Emne: Universets Skabelse Lør Maj 16, 2009 12:11 pm
Hej alle sammen!
Jeg har haft skrevet lidt PB med andre medlemmer af foraet, hvori vi bl.a. talte om Universets skabelse og vigtigheden af viden heromkring for okkultister. Det er nemlig denne viden, der giver okkultisten forståelsen indenfor, hvordan og hvorledes det han/hun gør virker og hvorfor. Nogle folk tænker måske, ”Hvad skal man med den viden? Det er da nok at vide at det VIRKER. Ligemeget hvordan og hvorledes.” Men hertil er svaret ganske simpelt nej! For det første er viden om om Universets skabelse og dets sammenhæng utroligt vigtigt især for alkymister og magikere, da de hver især arbejder direkte med skabelse via samme process (dog naturligvis på et langt mindre plan) på hver deres måde – magikere arbejder direkte med de æteriske kræfter, og alkymister arbejder med skabelse i dets helhed, fysisk manifestation og manipulation deraf inkluderet. Og med mangel på viden omkring skabelsen og sammenhængen kan man ikke guide sit arbejde på nogen måde, idet man ikke aner, hvad man guider det hen imod. Hvis man ikke kender teorien bag praktisering af magi eller alkymi. Kan man, med andre ord, aldrig blive i stand til at praktisere det fuldt ud pga. af denne manglende forståelse. Derfor er det for okkultisten ligeså vigtigt at studere de okkulte videnskaber som at praktisere dem. Det ene fordrer det andet.
Disse indlæg med titlen "Universets Skabelse" kommer til at handle om selve en skabelsesberettelse, såvel som hvordan tingene så hænger sammen via dette. Men inden jeg går i gang med at fortælle om den første del af emnet, vil jeg gerne have, I skal vide, hvad jeg mener, når jeg bruger ordet ”Universet”. Jeg har sagt det før i et indlæg, men nu nævner jeg det lige igen. Når jeg siger ”Universet” (with a capital ”U”), mener jeg ikke noget så trivielt som fysisk rum – med vores planeter, stjerner, solsystemer, galaxer osv. Dette kalder jeg blot ”rum” (”space”), men Universet er for mig al eksistens med alle dets eksistensplaner og alt dertilhørende.
Så... nu da dette gerne skulle være på plads, kan vi begynde.
Sidst rettet af Tesposinus Lør Maj 16, 2009 2:05 pm, rettet 1 gang
Der er mange fortællinger om skabelsen, både indenfor diverse religiøse læresætninger såvel som indenfor fysisk videnskab. Vi har historien om de 7 dage og Adam & Eva fra biblen, og ellers også ”The Big Bang” fra videnskaben som vores to ”heavy hitters”. Og derfor er det typisk disse fortællinger, som folk enten læner sig op ad eller afskyr og protesterer imod. Men der er ingen der siger, at det skal være enten eller. Der er mange andre historier om skabelsen af Universet fra diverse religioner, så det er ikke så mærkeligt, at folk ikke rigtigt ved, hvad der er mere rigtigt, eller forkert, end andet. Hertil er min indskydning så:
Hvorfor kan de ikke alle have ret?
Både religion og fysisk videnskab har alle delvis ret på forskellige plan om skabelsen, men det er noget mere kompliceret end som så. Vi kan lige i sidste ende kigge lidt på, hvad jeg mener med, at de alle har ret her og der.
Min personlige indstilling er, at der er intet bedre sted at lære om universets skabelse end via de okkulte videnskaber. Dette er ikke kun fordi jeg er okkultist, og derfor beundrer af, hvad jeg studerer og praktiserer. Det er lige omvendt. Jeg studerer og praktiserer alkymi og magi, fordi jeg fandt ud af, at DETTE var hemligheden bag al eksistens, hemligheden bag livets største spørgsmål, hvordan er alting tilknyttet hinanden, hvad er jeg egentlig som et levende menneske, hvordan og hvorledes blev jeg og alt andet til og hvordan hænger det hele sammen... denne viden og naturligvis det, at med denne viden kan man mestre sin egen eksistens. Man behøver ikke længere være det hjælpeløse blad, der bare flyder omkring på den æteriske strøm, og blive kastet omkring efter hvordan strømmen bevæger sig. Men man kan hæve sig op denne strøm – svæve over den, så man ikke længere er under dens indflydelse og kan rejse hvorhen man vil. Så mht. skabelsesfortællingen i okkultisme, der er der én ting, der skiller sig markant ud fra religiøse historier og fysisk videnskabs teori: Man kan teste den! Hvis man er i tvivl om, hvorvidt de okkulte videnskaber er sande vedrørende skabelsen af Universet, kan man blot sætte dem på prøve ved at praktisere dét, de lærer én, og så har man sit svar. Alkymisten ved udmærket godt, at hvad han/hun har lært omkring skabelsen er sand, da han/hun ser al denne teori blive bevist i laboratoriet. Ligeledes ser magikeren, når han/hun gør brug af denne viden til at ændre verden omkring én både spirituelt, mentalt, emotionelt of fysisk, og resultatet viser dig som lovet.
