Antal indlæg : 501 Join date : 12/05/12 Geografisk sted : Trollheim
Emne: Opskifter på olier? Søn Jul 29, 2012 2:44 pm
Først vil jeg sige: Jeg viste ikke hvor dette indlæg skulle hen, så satte det her ind ^^
Nå, jeg har et spørgsmål, som nok de kære hekse måske kan hjælpe mig med Jeg leder efter nogle opskrifter på magiske olier. Jeg har set en masse hjemmesider der sælger olier, der kan bruges på forskelligt magisk vis, men de er bare så utroligt dyre! og jeg ville være bange for at flaskerne gik i stykker med posten.. så jeg leder efter nogle opskrifter, gerne på lidt af hvert, f.eks beskyttelse og hvad der nu findes (jeg kunne desværre ikke finde så meget på nettet, utroligt nok ) Jeg ville helst gerne lave dem selv, da jeg gerne vil have erfaring på dette område... Undskyld det lidt korte indlæg her, men jeg har heller ikke den store viden inden for disse.. og jeg ville enlig også gerne vide hvordan de bruges
m.v.h. Akari
Sidst rettet af Akari Søn Jul 29, 2012 5:27 pm, rettet 1 gang
Ceenth
Antal indlæg : 321 Join date : 27/02/12 Age : 33 Geografisk sted : Sjælland
Emne: Sv: Opskifter på olier? Søn Jul 29, 2012 5:14 pm
Du bliver nok lige nødt til at forklare lidt om hvad det er for en olie du gerne vil fremstille? Taler vi om en duftolie eller en "simpel" olie af planteudtræk?
At lave udtræk af planteolie er generelt en langsom (og hvis du spørger mig: besværlig) proces, specielt hvis du også vil have duft med fra planten, det du nemlig generelt skal tænke over er, at langt de fleste duft stoffer fra planter er vand-opløselige og vil derfor kun meget sjældent binde sig til olien uden en emulgator, og kun i meget små mængder. Udfordringen er derfor ofte at finde et alkohol der er stærkt nok til at binde de to ting sammen som ikke selv indeholder for mange duftstoffer, derefter skal du bare eksperimentere lidt med at finde det rigtige blandingsforhold..
Master T. Kan sikkert hjælpe dig med "nemme" metoder til destilation af alkohol, eller eventuelt bare nogle produkter der er gode til formålet, men det vil jeg pænt overlade til ham.
Akari
Emne: Sv: Opskifter på olier? Søn Jul 29, 2012 5:27 pm
Hov jeg kan se en stavefejl i min titel.. 8D
Det er også svært at forklare.. det er ikke duftolier, som skal bruges i en duftlampe (eller det ved jeg jo så ikke helt xD) jeg er faldet over det nogle steder hist og her.. hvor man skal bruge nogle forskellige olier, der skal blandes sammen, for så at kunne bruges til ens magiske arbejde, hvis det giver mening? Det er det jeg gerne vil vide noget om, om hvordan man laver det, hvordan det virker, og om det kan betale sig :p
håber det gav mening
Gospodarica
Antal indlæg : 53 Join date : 09/04/09 Age : 46 Geografisk sted : Fyn
Emne: Sv: Opskifter på olier? Søn Jul 29, 2012 5:40 pm
Jeg har ikke selv prøvet at bruge den slags, så er desværre ikke til mere hjælp end et link.
Akari
Emne: Sv: Opskifter på olier? Søn Jul 29, 2012 5:45 pm
Ja sådan noget, mange tak hvor man så har nogle olier der bruges til magisk brug og enten kan smøres på kroppen eller på amuletter, redskaber mm.
