- Smoottie skrev:
- ^ Nu har jeg været praktiserende wiccaner i et par år, så jeg kender godt teksterne og det historiske, det jeg bare gerne vil vide er hvad det helt præcist er at hun skriver som er forkert, jeg kunne godt tænke mig eksempler fra bøger osv.
Men tak alligevel
Det er irelevant hvor længe du har været wiccaner.
1. Hun fremstiller Wicca som en religion der kun indeholder lys og godhed. I Wicca er det balance der er nøgleordet og køre kun på det ene vil skabe ubalance. (læs Gudindens formaning og Gudens formaning)
2. Hun siger at heks og wiccaner er det samme. Det er også forkert. Wiccaner betegner tilhænger af religionen hvor heks er en praktiserinde indenfor heksekunst. Wicca og heksekunst er ikke det samme. Wicca er en religion og heksekunst er sympatisk magi. Nogen wiccanere er hekse, men der er også dem som ikke er og omvendt.
Som Gudindens formaning også siger.
"Da skal I samles
I som er villige til at lære al heksekunst, men som ikke endnu har vundet dens dybeste hemmeligheder;"
3. Hun fremstiller Wicca for at være en gammel religion. Det er også forkert. Wicca er en moderne religion som ikke er ældrere end 1954.
Hvis du tror at jeg taler usand så vil jeg anbefale dig at læse følgende bøger så du selv kan tage stilling.
Hutton, Ronald. The Triumph of The Moon: A History of Modern Pagan Witchcraft, 1999
- McLelland, Lilith. Out of the Shadows: Myths anf Truths of Modern Wicca, 2002.
Bonewits, Isaac. Essential Guide to Witchcraft and Wicca, edition 2006.
- Hutton, Ronald. The Triumph of the Moon: A History of Modern Pagan Witchcraft, 1999.
- Lamond, Frederic. Fifty Years of Wicca, 2004.