De okkulte videnskaber lærer én, at Universet blev skabt af en ultimativ, uendelig, intelligent kraft, der kun kan klassificeres som værende guddommelig. Dette betyder dog på ingen måde, at man er nødt til at være kristen, jøde eller muslim for at være okkultist. Blot fordi forskellige religioner lærer folk det samme, er det ikke ensbetydende med, at man skal være ”én af dem”, for at kunne studere og praktisere magi, alkymi, astrologi, divination osv. Som jeg altid siger, der er stor forskel på det at være teologisk orienteret og det at være religiøs. Religion er jo en samling af bestemte lærdomme om det guddommelige, som man så vælger at tro på og følge. Men det at være teologisk orienteret (som jeg kalder mig selv), er at tro på/kende til eksistensen af det guddommelige, men uden man følger en bestemt religiøs lærdom. Jeg er selv døbt kristen, og der er da masser af ting i kristendommen, som jeg tror fuldt og fast på som okkultist, og ligeledes er der masser af ting, som jeg er overbevist om, ikke er andet end propaganda, misforståelser og folks egne egoistiske fortolkninger af noget helt andet. Noget af det er højest sandsynligt også ren og skær løgn, skrevet af folk der gerne ville overbevise andre om en bestemt ting, som DE ville have, alle skulle tro på.
På samme måde er der også adskillige ting i andre religioner, som jeg er overbevist om er sande, delvis sande, sludder & vrøvl, misfortolkninger osv. Derfor er jeg stadig kristen, men jeg følger blot ikke kristne lærdomme til punkt og prikke, idet jeg er ”teologisk orienteret” og IKKE ”religiøs”. Forstår I, hvad jeg mener?
Nu da vi er kommet igennem dette, kan I forhåbentlig se, hvad jeg prøver på at sige, om at det ikke er nødvendigt at have nogen speciel religiøs overbevisning. Men som jeg engang skrev i tråden om Qabalah og religion, så er det meget svært for en okkultist, at ikke acceptere én ultimativ kilde til hele Universet – en ultimativ kilde til altings oprindelse. Dette behøver man ikke gå i forsvarsposition over, hvis man nu skulle have et personligt problem med kristendom, islam eller andre monoteistiske religioner. For der er ingen, der siger, at man behøver behandle denne kilde på nogen bestemt måde, og opføre sig på nogen bestemt måde overfor den. For den er så uforståelig alligevel, at det er umuligt for mennesker at kende den på førstehåndsbasis, dette gælder også okkultister. Denne guddommelige eksistens er for uopnåelig til, at noget menneske kan forstå den, og det er derfor, mange okkultister siger, ”Vil man kende Gud, må man blive mere end menneske.” Og dette er det ultimative mål for en hel del okkultister.
Under alle omstændigheder så er det ikke nødvendigt at benytte specielle teologiske udtryk sammen med denne guddommelige eksistens, med mindre man personligt finder det at foretrække. Det er der mange okkultister i fortiden, der har gjort, og derfor ser man i mange grimoires, gamle alkymi tekster osv., at forfatteren benytter udtrykket ”Gud”. Som sagt er alle okkultister teologisk orienteret på den ene eller den anden måde, så dette er meget almindeligt. Og fordi de fleste okkultister tager en meget taknemlig stilling overfor denne kraft, der ligger bag altings eksistens, møder man ofte denne indgangsvinkel i ovennævnte tekster. Der var naturligvis også adskillige kristne, jødiske og muslimske okkultister, der ofte gjorde brug af religiøs terminologi i deres skrifter – se f.eks. hvor meget Francis Barret taler om Kristendom i The Magus, idet han personligt var kristen. Men igen... dette er ikke ensbetydende med, at man behøver have en speciel religiøs indstilling til denne oprindelige kilde. Der er nemlig også meget mere okkult-videnskablige udtryk for ”Gud” i diverse tekster. F.eks. omtales denne gudommelige kilde i The Emerald Tablet (én af de vigtigste tekster indenfor magi og alkymi – især alkymi) som ”The One Mind”, og i The Kybalion (en sand bibel i de okkulte videnskaber) omtales den som ”The All”. Disse udtryk finder jeg selv rigtigt smukke, idet de faktisk beskriver selve kernen i denne intelligente kraft meget præcist. Men det er, som jeg sagde før, op til hver enkelt, hvordan han/hun vil omtale denne oprindelige kilde.
