Hei Fate!
Jeg skal gjærne hjelpe deg med tips og råd etter beste evne.
Men først må jeg nesten vite hva slags "retning" covenet ditt skal ha? Og hvilken bakgrunn du har. (Du kan godt maile meg, hvis du ikke ønsker å legge ut disse opplysningene)
Som heks bør du være oppmerksom på prinsippet: 'Det du ikke finner i deg selv, vil du heller aldri finne utenfor'.
Det å bli en heks er starten på en psykisk reise i ditt indre univers, og slike reiser får oftest også konsekvenser i det praktiske liv.
Hvis det er et wicca-coven du skal starte, bør du følge retningslinjene til Gerald B. Gardner og prinsippene om innvielser og hven som "kan" starte et eget coven.
I Gardneriansk Wicca er det tre innvielsesgrader, og alle innvielser utføres av en mann for kvinner og av en kvinne for menn. Den som skal innvies må være minst 18 år, men det er sjelden at så unge mennesker blir innviet i Gardneriansk Wicca. Den første graden er en innvielse inn i tradisjonen og gruppesjelen, og ofte også inn i et coven. I første grad får den innvidde betegnelsen heks og prest(inne). Etter innvielsen til den andre graden blir man Yppersteprest(inne), og blir erklært i stand til å lede ritualer, innvie andre til sin egen grad og ha ansvar for opplæringen av hekser med første grad. Innen noen Gardnerianske covener tillates det at par der begge har 2. grad kan starte sin egen coven.
Den tredje graden oppnås etter år med arbeid og studier, når den enkelte har oppnådd et visst nivå av erfaring, kunnskap og åndelig utvikling. De med 3. grad står helt fritt til å starte eget coven, og til å tolke heksekunsten slik de finner det best. Noen velger også å starte sin egen tradisjonslinje. Hvilke krav som stilles for innvielse i de forskjellige gradene vil kunne variere fra coven til coven. Opplæringen i Gardneriansk Wicca foregår som oftest etter 'osmose-prinsippet': Du deltar, ser hva de mer erfarne gjør, lærer av dem direkte og indirekte, stiller spørsmål og leser det du kommer over. Initiativet til opplæringen ligger stort sett hos den enkelte innvidde.
Det vanlige er at et Gardneriansk coven ledes av en yppersteprestinne, i samarbeid med den ypperstepresten hun selv velger. Noen covener ledes i fellesskap av en yppersteprestinne og yppersteprest. Gardnerianske hekser har ikke noen tradisjon med neofytter, og aksepterer sjelden eller aldri at uinnvidde deltar i noen former for ritualer.
(Personlig har jeg så mye imot kvinnesynet til G. Gardner, at for meg er det utelukket å følge hans retningslinjer!!! )
Hvis du derimot tittulerer deg selv som ekletisk heks, står du langt friere...
Covenet jeg leder ble til ved en tilfeldighet. (?)
På denne tiden reiste jeg mye rundt og holt foredrag om bruk av nyttevekster (urter til mat og medisin) og kom dermed i kontakt med mange interesante mennesker. (Jeg hadde da praktisert som heks i endel år)
Jeg ble kjent med andre hekser, og ble etterhvert forespurt om jeg kunne tenke meg å ha med flere under sabattsfeiringene.
Det ene førte med seg det andre. Etter 2 år med løse og sporadiske treff, ble jeg forespurt av den harde kjernen, om jeg kunne tenke meg å starte et coven.
Etter litt vurderinger frem og tilbake, sa jeg ja, og "7. Fullmåne" så dagens lys i 1991.
Jeg ble valgt til "Sjæfshæks" av de andre heksene, og den tittelen har fulgt meg siden.
Vi satte oss ned i felleskap og utarbeidet rettningslinjene for covenet. Med utgangspunkt i det vi hadde felles.
Alle er fristilt i forhold til tro.
Den gangen var det et uttalt ønske om at vi gjærne måtte bli flere.
Et ønske vi siden har gått bort i fra, etter diverse uheldige episoder med noviser som har hatt bakenforliggende motiver...
Men covenet har vokst jevnt og trutt. Nå er vi i den situasjonen at vi før eller siden må ha en avlegger/dattercoven...
Foreløbig er det ingen som vil gå ut av covenet, å ta denne jobben.
Et coven som har holt sammen så lenge som det vi har gjort, blir som en ekstra familie, med
svært tette bånd til hverandre.
Vi har ingen prestinne/yppersteprestinnetittler. I stedet bruker vi Novise om "prospectene," som blir hekser når de har gjennomført prøvetiden og blitt opptatt i "7.Fullmåne."
Når de kommer til menopausen/klimateriet går de igjennom en ny seremoni og over til å bli volve eller vis kvinne.
Vi har ingen mannfolk i covenet. (Det var et sterkt uttalt ønske fra alle i starten, om at vi skulle være et rent kvinnecoven)
Dette tar vi opp til diskusjon med ujevne mellomrom, uten at vi har kommet til noe annet resultat.
Yes, Fate, nå har du lest historien bak det covenet jeg leder.
Vi er ikke et wiccacoven! En bedre beskrivelse er mysterieorden-relatert. Hvor "faget" (whitchcraft) står sentralt. Vi har "røtter" innenfor det nordiske, men søker hele tiden å utvikle oss videre.
Mer eller mindre alle heksene/volvene har forskjellige evner/ferdigheter. Sammen utfyller vi hverandre.
Hvis jeg skal gi deg noen gode råd på veien, må det bli, - Finn ut av de punktene jeg har listet opp nedenfor:
* Velg
nøye dine covenmedlemmer. Anbefaler sterkt obligatorisk prøvetid! Still høye krav, så unngår du mange ubehageligheter i ettertid...
* Bruk dine evner/krefter til å sjekke når tiden er inne til å stifte covenet.
* Ikke vær for mange i startfasen.
* Bruk den første tiden til å bli kjent og til å kjenne på om kjemien stemmer dere i mellom.
* Ta konflikter på alvor. Ikke la små uenigheter få utvikle seg over tid.
* Finn ut hvilke regler og retningslinjer som skal gjelde.
* Ritualer og seremonier. (Hvem utfører hva?)
* Sabatter, esbater, andre høytider?
* "tro/livssyn?"
* Veien videre? Mål?
* Utstyr?
* Bekledning, - felles drakter, kapper el.l skyclad?
* Leder/lederskap?
* Tilholdssted?
* Økonomi?
* Arbeidsfordeling/ansvarsfordeling?
* Opplæring? I hva? Hvordan?
Vi har en egen (lukket) blogg i vårt coven, som jeg har hovedansvaret for å holde oppdatert til en hver tid, men alle heksene skriver innlegg der, og holder seg oppdatert på innholdet.
Den blir brukt både til organisering, beskjeder, kontakt og hyggelige hilsener. Men hovedinnholdet er "faglig" stoff.
Med andre ord, det er tidkrevende å lede et coven.
Men, jeg har ALDRI angret at jeg tok på meg denne livsoppgaven!
Håper ikke du ble skremt av det du nå har lest...?
Husk: Dette er min måte å gjøre det på. Du har kanskje helt andre ideer og måter å gjøre ting på, som er mere riktig for deg.
Det finnes ingen fasit på hva som gjør et coven vellykket og til en uadskillelig heksefamilie
Alt avhenger av hva hver enkelt heks legger ned av tid, innsats, energier/krefter, magi og kjærlighet for å lykkes!
Hvis du har et oppriktig ønske om å starte ditt eget coven, og tenker nøye igjennom alle de praktiske oppgavene som må løses (i forkant eller underveis) vil du lykkes!
Lykke til, Fate!