Antal indlæg : 352 Join date : 28/08/09 Geografisk sted : Norge
Emne: Ostara, Vårjevndøgn Fre Feb 12, 2010 12:19 pm
Vårjevndøgn, Ostara (ca.20 - 21. Mars) også kjent som Vårritualet, Lady Day og Eostras dag, er den første dagen med ekte Vår.
Solen har nådd ekvator, så dag og natt er like lange i hele verden! Lys og mørke er i balanse men lyset er nå stigende. Denne sabatten er også kjent som Eostre, til ære for den angelsaksiske vårgudinnen. Eostre ble seremonielt påkalt denne dagen, og det er fra henne det engelske navnet på påsken, easter, kommer.
Heksene feirer Ostara, jødene feirer Pesach og kristne feirer påske. Heksene feirer at livet begynner og jammen ser man ikke at jødene minnes utgangen fra Egypt og kristne minnes at Jesus sto opp fra de døde til livet. Mange fellesnevnere i religionene, bare man ser etter.
Energiene i naturen forandrer seg fra sovende som i Vinteren til en ekspanderende inspirasjon av Vår. Gudinnen blomstrer opp fra sin søvn, og legger fruktbarhet som et teppe over jorden.
Ute begynner snøen å smelte og de første tulipanene bringer farge til verdenen. Fra gammelt av var Ostara tiden for påskeegg. Påskeharen var en gammel hedensk tradisjon, som kristendommen gjorde om til tiden for Jesu fødsel.
Ostara fikk navn etter den germanske gudinnen for vår, soloppgang og nye begynnelser. Tradisjonelt inkluderte hennes hellige symboler egget og haren. Navnet kan også staves Eostre.
Lyset overtar Mørkets plass; Nå skal alt på jorden være frukbare! Dette er en tid for nye begynnelser, en tid for handling, for spells om framtidige mål, og for å tenke på hager og anlegging av nye urtebed.
Våren når halvveis gjennom sin reise fra Imbolc til Beltane. Igjen er natt og dag i perfekt balanse, og lysets krefter stiger.
Lysets gud vinner sin seier over sin "tviling", - Mørkets gud.
De gamle hekse-skikkene fokuserte trolig på denne gledesrike naturlige unnfangelsen som skjer i naturen på denne tiden. Navnet Ostara eller Eostra blir muligens brukt feil om Vårjevndøgn. Dette navnet er heller for den nærmeste fullmånen eller esbaten, siden Eostra muligens heller er en lunær (Luna = måne på latin) feiring heller enn en sabbat.
Det eldre og mer aksepterte tilnavnet er "Lady Day". Denne tiden har absolutt med fruktbarhet å gjøre, noe som kan sees rundt oss. Mange dyr finner deres make allerede nå. Se på trær og andre planter. Blomstene i stuen begynner også å livne til. Så fruktbarhet er riktig ord på denne tiden.
Feirer dere Ostara?
Moon
Antal indlæg : 50 Join date : 09/03/09 Age : 43 Geografisk sted : Århus
Emne: Sv: Ostara, Vårjevndøgn Ons Mar 17, 2010 1:42 pm
Åh ja, nu varer det ikke længe før vi har Ostara. Hvor jeg glæder mig. Der skal drikkes mjød og spises chokoladeæg. Jeg vil puste æg på fredag og pynte lidt op. Der skal selvfølgelig påskeliljer på altret og den lyssegrønne dug skal lægges på. "Desværre" har jeg også et familie arrangement i weekenden som strækker sig over 2 dage, så jeg afholder først ostara den 22. Sådan er det jo nogen gange. Og det positive ved at være solitær er, at jeg ikke skal have mit skema til at passe sammen med nogen andre end mig selv
Fullmåne
Emne: Sv: Ostara, Vårjevndøgn Ons Mar 17, 2010 1:51 pm
Så flott at du legger opp til en feiring av Ostara, selv om den må forskyves litt. Det er ikke alltid at timeplanen tillater feiring på selve dagen.
Jeg skal feire Ostara sammens med covenet mitt. Vi skal ha en storslått feiring. Begynte å forberede allerede for en uke siden, med å ta inn kvister for driving, så karsefrø og pynte/male egg Ostara er tiden for nye begynnelser, så vi har en del nytt innen magien som skal prøves ut...
Blessed Ostara, Moon!
Moon
Antal indlæg : 50 Join date : 09/03/09 Age : 43 Geografisk sted : Århus
Emne: Sv: Ostara, Vårjevndøgn Tirs Mar 23, 2010 3:42 pm
Tusind tak Fullmåne Jeg håber også I havde en fantastsik Ostara. Selvom jeg måtte forskyde selve fejringen lidt blev det både dejligt og magisk. Da der sker men masse nye ting i mit liv fortiden kunne fejringen af nye begyndelser og "plantning" af ønsker for den næste tid, ikke falde på et bedre tidspunkt ^^
Fullmåne
Emne: Sv: Ostara, Vårjevndøgn Tirs Mar 23, 2010 5:13 pm
Det kan jeg bekrefte at det hadde vi så absolutt!
Jeg mener det var den mest fantastiske heksesabatten jeg har deltatt i! Hele kvelden var vidunderlig og magisk...