Godt så! Nu da vi har det på plads, lad os da komme videre. Og tillad mig at bruge udtrykket ”The One Mind” (TOM) i resten af denne mail, når vi taler om denne guddommelige eksistens.
Da TOM skabte Universet, blev dette ikke skabt ud af TOM, da man ikke kan subtrahere fra TOM, idet TOM ellers ikke ville være uendelig. Ligeledes blev Universet heller ikke skabt ud fra ingenting, da der ikke eksisterer noget udenfor TOM, ellers ville TOM ikke være uendelig. Dette er et vigtigt princip omkring forståelsen af ”The One Mind”, og hvordan det/den/han/hun skabte universet. Så TOM skabte alting via dets eget sind. Dette er den universale lov omkring ”Mentalisme”. Detaljerne behøver vi ikke komme ind på her, men hvis I vil vide mere om dette, kan jeg på det allerhøjeste anbefale, at I anskaffer jer bogen The Kybalion.
Nuvel... da TOM påbegyndte skabelsesprocessen, manifesterede den naturligvis i forskellige former. Vi alkymister siger gerne, at universet ”krystalliseredes” igennem selve skabelsen. Denne gudommelige kraft, der var den ultimative oprindelse til alt, krystalliseredes mere og mere ned ad vejen igennem skabelsen, og den allerførste krystallisering var, hvad vi okkultister kalder det femte Element – Elementet Ånd (Spirit). Ånd-Elementet er en æterisk kraft, der har dets helt egen eksistens bestående af, naturligvis, kraften i sig selv, et eksistensplan, diverse åndelige skabninger osv., osv. Ånd Elementet er derfor den højeste æteriske kraft, da det er den første krystallisering fra den egentlige guddommelige oprindelse. Og herfra krystalliseredes denne guddommelige kraft mere og mere igennem de forrige krystalliseringer. Dvs. fra Elementet Ånd kom et mere ”manifesteret” (med mangel på et bedre dansk udtryk) Element, som var Ild. Denne eksistens bestod ligeledes af kraften i sig selv såvel som et eksistensplan, ånder (elementaler, engle, dæmoner osv.) og så ellers videre derudaf. Dette fortsatte videre igennem Elementet Vand, den perfekte modstridende kraft til Ild*, videre igennem Luft og til sidst Jord. Herfra fortsatte det så videre og videre, igennem de æteriske kræfter og eksistensplaner vi kalder de sephirotiske kræfter og planer, de planetariske kræfter og planer etc.
Således kørte det hele ellers igennem det store hav af æteriske kræfter og eksistensplaner, til det hele kulminerede i den mest ”manifesterede” eller ”solide” krystallisering, som var det fysiske eksistenplan. Det er også derfor, at det fysiske plan er så begrænset – simpelthen fordi det er fysisk. Den allerlaveste og mest solide manifestation af de æteriske kræfter, der ligger bag Universet. Og i og med det hele har kørt ”nedad”, så betyder det naturligvis, at alle højere æteriske kræfter har deres indflydelse på de lavere, idet de ligger bag skabelsen af det lavere. Og i og med det fysiske plan er det laveste, er alle de æteriske kræfter at finde i fysiske manifestationer her. Det er derfor, forskellige farver, lyde, planter, metaller, ædelsten osv. har tilknytning til diverse æteriske kræfter. Dette er hvad der på engelsk kaldes for ”correspondences” (selve princippet omkring ”correspondences” kaldes ofte for ”sympati”) – noget yderst vigtigt i okkultisme. Det er pga. deres ikke fysiske oprindelse, at disse ting (og mange andre) har diverse magiske egenskaber. Hertil kan vi så gå i yderligere okkult-videnskablige detaljer ved at snakke om vibration, men det tror jeg ikke, vi behøver nu. Dette kan jeg dække i en anden post om Universets skabelse og sammenhæng.
