Antal indlæg : 504 Join date : 24/07/10 Geografisk sted : Jylland
Emne: Når magusen skaber Søn Mar 06, 2011 3:48 pm
Fentowers: Håber ikke det gør noget at jeg har lavet dette til et emne, men jeg synes det er interessant.
Fentowers
Citat :
@LKN: At skabe "noget" ud af "ingenting" er jo en af grundteserne i f.eks. Kybalion ... Det er en af de logiske slutninger omkring universets skabelse - og i øvrigt en af grundforudsætningerne i lærdommene fra Qabalah også... "There is nothing in this world, that did not start as a thought."...
Vil du ikke uddybe?, så jeg ikke misforstår hvad du mener For jeg har ikke forstået Kybalion på den måde, at vi skaber af "ingenting".
På forhånd tak
LKN
Ps. vil gerne høre hvad andre mener, og hvordan de forskellige brugere af dette forum har forstået det der ligger bag magikerens skabelse.
Fentowers
Antal indlæg : 138 Join date : 11/01/10 Age : 56 Geografisk sted : Gentofte
Emne: Sv: Når magusen skaber Man Mar 07, 2011 5:48 pm
God ide LKN. Og ja - et interessant emne. Jeg skal nok uddybe, hvad jeg mener, lige så snart jeg får lidt mere tid.
I ærbødighed Fentowers
LKN
Emne: Sv: Når magusen skaber Man Mar 07, 2011 7:10 pm
Helt iorden
LKN
Fentowers
Antal indlæg : 138 Join date : 11/01/10 Age : 56 Geografisk sted : Gentofte
Emne: Sv: Når magusen skaber Søn Mar 13, 2011 4:48 pm
Hey LKN
Så fik jeg endelig tid... Så blot for at uddybe, hvad det er jeg mener :
I Kybalion er der et kapitel, der hedder "The Mental Universe" (Kap. V)
I dette kapitel gør "The Three Initiates" rede for Universets skabelse og substans - og ikke mindst forholdet mellem The All og The Alls skabelse af Universet.
En af passagerne i kapitlet lyder:
Citat :
THE ALL can create in no other way except mentally, without either using material (and there is none to use), or else reproducing itself (which is also impossible). There is no escape from this conclusion of the Reason, which, as we have said, agrees with the highest teachings of the Illumined. Just as you, student, may create a Universe of your own in your mentality, so does THE ALL create Universes in its own Mentality. But your Universe is the mental creation of a Finite Mind, whereas that of THE ALL is the creation of an Infinite. The two are similar in kind, but infinitely different in degree. We shall examine more closely into the process of creation and manifestation, as we proceed. But this is the point to fix in your minds at this stage: THE UNIVERSE, AND ALL IT CONTAINS, IS A MENTAL CREATION OF THE ALL. Verily, indeed, ALL IS MIND!
For at forstå citatet til fulde er man nok nødt til at læse hele kapitlet, men ikke desto mindre: På nøjagtigt samme måde som The All skaber Universet, skaber mennesker (inkl. magikere) virkeligheder: Mentalt!
Det er præcis derfor, visualisering og "imagination" er HELT centrale redskaber i magikerens arbejde.
Tanken er derfor forudsætningen for virkeligheden. Eller som Dion Fortune formulerer det i "The Mystical Qabalah": "There is nothing in this world, that did not start as a thought."
Når vi skaber - hvad enten vi er trænede magikere eller ej - er fundamentet derfor altid tanken (mind). Hvilket i bund og grund er det jeg mente, da jeg skrev at vi skaber af "ingenting".
Håber det giver mening?
(For dem, der ikke har en hard copy af Kybalion, kan værket bl.a. læses her)
LKN
Emne: Sv: Når magusen skaber Søn Mar 13, 2011 8:42 pm
aha Kan kun være enig med dig, men tror det er dit brug af ordet "ingenting" som går mig på. For hvis du kan følge mig: Tanker består af energi (ALTETs ånd?), og da alt er skabt af ALTETs tanker så må dette være energi. Men jeg vil mene at emnet kan ses fra to sider, fra ALTET (altså den absolutte sandhed) og fra mennesket (den relative sandhed). Hvis man så godt som man kan, forestiller sig hvordan ALTET skaber, så vil jeg give dig ret i at man kan kalde det for ingenting. Da tanker fra ALTETs side måske kan opfattes som værende ingenting, ligesom mange mennesker opfatter deres tanker som værende ingenting. Men fra menneskets synspunkt, den relative virkelighed, så er der ikke noget som kan opfattes som ingenting, da alt vi oplever er i ALTET (Det er meget svært at erkende denne hermetiske sandhed, jeg synes i hvert fald det var svært). Det er jo også derfor vi i bund og grund som magikere kan skabe. Vi tuner os ind på de bestemte kræfter, og lære at bruge dem. Vi forbinder os mentalt til universet, og med vores sind kan vi "gribe" ind i universet (ALTETs mentale skabelse), og forme og derved blive en del af den skabende kraft. Dog kun på et meget lavt niveau i forhold til ALTET, men dog for mennesket på et helt fantastisk og "overnaturligt" niveau, når først vi begynder at udvikle vores evner.
Citat :
Det er præcis derfor, visualisering og "imagination" er HELT centrale redskaber i magikerens arbejde.
Helt klart Du kender jo selv til The Secret, eller med et andet navn; Law of Attraction. En meget fascinerende lov, som når den forstås og bliver brugt bevidst, virker utrolig let, og som kan bringe mange ting (som nogle magikere bruger år på at lære at skabe i ders liv) på utrolig kort tid. Og det eneste man skal kunne for at bruge denne lov, er at visualisere. Den gør i sandhed brug af det mentale univers, på et helt åbenlyst niveau.
Kan du følge hvad jeg mener? Håber ikke det er skrevet helt uforståeligt, det kan mange gange være svært at videregive det man mener