Tak for din kommentar. Det er jo altid glædeligt at vide man bliver læst - og at det så oven i købet er af en interesseret sjæl, kan man kun være svært godt tilfreds med.
Indlægget skal ses i relation til mine øvrige indlæg, hvor jeg fremsætter en fortolkning af centrale forestillinger, bevægelser og skikkelser indenfor den vestlige okkultisme. Naturligvis er det informativt, men intentionen er dog at inspirere til en konstruktiv diskussion. Eksempelvis kunne det jo være interessant, hvis du eller en anden havde noget relevant at tilføje i denne sammenhæng. Se iøvrige mit indlæg "khtonerne i Eleusis."
Jeg har i skrivende stund ikke noget på programmet om den gode Athanasius - hvor interessant han end er - men til dit spørgsmål om gnosticismen i en historisk kontekst, kan jeg glæde dig med, at jeg netop har færdigskrevet en artikel om dette, som du finder under titlen "gnosis, den mørke kundskab." Jeg er iøvrigt også ved at forfatte indlæg om katharerne i middelalderen, hvor jeg bl.a. vil forsøge på påvise hvorledes de lod sig inspirere af gnostisk tankegods.