Antal indlæg : 15 Join date : 19/01/12 Age : 29 Geografisk sted : Ved nær et borg i Jylland
Emne: Hjælp til Shadow of the book Man Jan 23, 2012 7:40 pm
Jeg viste ikke hvor dette skulle hen så jeg sætter den her.
Jeg har brug for hjælp, jeg er ved at skrive i min Shadow of the book (Skyggernes bog) men jeg ved ikke hvad jeg skal skrive i de, der er over 300 sider på A3, jeg skal hvad fyldt ud, har i nogen idéer hvad jeg kan skrive i den. Alle idéer er lige gode så bare kom med dem.
Og dette kan også bruges til andre som heller ikke hvad de skal skrive i den.
og på forhånd Mange tak
Shamanda
Antal indlæg : 23 Join date : 20/03/11 Age : 29
Emne: Sv: Hjælp til Shadow of the book Man Jan 23, 2012 8:02 pm
Altså.. For mig er ens Book of Shadows noget meget personligt. Du skal skrive i den hvad du har lyst til, hvad du mener er vigtigt. Der er ikke nogen opskrift på din Book of Shadows. På samme måde skal du heller ikke fylde 300 sider ud. Skriv i den, hvad du interessere dig for. Ritualer, drømme, oplevelser du mener var vigtige.. Du kan skrive et manuskript deri, hvis du syntes om det.
Hvad vil du gerne have din Book of Shadows til at repræsentere? Hvilke okkulte videnskaber interesserer du dig for? Er der nogle ritualer du syntes bestemt om? Hvad vil du bruge den til? Stil dig selv de spørgsmål, tænk over dem - og skriv så i din Book of Shadows præcis hvad du har lyst til. Du kan tegne deri, du kan lime ting fast, eller bare skrive - kun fantasien sætter grænser.
Så, opsummering: Skriv i den hvad du føler er rigtigt og præcis hvad du har lyst til.
Selvom det ikke var særligt informationsfyldt, håber jeg alligevel at det var brugtbart! Held og lykke med din Book of Shadows!
anguis
Antal indlæg : 15 Join date : 19/01/12 Age : 29 Geografisk sted : Ved nær et borg i Jylland
Emne: Sv: Hjælp til Shadow of the book Man Jan 23, 2012 8:04 pm
Shamanda skrev:
Altså.. For mig er ens Book of Shadows noget meget personligt. Du skal skrive i den hvad du har lyst til, hvad du mener er vigtigt. Der er ikke nogen opskrift på din Book of Shadows. På samme måde skal du heller ikke fylde 300 sider ud. Skriv i den, hvad du interessere dig for. Ritualer, drømme, oplevelser du mener var vigtige.. Du kan skrive et manuskript deri, hvis du syntes om det.
Hvad vil du gerne have din Book of Shadows til at repræsentere? Hvilke okkulte videnskaber interesserer du dig for? Er der nogle ritualer du syntes bestemt om? Hvad vil du bruge den til? Stil dig selv de spørgsmål, tænk over dem - og skriv så i din Book of Shadows præcis hvad du har lyst til. Du kan tegne deri, du kan lime ting fast, eller bare skrive - kun fantasien sætter grænser.
Så, opsummering: Skriv i den hvad du føler er rigtigt og præcis hvad du har lyst til.
Selvom det ikke var særligt informationsfyldt, håber jeg alligevel at det var brugtbart! Held og lykke med din Book of Shadows!
