Antal indlæg : 109 Join date : 07/03/09 Age : 60 Geografisk sted : Horsens
Emne: kaballaen og religion Søn Apr 05, 2009 11:17 am
Hvad er jeres mening kan man bruge kaballaen til noget hvis man ikke er monoteist og i så fald hvor vil i plasere de forskælige guder vil i plaser dem alle sammen i keter eller alle guder i højer søjle og gudnider i venstre eller måske i den sfære eller sfirot der passer til deres egenskab for eksembel odin i hokhmah (visdom)
Tesposinus Admin
Antal indlæg : 1663 Join date : 05/03/09 Age : 44
Emne: Sv: kaballaen og religion Man Apr 06, 2009 5:25 pm
Hej Hans!
Efter min personlige mening behøver man ikke være specielt religiøs for at gøre brug af Qabalah (Qabala, Kabbalah, Kabbala eller hvordan man nu vil stave det, udaf de 49127 forskellige måder der er ), men min personlige erfaring siger mig så samtidigt, at det er svært som okkultist at modstride det monoteistiske. Men dette betyder ikke, at man tager fejl, hvis man som wiccaner tilbeder en gud og gudinde. At tage læren om én oprindelig kilde bag al skabelse til sig, betyder ikke at eksistensen af diverse guder og gudinder er ukorrekt. Rent faktisk så har min erfaring med de okkulte videnskaber vist mig, at adskillige guder og gudinder rent faktisk ER forskellige åndelige væsner. Ind imellem er der blot tale om engle, dæmoner, elementaler og lign., som folk blot ikke vidste hvad var, og derfor begyndte at tilbede som guder. Andre gange er der tale om ånder, der er af en "miscellaneous" klassifikation, der kun kan beskrives som guddom. Og igen er der på andre tidspunkter slet ikke tale om en intelligent eksistens, men blot en æterisk kraft som folk har tilbedt som en intelligent skabning. Det har meget med menneskers behandling af, hvad de opfatter, at gøre.
Hvad angår diverse guddomme fundet i forskellige mysterie-lærdomme, religioner osv., er der en ganske glimrende liste at finde i bogen 777. Selve bogen er skrevet af Aleister Crowley, men tilknytningslisten der udgør den vigtigste del af 777, er ikke skrevet af Crowley. Den var lavet af Golden Dawn, og blev blot trykket i Crowleys bog. Under alle omstændigheder er bogen alle pengene værd blot pga. den omtalte liste. Den giver næsten alle de tilknytninger til "Visdommens 32 Stier", som man kan ønske sig. Så den er helt klart at anbefale!
Mange venlige hilsner,
Tesposinus
hans
Emne: Sv: kaballaen og religion Tirs Apr 07, 2009 1:13 am
så er den slætet
Sidst rettet af hans Ons Apr 08, 2009 12:33 am, rettet 1 gang
Det er alle tiders, når I alle er villige til at dele med hinanden, og jeg har intet imod, når folk finder diverse tekster på nettet i form af PDF dokumenter og lign., men jeg vil ydmygst bede jer alle om at venligst være forsigtige med, at give links her på foraet til ting der stadig er beskyttet af Copyright. Og 777 er stadig dækket af Copyright under Red Wheel/Weiser (Weiser Books/Samuel Weiser Publications). Det er ikke fordi, jeg vil være en overfor nogen, men jeg vil blot helst ikke se Occultus Scientia bidrage til distribution af ulovlige materialer. Det håber jeg, I forstår.
Så I skal være velkomne til at dele jeres fund med hinanden, men jeg beder jeg på det allervenligste at gøre det via PB (Privat Beskeder) i stedet, eller via private emails, chat og lign.
På forhånd tusind tak til jer alle!
Mange venlige hilsner,
Tesposinus
Sidst rettet af Tesposinus Tirs Jan 19, 2010 4:01 pm, rettet 1 gang
hans
Emne: Sv: kaballaen og religion Ons Apr 08, 2009 12:28 am
undskyld det hvade jeg ikke lige tænkt over at den var beskyttet
Tesposinus Admin
Antal indlæg : 1663 Join date : 05/03/09 Age : 44
Emne: Sv: kaballaen og religion Ons Apr 08, 2009 10:45 am
Det behøver du skam ikke undskylde for. Vi kan alle have smuttere her og der, Hans, så tænk endelig ikke på det.
hans
jeg fand den samme liste i en dansk oversætelse jeg har af The inner teachings of TGD. af christian Idsen fra forelaget Atlantis bøgerne jeg ved ikke om bogen stadi er til at få fat i jeg fandt den på qxl.
hans
Emne: Sv: kaballaen og religion Ons Nov 04, 2009 12:28 pm