Tak for velkomsten
Jeg skal forsøge at give et kort overblik.
Det er svært at sige præcis hvornår min interesse for det esoteriske blev vakt. Jeg følte mig draget mod filosofien tidligt og alkymien er for mig en naturlig fortsættelse af en søgen der startede for længe siden. Min søgen blev dog mere målrettet da jeg modtog undervisning i Kierkegaard. Kierkegaard var den filosof jeg havde det største forhold og kendskab til inden undervisningen, hvilket resulterede i en skuffelse og forargelse over kvaliteten af det overleverede. I bestræbelsen på at blive et anerkendt "videnskabeligt" studie, havde instituttet mere eller mindre skåret det religiøse element af Kierkegaard væk fra pensum. (det skal siges at jeg ikke betragter mig selv som decideret kristen og det var ikke heri forargelsen bestod.) Det var tydeligt for mig at de gjorde både elever og Kierkegaard en bjørnetjeneste ved at fokusere så énsidigt på det de kaldte hans "rigtige" filosofi.
Jeg mistede her tilliden til det man kan kalde den etablerede lærdom og erfarede at hvis man vil vide hvad de store tænkere har tænkt uden cencur, må man selv opsøge originalteksterne og danne sig sit eget indtryk. Jeg satte mig med den tanke i baghovedet for at genlæse filosofihistorien og opsøge diverse tekster som var udeladt fra pensum.
En parallel til denne løsrivning sker også hos Mary Shelleys fiktive karakter Victor Frankenstein som læser Agrippa og Albertus Magnus før han på universitetet lærer IKKE at læse sådanne ulødige tekster. (1818 udgaven af "Frankenstein - or the modern Prometheus)
... 8 år er passeret siden da.
Min søgen efter visdom har ført mig i armene på de gamle alkymister. Alkymien er dog, som en stor del af det okkulte fyldt med plattenslagere og grådighed. Det allegoriske sprog i de alkymistiske tekster, (som tiltaler mig kraftigt) giver dog bedragere mulighed for at indskrive sig blandt fagets legender ubemærket. Hvordan kan man praktisere alkymi før man ved hvem der taler med oprigtighed. Pga. dette har min alkymistiske praksis de sidste mange år bestået af komparativ tekstanalyse med det formål at kunne navigere udenom før nævnte bedragere.
Jeg er efter min bedste overbevisning nået til et punkt hvor jeg kan gøre netop dette og derfor endelig kan betragte mig selv som praktiserende alkymist.
Jeg ved jeg sikkert har rejst flere spørgsmål end jeg har besvaret, hvilket jeg beklager. Jeg håber dog at min fremtidige aktivitet på dette fora vil illuminere mig og jer.
@Tesposinus - Jeg er ikke spagyriker, men feltet har min interesse.
kh.
P S Levin