Takker men en lille ting til jeg har nu tændt hvad jeg skal skrive i den i godt i 2½ år. og det er lænder tid en jeg har vært heks i
Shamanda
Antal indlæg : 23 Join date : 20/03/11 Age : 29
Emne: Sv: Hjælp til Shadow of the book Man Jan 23, 2012 9:13 pm
HOV FOR DÆLEN. Jeg var liiige lidt for hurtig da jeg læste overskriften - jeg læste det som Book of Shadows, haha! Det beklager jeg virkelig. I så fald vil jeg ikke lægge mig ud med det; det jeg skrev, mente jeg i forbindelse med Book of Shadows. Det andet vil jeg ikke påstå at vide noget om. Sorry! Jeg håber du finder ud af det alligevel
LKN
Antal indlæg : 504 Join date : 24/07/10 Geografisk sted : Jylland
Emne: Sv: Hjælp til Shadow of the book Man Jan 23, 2012 9:50 pm
Hej Anguis
Jeg vælger at gå ud fra, at du faktisk taler om Book of Shadows, eftersom din danske oversættelse i parantesen i hvert fald er en oversættelse af dette og der ligger ikke noget negativt i denne antagelse.
Men altså; Personligt har jeg ikke en decideret Book of Shadows (BOS), men bare en masse blanksidede bøger som bruges til en masse forskelligt. Én fungerer som daglig rituel dagbog, en anden til notestagning fra bøger, en tredje til en masse andet etc. etc. Jeg går ud fra, at du måske taler i wiccansk kontekst, da det ofte er inden for disse kredse, at man idag gør brug af navnet "Book of Shadow". Mit råd vil i så fald være, at du ikke blot sætter dig ned og udfylder en hel bog med alt muligt. For det er ikke det, der er meningen med en Book of Shadows (magical diary). Pointen inden for wiccanske kredse er, at hvert coven har sin egen BOS, som de nyoptagede medlemmer så "kopierer", når de optages i covenet. Derudover er der en masse "friplads" (blanke sider) tilovers - men de behøves ikke at blive udfyldt lige nu og her. Nedskriv ritualer eller andet, når de gør sig gældende. Hvis du kan huske en drøm så skriv den ind. Daglig journalføring af hverdags ritualer og meditation bør også føres ind i bogen.
Det er meget forskelligt for den enkelte, hvordan han/hun gør. Men personligt vil jeg ikke anbefale, at man blot sætter sig ned og skriver en hel BOS (eller hvad man vælger at kalde det), for det drejer sig ikke om at have en sej bog, som virkelig ligner dem fra magiske eventyr, men at skaffe sig en bog indeholdende en masse praktisk og erfaringsmæssig viden. Eks. beskrivelser af bestemte entiteter, astral rejser, scrying sessioner etc. etc. En "rigtig" magisk bog opstår over lang tid. Ikke på én dag
Håber der var et råd eller to i dette
LKN
Nigerrimus Vires
Antal indlæg : 45 Join date : 18/12/10
Emne: Sv: Hjælp til Shadow of the book Man Jan 23, 2012 11:13 pm
Jeg er meget enig med LKN. Jeg har heller ikke en decideret book of shadows, men også bare et par forskellige bøger hvor i jeg så skriver hvad jeg nu føler for. Men jeg har faktisk en lille ''lommebog'' til visse ting, hvis jeg foreksempel er ved at lære en ny inkarnation, skal lave en tarot dovination, ect. og ikke lige kan huske alle gude-navnene, eller alle kortenes betydning. Jeg bruger mest min lille lommebog til at samle ting op fra forskellige bøger (jeg har også lige nogle teoretiske ting i den, lidt kabbalistiske corespondings og sådan) især ting jeg let kunne komme til at glemme. Så hvis jeg nu ville igang med geomancy fks. kunne jeg godt finde på lige at skrive betydningerne ned i min lille bog så jeg ikke behøves at slæbe 9 forskellige bøger frem mens jeg prøver at diviner.
Tesposinus Admin
Antal indlæg : 1663 Join date : 05/03/09 Age : 44
Emne: Sv: Hjælp til Shadow of the book Tirs Jan 24, 2012 5:01 am
Jeg vil også umiddelbart gå ud fra, du taler om en Book of Shadows (Skyggernes Bog/Skyggebog = Book of Shadows; Bogens Skygge - Shadow of the Book), så tillad mig venligst at køre videre med dette som grundelement i mit indlæg.