Men nu håber jeg, det er blevet gjort forståeligt, hvordan og hvorledes de æteriske kræfter hænger sammen med det fysiske plan. Det med at samle diverse magiske tilknytninger i magiske operationer, er hvad der kaldes for ”Naturlig Magi”. Det er det at samle forskellige ting, der har bestemte magiske egenskaber, for at påvirke vibrationsniveauet og røre en strøm af æteriske kræfter op, som man så udnytter til det valgte formål. Lad mig prøve at give et eksempel:
Lad os sige, man vil invokere Venus’ æteriske kræfter for at bringe sand kærlighed ind i sit liv. Så ville man f.eks. gøre brug af farven grøn på den ene eller den anden måde i ritualet, man ville måske benytte et magisk instrument af kobber og med okkulte symboler for Venus ingraveret eller malet derpå (med grøn maling), man ville benytte besværgelser (”incantations”), der gør brug af guddommelige navne som ”YHVH Tzabaoth”, engle som ”Anael” og ”Haniel”, man kunne tegne en magisk cirkel på gulvet, der gjorde brug af førnævnte navne, navnet på den ”Planetariske Intelligens” og en geometrisk figur som heptagrammet. Dette er blot nogle eksempler på, hvad en magiker kunne gøre, for at ”tappe ind i” Venus’ æteriske kræfter. Det er naturligvis noget mere detaljeret end som så, men jeg regner med, at dette giver jer et nogenlunde billede af det.
Som en sidste ting omkring de æteriske kræfter, ville jeg lige nævne, at man skal huske på, selvom vi kalder de planetariske kræfter for ”planetariske kræfter”, så betyder det selvfølgelig ikke, at det er æteriske kræfter, der kommer fra de fysiske planeter. Man skal huske, at som alle de andre ting jeg nævnte før, så er de forskellige planeter blot fysiske manifestationer af de æteriske kræfter. Så når vi taler om f.eks. Venus-kræfter, så mener vi naturligvis de æteriske kræfter, hvoraf planeten Venus blot er en fysisk manifestation. Så derfor... når Venus står på en bestemt måde overfor denne planet vi fysisk huserer på, så har det en æterisk indflydelse på tingene her – ikke fordi den fysiske planet bringer denne æteriske kraft med sig som så, men fordi den er et produkt af den omtalte æteriske kraft, og derfor fungerer den på samme måde som alle disse genstande vi samler i et ritual af ”Naturlig Magi”. Er I med? Det er denne ”sympati”, der er så vigtig for en okkultist at forstå.
Som jeg sagde i starten af dette indlæg, så har både religioner og fysisk videnskab delvis ret alle sammen, og det kan I forhåbentlig også selv se nu. Hvordan monoteistisk religion taler om én oprindelig kilde til alt – godtnok en kilde de personificerer meget til, at den er uforståelig, men ikke desto mindre den samme lærdom. Fysisk videnskab... der er ingen der siger, at ”The Big Bang” ikke fandt sted. Dette kunne jo meget vel have været én måde, hvorpå vores nærmeste rum-omgivelser blev skabt, men hvem siger, at der ikke ligger noget guddommeligt bag denne handling? Såvel som alkymisten siger, at det er pga. de æteriske forandringer, den fysiske medicinske effekt er 100 gange så kraftfuld, kan det lige så vel have været en æterisk indflydelse, der satte skub i hvad, der endte med at blive ”the Big Bang”. Og desuden... hvis I læser lidt om ”the Big Bang”, er der så ikke visse ligheder (dog blot fysiske og ikke den æteriske oprindelse) med de ting, jeg lige har fortalt om?
Bliv ikke ked af det, hvis det er lidt kompliceret. Mange filosoffer igennem tiden har ofte sagt, at de sværeste videnskaber at studere er de okkulte. De er noget af det mest logiske, når man forstår dem, men de er til gengæld også så detaljerede og omfattende, at det kan være meget svært at forstå til tider. Men jeg har ydmygst gjort mit bedste, for at dette indlæg skulle være så forståeligt som overhovedet muligt. Håber det lykkedes.
Mange venlige hilsner,
Tesposinus
*Der er flere detaljer omkring ”De To Modstridende Kræfter”, og den rolle de spiller indenfor universets skabelse, men jeg syntes ikke, vi skulle drage det ind nu her, da det er et helt emne for dig selv. Så det tager vi senere i et andet skabelses indlæg.
