- Christian skrev:
- Tesposinus er velkommen til at rette mig hvis jeg tager fejl!
Intet at rette - det var lige i øjet!
Dog lige en tilføjelse... denne figur af Basil Valentine i hans Azoth serie, omfatter meget mere end blot lærdommen fra Tabula Smaragdina. Denne alkymiske illustration giver visse "pointers" mht. Magnum Opus i form af dens symbolik. Udover betydningen af de forskellige figurer i selve illustrationen, er der desuden også sætningen, som så flot blev forklaret af Christian:
"Visita Interiora Terræ Rectificando Invenies Occultum Lapidem"
"Besøg jordens indre, rectificér og du vil finde den skjulte Sten"
Men ved nærmere kig på denne sætning... V... I... T... R... I... O... L...
Så der er rigeligt at finde i denne. Selve brugen af "vitriol citatet" er tillige noget der forekommer igen og igen i alkymiske illustrationer - heriblandt også andre af Valentine's såsom denne:
Beklager jeg ikke kan gengive denne i farver, men da rettighederne til mine farvede alkymiske illustrationer ejes af Adam McLean, vil jeg ikke lægge disse op på foraet. Håber denne sort-hvide er tilstrækkelig.
Figuren jeg havde til venstre på det gamle banner var, som sagt, The Hexagram of Solomon, eller The Pentacle of Solomon, fra Bog I -
Goetia af
Lemegeton Clavicula Salomonis. Den nuværende er The Grand Pentacle of Solomon fra
Le Grimoire du Pape Honorius (
The Grimoire of Pope Honorius). Begge to er segl benyttet primært til evokation, da disse bringer ånderne til underkastelse, og er derfor særdeles kraftfulde instrumenter. Der er en lang rød tråd, der går igennem The Pentacle/Grand Pentacle of Solomon, som kan spores igennem
Heptameron,
Goetia,
Maphteah Shelomoh og andre grimoires, men dette er en længere forklaring. Det er ét af mine yndlings-segl indenfor ceremoniel magi!
Så på banneret har du til venstre MAGI, til højre ALKYMI - de to største af de okkulte videnskaber - og til samling heraf og alt dertilhørende, de latinske ord for OKKULT VIDENSKAB. Jeg syntes, dette gav sådan en god helheds-illustration af de okkulte videnskaber, uden at specificere det.