Selv har jeg, ligesom LKN og Nigerrimus Vires, heller ikke nogen Book of Shadows idet dette er specielt Wicca-orienteret, og jeg har aldrig haft nogen tilknytning til denne mysterie-religion. En Book of Shadows er i princippet dog lidt en Wiccan's/Wiccaners (eller hvad man nu bør kalde det på dansk) efterligning af en grimoire - i princippet - og dette er især hvad man ser i moderne film, TV serier og lign. Dog er der synderligt stor forskel på en egentlig Book of Shadows og en grimoire idet førstnævnte almindeligvis er en form for "loge bog" indenfor et Wicca Coven (som LKN var inde på), men blandt individuel udøvelse af Wicca, tager den typisk form af en journal af en art - en journal der fungerer som opsamling af ritualer, ceremonier, dagbogsførelse, drømmedagbog, opskrifter (på røgelser, potions - til de der gør i sådanne - og lign.) samt andre ting der er relevante for éns studium og praksis af Wicca.
En grimoire derimod er en decideret "spell book", som visse folk omtaler det; det er en typisk genstand indenfor praksis af ceremoniel magi, hvor der er tale om en opsamling af magiske operationer. Eksempelvis skriver en magus diverse magiske operationer ned, som han lærer/erfarer igennem tiden, og så har han denne "opskriftsbog" - for at sige det meget groft - han så kan gøre brug af til hans egen praksis. Dertil er der sågar magikere, der gerne gør deres grimoire til en form for Liber Spirituum, som man f.eks. kan se var tilfældet med Le Grimoire du Pape Honorius (1670/1760), men som sagt har dette intet med en egentlig Book of Shadows at gøre. Det virker dog lidt til, du muligvis forveksler de to, og derfor gerne vil lave en komplet Book of Shadows fra start af, som din egen "spell book", og dette er - som sagt i tidligere indlæg - ikke formålet hermed.
Selv fører jeg diverse journaler over mit okkulte arbejde: jeg har i henhold til mit alkymiske arbejde mine laboratorie rapporter, min generelle journal mht. alkymisk studium & praksis, notesbøger indenfor studium af alkymisk teori & filosofi (jeg bruger AAAAAAAAAAAAAAAALDRIG highlight markers i mine bøger eller papirer!!!); dertil har jeg notesbøger som drømmedagbog, til generelt esoterisk træning - visse notesbøger til én form, visse til en anden - osv., osv. Så jeg har en pæn del almene hæfter samt lidt finere notesbøger i min samling. Og det er lidt sådan, du selv kan gøre det med din Book of Shadows - du samler blot det hele ét sted.
Så mit råd er ligeledes: skriv/tegn hvad du finder relevant din Wicca praksis (eller anden okkult praksis, hvis det ikke er Wicca ene og alene, du vil praktisere), før en regelmæssig journal over dit esoteriske arbejde, din spirituelle udvikling, æteriske oplevelser af diverse slag, skriv ritualer, inkantationer og lign. ned så du har et slags "opslagsværk" med dine egne eller favoriserede operationer... så du skal som sagt af andre herinde ikke tænke på at skrive en Book of Shadows på én dag. Det er meningen, den skal føres som en form for mystisk/magisk journal. Men anse den som noget helligt... bevar den som et magisk instrument, da dette er præcis hvad du kan lave den til, hvis du behandler den således. Lad ikke andre se den, med mindre der er tale om en livs ven, din "soul mate" eller en partner indenfor okkult praksis af de samme ting. Dette er naturligvis blot mit råd, og det er ikke nødvendigt at følge det. Men sådan sørger du for at få en sand, individuel Book of Shadows og ikke blot et hæfte til tanke-kruseduller.
T.