Akari
Emne: Sv: Opskifter på olier? Søn Jul 29, 2012 8:46 pm
Men kan jeg bare bruge almindelige duftolier? blande dem sammen også bruge det ved magisk praksis, eller skal der jeg bruge noget andet? ^^ Jeg har prøvet at søge på nettet, men jeg kan bare ikke finde noget, som svare på det spørgsmål
Gospodarica
Antal indlæg : 53 Join date : 09/04/09 Age : 46 Geografisk sted : Fyn
Emne: Sv: Opskifter på olier? Søn Jul 29, 2012 9:10 pm
Det ved jeg desværre intet om, men jeg følger spændt med, for at se om andre ved noget
Akari
Emne: Sv: Opskifter på olier? Søn Jul 29, 2012 9:12 pm
Okey Jeg er også spændt, for det er jo meget rart at vide
Tesposinus Admin
Antal indlæg : 1663 Join date : 05/03/09 Age : 44
Emne: Sv: Opskifter på olier? Man Jul 30, 2012 3:33 am
Akari, det kommer meget an på, hvilken type olie du har i sinde at bruge og til hvad. Der er diverse hellige olier, der benyttes til at salve magusen (eksempelvis i form af et kors på panden, et pentagram, en cirkel etc. - igen afhængigt at din brug af selve olien). Der er f.eks. den berømte Abramelin olie, som du finder i The Book of Abramelin (også kendt som The Book of the Sacred Magic of Abramelin the Mage - Mathers' oversættelse); men der er tillige meget mere simple olier såsom enkelte dufte. Olier bruges pga. deres æteriske egenskaber, så at eksempelvis brænde en vis duft som røgelse - vi kan sige Frankincense harpiksen - er én måde, hvorpå du gør brug af de æteriske kræfter i en duft. Et andet aspekt deraf er at bruge en olie.
Så magiske olier behøver ikke nødvendigvis være komplicerede opskrifter, der kræver Himmel og Helvede at fremstille; blot én enkelt olie (f.eks. rose olie hvis du vil arbejde med Venus kræfter/energier) kan være tilstrækkelig. Men ja, der er naturligvis mere komplicerede opskrifter, hvis du vil afstedkomme noget meget specifikt, der vil kræve mere end blot én enkelt olie; som eksempel kan du blande diverse olier sammen, der har visse æteriske signaturer, som du gerne vil kombinere for at opnå en vis effekt. Dette gælder tillige røgelser, men dette kræver en ret omfattende viden og erfaring indenfor diverse planter, harpikser og duftes magiske signaturer. Ellers er du nødt til at holde dig til konkrete opskrifter, eller mere simpel brug såsom blot én enkelt olie.
Hvis du vil fremstille tingene selv, vil jeg på det allerhøjeste anbefale, du blot køber de olier (eller andre ingredienser), som du skal bruge, og så blander dem, som du skal. Jeg vil ikke anbefale, du gør DET HELE selv fra bunden af, da udvinding af olier fra planter er en utroligt elaborat process, der kræver en del laboratorie-udstyr. Olier udvindes af planter via damp-destillation, men dette kræver noget sofistikeret udstyr, der vil koste dig langt mere end blot at købe de olier, du skal bruge. Dertil kræver det en del erfaring med destillation generelt, for at du kan styre et damp-destillations apparat korrekt og effektivt. Der er andre metoder såsom Entfleurage, men med sådanne opnår du ikke 100% rene olier, da olien udvindes via tilsættelse af dyrefedt. Så damp-destillation er MÅDEN. Men udover operativ erfaring kræver dette tillige god viden og forståelse for substansernes "samarbejde", eller mangel på samme. Eksempelvis kan du ikke udvinde en olie rent via alkohol som ekstraktions medium, da olie er opløseligt i alkohol (heraf grunden til vi i alkymi udvinder en plantes Sulfur før dens Mercury da sidstnævntes "medium" er i plantens ethanol, og dette ville ellers opløse førnævntes "medium" - den essentielle olie - og derved gøre deres separation nær umulig).
Så studér hellere dine opskrifter, find de materialer du skal bruge, og så køb dem enkeltvis, så du selv kan lave selve blandingen. Hvis du dog stadig gerne vil lave alt "from scratch", så skal du forberede dig på at bruge en del penge, en god del studium af emnet og laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang tid på at lære tingene.
Håber dette var til lidt hjælp.
T.
Akari
Emne: Sv: Opskifter på olier? Man Jul 30, 2012 11:03 am
Hold da fast så ved jeg da også det, og mange tak T! Jeg havde godt nok ikke troet at det var så svært at gøre.. Men så kan jeg godt se at det er langt billigere at bruge penge på små flasker med 7 ml, i stedet for at lave det hele selv ^^'' wow der kan man bare se Mange tak