Tesposinus Admin
Antal indlæg : 1663 Join date : 05/03/09 Age : 44
Emne: Sv: Universets Skabelse Lør Maj 16, 2009 1:31 pm
VIBRATION
Jeg nævnte det kort i mit tidligere skabelsesindlæg, men der blev ikke talt noget om, hvad det egentlig er, så det vil jeg tage hul på nu. Dette indlæg bliver forhåbentlig ikke lige så langt som det tidligere. Beklager at nogle af dem ind imellem kan blive lidt... I ved... Sorry!
Nuvel, lad os kigge på hvordan alting vibrerer.
Der er et meget vigtigt princip i okkultisme – en universel lov der hedder ”Vibration”. Inden vi går i gang med denne, skal vi lige hurtigt omkring, hvad jeg mener med universel lov. Jeg beklager rigtigt meget, hvis I alle er fuldt ud klar over dette, da jeg på ingen måde ønsker at mindregøre nogens intelligens. Men skulle der være nogle personer, der IKKE ved, hvad dette er, så vil jeg gerne sikre mig, at de får mulighed for at finde ud af det nu.
Ligesom det fysiske plan har fysiske love, er der universelle love, der kaldes netop dette, fordi det er lige hvad de er – universelle. De er ikke tilbageholdt af et bestemt eksistensplans begrænsninger, så de holder igennem samtlige planer, og manifesterer dig derved igennem det gældende plan på dets gældende niveau. Disse universelle love er sådanne som:
”The Law of the Emerald Tablet” (den berømte sætning ”As above, so below” kommer herfra)
”Vibration”
”Mentalisme”
”Årsag og Effekt” (det velkendte ”Cause and Effect” princip)
”Correspondences” (”Tilknytninger”)
Og andre. Disse kaldes ofte for okkulte, magiske eller hermetiske love eller principper, da det kun er i de okkulte/hermetiske videnskaber, der bliver gjort brug af dem. Men teknisk set er der tale om universelle love/principper.
Vibration er dén lov, der siger, at alting vibrerer! ”Alting består af vibration”, er et synspunkt, de moderne fysiske videnskaber er begyndt at tage til sig, men det er en gammel okkult lærdom. Alt i hele Universet vibrerer, men på forskellige niveauer og i forskellige ”mønstre”, med mangel på et bedre udtryk. Det er dette, der gør, at alting ikke blot er en stor pærevælling af noget ubeskriveligt – fordi de forskellige æteriske kræfter, de forskellige eksistensplaner, diverse ånder, planter, mineraler, farver, lyde osv., osv. vibrerer på forskellige niveauer. Generelt er dette gældende: Jo højere en eksistens er, jo højere hastighed vibrerer den med. Dvs. de æteriske krafter er af de allerhøjeste vibrationsniveauer, da det er disse, alting oprinder fra – deres individuelle eksistensplaner, ånder, fysiske manifestationer osv. Jo længere vi kommer nedad i skabelsen, jo lavere hastighed kører vibrationerne med. Jo længere nede af stigen, jo langsommere og tættere vibrationer.
F.eks. lad os bruge Elementet Ild som et godt eksempel. Dette Element (altså ikke fysisk ild men selve Elementet – den æteriske kraft hvoraf fysisk ild blot er en fysisk manifestation) vibrerer på et sindssygt højt niveau, idet det er én af de oprindelige kræfter, der ligger bag alting. Men derimod vibrerer det femte Element, Ånd, jo så ENDNU højere. Men Ild-Elementet vibrerer som sagt, på et afsindigt højt nivea, men de forskellige produkter af dette Element vibrerer så lavere, og det gør de lavere og lavere jo længere ned vi kommer. F.eks. Ild-Elementaler (Salamandere – naturligvis ikke øglen) er en del af Elementet, men deres vibrations niveau er lidt lavere, og det er derfor, de ikke blot ER Ild-Elementet. På denne måde kan vi gå ned til dæmoner, som er tilknyttet Elementet Ild. Disse vibrerer også på et sindssygt højt niveau som selve Elementet og Salamandere, da de er utroligt højtstående skabninger, men deres vibrationsniveau er alligevel endnu lavere, da de ikke er så tæt på selve Elementet, som Salamanderne er. Og ligeledes kan vi fortsætte nedad, til vi ender på det fysiske plan.
