet tråden i innleggene og måtte gå tilbake til den danske orginalen, for å forstå innholdet. Dermed vil jeg annta at det samme vil skje fra norsk til dansk..?
Noen som har tips eller gode råd å komme med? Er det ordene dere ikke skjønner betydningen av, eller er det selve setningsoppbyggingen som er veldig forskjellig mellom norsk og dansk?
Jeg har heldigvis få problemer med å forstå dansk. (Norsk bokmål, som jeg skriver, stammer fra dansk)
Men det hjelper lite, hvis dere ikke forstår meg
Tesposinus Admin
Antal indlæg : 1663 Join date : 05/03/09 Age : 44
Emne: Sv: språkproblemer Lør Jan 09, 2010 5:42 pm
Personligt har jeg ikke noget problem med at forstå dine indlæg, men det er muligvis også fordi, jeg forstår, taler og læser svensk, og kombinationen af at forstå svensk og dansk hjælper vist godt på det, da norsk for mig altid har virket lidt som en slags blanding af dansk og svensk - med al respekt naturligvis. Det hænder i ny og næ, du gør brug af typiske norske ord, som jeg ikke kender, men i sådanne tilfælde er det ikke værre, end at jeg kan slå dem op på nettet. Men ja... kan godt forestille mig at der må være lidt sproglige problemer her og der imellem medlemmer, hvilket jeg håber, er okay med folk. Det er ikke alle danskere, der forstår norsk og svensk lige godt, og vice versa. Men håber folk ikke har noget imod at kæmpe lidt med det, da jeg synes godt om, vores lille forum ligefrem er skandinavisk frem for kun dansk.
Problemet med oversættelsesprogrammer er, at de ofte kan gøre det hele meget værre, da de oversætter ordret (og dét ind imellem forkert tillige), men undlader det grammatiske, og så bliver det hele en uforståelig omgang Abu Musa Jabir Ibn Hayyan!
Men hvad siger I andre?
T.
Moonlight_tiger
Antal indlæg : 762 Join date : 07/03/09 Age : 35 Geografisk sted : Et sted i Danmark
Emne: Sv: språkproblemer Lør Jan 09, 2010 9:51 pm
jeg synes heller ikke jeg har de store problemer med at forstå dine indlæg så længe jeg ikke skal høre talen også, for der kan jeg ikke følge med, når jeg hører svensk og norsk... hehe
Fate
Antal indlæg : 264 Join date : 07/03/09 Age : 35 Geografisk sted : Risskov, Århus
Emne: Sv: språkproblemer Søn Jan 10, 2010 2:08 pm
Jeg har heller ikke rigtig nogle problemer da jeg har en nordmand i familien, så er lidt vandt til det skrevende og det mundtlige ^^ No problems here
Fullmåne
Emne: Sv: språkproblemer Søn Jan 10, 2010 2:43 pm
Tesposinus skrev:
Personligt har jeg ikke noget problem med at forstå dine indlæg, men det er muligvis også fordi, jeg forstår, taler og læser svensk, og kombinationen af at forstå svensk og dansk hjælper vist godt på det, da norsk for mig altid har virket lidt som en slags blanding af dansk og svensk - med al respekt naturligvis.
Tja.. Det er ikke så unaturlig at norsk kan minne om både dansk og svensk. Norge har "tilhørt" både Danmark og Sverige i mange hundre år, og begge landene har satt sitt preg på oss.
For meg er "nabospråkene" svensk, dansk (og islandsk) like lett å forstå som norsk. Både som skriftspråk og i muntlig tale. (Sliter litt med dialekten til dansker fra Fyn og svensker fra Skåne, men ikke værre enn at jeg forstår hva som blir sagt med litt ekstra konsentrasjon)
I vårt langstrakte land er vi vant med mange forskjellige dialekter, og vi har liketil 3 (4) skriftspråk. Bokmål (Som jeg skriver, og som har sin opprinnelse fra dansk) Nynorsk, som er et skriftspråk bygd på vestnorske dialekter. Samisk (og sørsamisk) Noen av dialektene i Norge er svært vanskelig å forstå, selv for innfødte nordmenn...
Jeg er takknemelig for å høre at ihvertfall noen av dere her inne forstår det jeg skriver!!!
Gospodarica
Antal indlæg : 53 Join date : 09/04/09 Age : 46 Geografisk sted : Fyn
Emne: Sv: språkproblemer Tirs Jun 22, 2010 1:07 pm
Jeg skal somme tider læse dine indlæg 2 gange, men så får man jo også det hele med Jeg synes det er dejligt at her er andet end danskere og jeg skal nok spørge hvis der er noget jeg ikke forstår.
SørenBS
Antal indlæg : 15 Join date : 07/06/10 Age : 35 Geografisk sted : vest jyland
Emne: Sv: språkproblemer Tirs Jun 22, 2010 8:21 pm
jeg forstår også hvad du skriver når jeg har læst det mellem 1 til 4 gange men det er lige så maget pågrund af de lange indlæg og der er nogen andre her inde jeg læser ligeså mange gange.
Lynx
Antal indlæg : 109 Join date : 13/06/10 Geografisk sted : Svendborg
Emne: Sv: språkproblemer Ons Jun 23, 2010 8:59 am
Jeg har heller ingen problemer med, at forstå dig, Fullmåne. Og hvis der endelig er et ord, jeg ikke kender, kan jeg slå det op. Og ellers kan vi jo bare spørge dig.
Jeg synes det er rigtig godt, at det ikke kun er danskere, der er herinde. Det giver lidt flere forskellige vinkler på tingene. Så det er dejligt, at du er her, Fullmåne!
Fentowers
Antal indlæg : 138 Join date : 11/01/10 Age : 56 Geografisk sted : Gentofte
Emne: Sv: språkproblemer Ons Jun 23, 2010 5:02 pm
Fullmåne - jeg har overhovedet ingen problemer med at forstå hvad du skriver
Og jeg siger som de andre: Det er bare dejligt at der ikke kun er danskere herinde.
Fullmåne
Emne: Sv: språkproblemer Søn Jul 18, 2010 5:51 pm
Hyggelig å høre at så mange av dere her inne på forumet, ikke har alt for store problemer med å forstå det jeg skriver
Og skulle det være ord eller uttrykk som er totalt uforståelig, er det bare å spøre.