Sidst rettet af Tesposinus Tirs Jan 24, 2012 1:41 pm, rettet i alt 2 gange
anguis
Emne: Sv: Hjælp til Shadow of the book Tirs Jan 24, 2012 9:58 am
Jeg om formuler lige har i nogen godt opskrifter
Tesposinus Admin
Emne: Sv: Hjælp til Shadow of the book Tirs Jan 24, 2012 10:52 am
anguis skrev:
Jeg om formuler lige har i nogen godt opskrifter
Opskrifter??? Hvad tænker du på?
anguis
Emne: Sv: Hjælp til Shadow of the book Tirs Jan 24, 2012 11:43 am
Fx. røgelse, olie, ritualer og meget mere
Tesposinus Admin
Emne: Sv: Hjælp til Shadow of the book Tirs Jan 24, 2012 12:09 pm
anguis skrev:
Fx. røgelse, olie, ritualer og meget mere
Pointen er at du netop selv skal finde sådan via din egen erfaring; det er meningen, du skal studere og praktisere selv, og derved nedskrive de ting, du lærer hen ad vejen, som du selv finder særligt værdifulde. Vi kan sagtens give dig en spandfuld magiske operationer, røgelseslister og meget andet, som du så bare kan skrible ned, men i så fald er der ingen fidus i at have din egen Book of Shadows, eftersom du blot kan erhverve dig sådanne lister via at selv erhverve dig pågældende studiematerialer.
Du skal selv studere og praktisere... køb bøger og studér dem grundigt... lær af disse... stil derefter spørgsmål til andre mere erfarne end du selv indenfor dit givne område (evt. Wicca hvis dette er din lidenskab)... praktisér hvad du lærer... og skriv derfra ned fra alle disse ting, du lærer hen ad vejen. Hvis du lærer om en særlig metode til at konsekrere talismaner, så kan du skrive denne ned i din bog; specielle metoder til at skabe talismaner kan du tillige skrive ned, som du synes; når du finder forskellige røgelsesopskrifter i andre moderne bøger, gamle grimoires eller lign., som du synes godt om, så skriv disse ned i bogen.
Det er sådan, det er meningen, du skal gøre brug af en journal af denne art. Den udvikles gradvist og skabes ikke ved at blot samle en masse tingeltangel, som du så fylder den med i løbet af en dag eller to. Studér, praktisér, lær og skriv de ting ned, du finder specielt betydningsfulde eller lærerige.
Held & lykke med det!
Sidst rettet af Tesposinus Tirs Jan 24, 2012 2:00 pm, rettet 1 gang
anguis
Emne: Sv: Hjælp til Shadow of the book Tirs Jan 24, 2012 12:53 pm
Vær' gang jeg har fået et opskrift så laver jeg den altid først inden jeg skriver den ind i min book of Shadows og der er mange jeg har prøvet men kun 10 ud af 55 kom ind i bogen
Tesposinus Admin
Emne: Sv: Hjælp til Shadow of the book Tirs Jan 24, 2012 1:36 pm
anguis skrev:
Vær' gang jeg har fået et opskrift så laver jeg den altid først inden jeg skriver den ind i min book of Shadows og der er mange jeg har prøvet men kun 10 ud af 55 kom ind i bogen
Men jeg tror, det er fordi, du lidt har misforstået pointen med en Book of Shadows; det er ikke meningen, den blot skal være en opsamling af alt muligt, men en journal og et "arkiv" over de ting, du har arbejdet mest med, synes bedst om, finder mest effektive og har en vis kærlighed til. Det er derved tillige ikke meningen, du blot skal samle "opskrifter", prøve dem en enkelt gang, og så skrive dem ind i din bog. Det er naturligvis dit eget valg, hvordan du vil arbejde med den, men nu du spørger andre, er vi derved nødt til at give dig vores ærlige svar herpå. Og mit svar forbliver, at du bør studere og praktisere langt mere omhyggeligt og intimt, og så derigennem - lidt efter lidt - tilføjer du mere og mere i din Book of Shadows.
Hvis du blot vil have en bog fyldt med magiske ritualer, diverse mindre spells og sådant, så skal du ikke føre en Book of Shadows... så skal du blot skaffe en grimoire.
