Emne: Sabatter & Esbatter Tirs Mar 10, 2009 9:03 pm
StoneChild skrev
Citat :
sabbaterne er de højtider der er iflg. årshjulet og tidsbestemt af solen og livets cyclus.... (ca. datoer) altså samhain 1 nov. yule 21 dec. imbolc 1 feb. ostara 21 marts, beltane 1 maj, letha 21 juni, lammas 1 august og mabon 21 sep,
OG nogen laver oss ritualer ved tiltagende/aftagende måne og ved nymåne... selv laver jeg store ritualer, magi og meditation ved fuldmåne, jeg mediterer altid ved til/aftagende måne og ved nymåne... og nogen gange ritualer oss ved nymåne...
Sidst rettet af Admin Ons Mar 11, 2009 8:22 pm, rettet 1 gang
StoneChild
Antal indlæg : 32 Join date : 09/03/09
Emne: Sv: Sabatter & Esbatter Ons Mar 11, 2009 4:56 pm
Admin skrev:
dengrønnemø skrev
Citat :
sabbaterne er de højtider der er iflg. årshjulet og tidsbestemt af solen og livets cyclus.... (ca. datoer) altså samhain 1 nov. yule 21 dec. imbolc 1 feb. ostara 21 marts, beltane 1 maj, letha 21 juni, lammas 1 august og mabon 21 sep,
OG nogen laver oss ritualer ved tiltagende/aftagende måne og ved nymåne... selv laver jeg store ritualer, magi og meditation ved fuldmåne, jeg mediterer altid ved til/aftagende måne og ved nymåne... og nogen gange ritualer oss ved nymåne...
Øhhhhh det var så StoneChild der skrev det
StoneChild
Antal indlæg : 32 Join date : 09/03/09
Emne: Sv: Sabatter & Esbatter Ons Mar 11, 2009 5:09 pm
moonlight_tiger skrev:
Det hjalp mig en hel masse Smile tusind tak Smile skynder mig at notere det ordentligt ned Smile cheers
Så har jeg lige kigget i min kalender fra troldmosehus, hvori de har skrevet de store sabbatter åbenbart Razz Men udover det, har de ikke skrevet noget om esbatter. Anyways, heri står at ostara er den 9. april samtidig med fuldmåne?
ja der er vel lige så mange forskellige datoer som der er folk...
skal dog lige sige at sabbaterne jo ikke følger månen, men solen og holdes ved de faste datoer, Bl.a. er sabbaten Samhain er altid natten mellem d. 30 okt og 1. nov. samtidig med helloween og da er du jo ikke sikret fuldmåne.
Derved er det ikke vigtigt at holde sabbaterne ved fuldmåne... (fuldmåneritualer hører under esbatter og afholdes seperat netop ved fuldmåne).
hvis du kigger på de forskellige årshjul kalendere, vil du se at de primært følger datoerne og ikke fuldmånerne(fuldmånen er jo forskellig fra år til år)
- du skal gøre hvad du føler er mest rigtigt... det er det vigtigste
Moonlight_tiger
Antal indlæg : 762 Join date : 07/03/09 Age : 35 Geografisk sted : Et sted i Danmark
Emne: Sv: Sabatter & Esbatter Ons Mar 11, 2009 7:40 pm
Okay tak
Tesposinus Admin
Antal indlæg : 1663 Join date : 05/03/09 Age : 44
Emne: Sv: Sabatter & Esbatter Ons Mar 11, 2009 8:26 pm
DOH!!!!!!!!!
Fejlen er blevet rettet.
Det er jeg virkelig, virkelig super ked af!!! Lige nu savner jeg virkelig mine små animerede GIFs fra min japanske mobil - der er én, af en lille fyr der sidder i seiza (på knæ) og bukker undskyldende igen og igen.
Bl.a. er sabbaten Samhain er altid natten mellem d. 30 okt og 1. nov. samtidig med helloween [/color]
Forklaring følger...
Året starter og slutter med Samhain, som er natten mellem d. 31. oktober og d. 1. november. Denne nat kendes også som "Halloween" eller "All Hallow's Eve" eller som den er kendt herhjemme; Allehelgensaften. Samhain er keltisk og betyder "forsamling" eller "sommerens slutning", da året oprindeligt kun var delt i to - sommer og vinter - men med firdelingen af året er Samhain nu slutningen af efteråret og begyndelsen af vinteren. Her forlader kraften Guden, og han stiger ned i dødsriget, men det er ikke et endeligt farvel. Ved Yule vil han blive genfødt af Gudinden.