Så tillad mig venligst at spørge: hvad har du studeret og praktiseret indtil videre? Hvilke bøger har du læst? Hvilke grupper har du arbejdet med? Hvilke magiske operationer har du udført? Har du en daglig eller blot generelt regelmæssig magisk/ esoterisk "trænings" rutine? I så fald, hvilken, hvordan og hvorledes?
Jo mere info du kan give mig, jo mere kan jeg sætte mig ind i, om du virkelig bør studere og praktisere noget mere, eller om du blot ikke kan bestemme dig for, hvad du skal indskrive i bogen.
Håber noget af alt dette kan være dig til hjælp.
anguis
Emne: Sv: Hjælp til Shadow of the book Tirs Jan 24, 2012 7:44 pm
Tesposinus skrev:
anguis skrev:
Men jeg tror, det er fordi, du lidt har misforstået pointen med en Book of Shadows; det er ikke meningen, den blot skal være en opsamling af alt muligt, men en journal og et "arkiv" over de ting, du har arbejdet mest med, synes bedst om, finder mest effektive og har en vis kærlighed til. Det er derved tillige ikke meningen, du blot skal samle "opskrifter", prøve dem en enkelt gang, og så skrive dem ind i din bog. Det er naturligvis dit eget valg, hvordan du vil arbejde med den, men nu du spørger andre, er vi derved nødt til at give dig vores ærlige svar herpå. Og mit svar forbliver, at du bør studere og praktisere langt mere omhyggeligt og intimt, og så derigennem - lidt efter lidt - tilføjer du mere og mere i din Book of Shadows.
Hvis du blot vil have en bog fyldt med magiske ritualer, diverse mindre spells og sådant, så skal du ikke føre en Book of Shadows... så skal du blot skaffe en grimoire.
Så tillad mig venligst at spørge: hvad har du studeret og praktiseret indtil videre? Hvilke bøger har du læst? Hvilke grupper har du arbejdet med? Hvilke magiske operationer har du udført? Har du en daglig eller blot generelt regelmæssig magisk/ esoterisk "trænings" rutine? I så fald, hvilken, hvordan og hvorledes?
Jo mere info du kan give mig, jo mere kan jeg sætte mig ind i, om du virkelig bør studere og praktisere noget mere, eller om du blot ikke kan bestemme dig for, hvad du skal indskrive i bogen.
Håber noget af alt dette kan være dig til hjælp.
Jeg har læsrt nok 20 bøger om det nok mere og jeg kan ikke huske hvad de hedder, og jeg har ikke abj. i nogen grupper i nu det skal jeg snart til håber jeg, og jeg har det at vær aften tænker jeg over hvordan dagen har været og vær morgen tænder jeg røgelse vis jeg har nået.
Tesposinus Admin
Emne: Sv: Hjælp til Shadow of the book Ons Jan 25, 2012 6:30 am
anguis skrev:
Jeg har læsrt nok 20 bøger om det nok mere og jeg kan ikke huske hvad de hedder, og jeg har ikke abj. i nogen grupper i nu det skal jeg snart til håber jeg, og jeg har det at vær aften tænker jeg over hvordan dagen har været og vær morgen tænder jeg røgelse vis jeg har nået.
At du ikke kan huske titlerne, på de materialer du har studeret, indikerer skarpt at du ikke har studeret tilstrækkeligt, og i så fald vil min anbefaling stadig være, at du erhverver dig nogle gode bøger om de pågældende emner, studerer dem ihærdigt, praktiserer hvad de lærer dig og så noterer i din Book of Shadows, hvad du synes der er af vigtighed for dig igennem disse studier og praksis. Derved lærer du mere og mere, opnår mere og mere erfaring og din Book of Shadows udvikler sig gradvist sammen med alt dette. Men husk på... du skal ikke lave en Book of Shadows blot for bogens skyld i sig selv; formålet er ikke at blot HAVE en Book of Shadows. Det er meningen, denne bog skal være et instrument i din esoteriske (eller wiccanske) udvikling og praksis af de relaterede ting.