Her gælder det samme. Der er diverse fysiske manifestationer, af de æteriske kræfter hvorfra de har deres oprindelse, som nævnt i det forrige indlæg. Men hvorfor er de ikke bare alle en stor klump? Fordi er også er forskel på deres vibrationsniveau. Hvis vi kigger på Planeten Saturn som et eksempel ligesom før, hvor vi blot brugte Ild. Den oprindelige æteriske kraft ligger bag eksistensplaner, ånder, en fysisk planet, et fysisk metal, fysiske planter osv. Den oprindelige kraft vibrerer på et vildt højt niveau, og derfra vibrerer eksistensplanet Ild en smule lavere, og alle tingene på dette eksistensplan vibrerer naturligvis også hver især på andre niveauer – forskellige typer ånder såsom engle, dæmoner, intelligenser osv. Og helt heroppefra springer vi ned til det fysiske plan, hvor ét meget stort produkt af denne kraft er selve planeten Saturn, hvorfra kraften har sit navn. Denne planet vibrerer meget, meget lavt i sammenligning med dens oprindelige eksistens, men den vibrerer dog højere end selve metallet, bly. Under bly vibrerer planter, farver, lyde osv. endnu lavere. Dette er også grunden til, at alkymister starter i planteriget, når de påbegynder deres rejse mod Magnum Opus – Det Store Værk. Metaller og mineraler ligger på et meget højere vibrationsniveau end planter, og derfor er de også langt sværere at arbejde med. Derfor skal man arbejde sig op og udvikle sig selv spirituelt (spirituel alkymisk transmutation), før man kan håndtere det højere vibrationsniveau/de større kræfter, der er i mineral-/metalriget.
Men så kommer spørgsmålet: Hvordan hænger disse ting så sammen.
Det er der hurtigt svaret på. Vibrationsmønster! Alting i Universet vibrerer jo som sagt på hver deres helt egetv individuelle niveau, ikke sandt?! Men samtidigt så vibrerer de ting, der har en bestemt tilknytning til hinanden, med samme mønster. Det er de forskellige niveauer, der gør, at de ikke er én stor dynge af det samme, men det er deres fælles oprindelse (ikke helhedsoprindelsen i det guddommelige men den specifikke kraft, de er produkter af), der er skyld i, de ”arbejder sammen”, hvis man kan sige det sådan. Det er lidt på samme måde som toner på et klaver – hver tone har sit helt eget vibrations niveau, og det er derfor, alle tangenterne ikke bringer den samme lyd. Jo højere tonen bliver, jo højere niveau vibrerer den på (det kan I også selv tjekke – vibrationerne fra en lav tone er langsomme og tunge, mens de fra en høj er hurtige og lette). Men der er jo stadigvæk forskellige toner, der er den ”samme” lyd bare på et højere plan. D er at finde flere gange på klaveret, og tonen er på en måde den samme, men det er forskellige niveauer, der er tale om. Dette er en god analogi til vibrationsniveau og vibrationsmønster i den universelle lov, der lærer okkultisten om dette.
Så det er på dén måde, at alle de forskellige ting såsom farven sort, bly, planter såsom Symphytum Officinalis, Stjerne Safir etc., samt selve planeten Saturn også, er tilknyttet den æteriske kraft bag Saturn. De vibrerer alle på deres individuelle niveau, men de deler et fælles mønster, da de kommer fra det samme sted.
Så når en magiker samler diverse okkulte symboler og genstande såsom røgelse, geometriske figurer, magiske navne osv. i hans/hendes ritual, så er det for at samle kraftfulde ting, der er af et bestemt vibrationsmønster, for at komme i kontakt med det oprindelige mønster, så man kan gøre brug af det, til at forandre Universet. Man prøver på at hæve vibrationsniveauet i sig selv og tune det ind på det gældende mønster, så man kan manipulere det, der er lavere. Den berømte modern alkymist Frater Albertus sagde så fint engang, at alkymi drejer sig om at hæve vibrationer. I alkymi tager man en substans, og hæver dens vibrationsniveau ved at manipulere den både fysisk og æteriske, hvorefter det endelige produkt, pga. det høje vibrationsniveau, kan udrette mirakler.
Mange venlige hilsner,
Tesposinus
Tesposinus Admin
Emne: Universets Skabelse - De To Modstridende Kræfter Lør Maj 16, 2009 1:57 pm
DE TO MODSTRIDENDE KRÆFTER
"Everything is Dual; everything has poles; everything has its pair of opposites; like and unlike are the same; opposites are identical in nature, but different in degree; extremes meet; all truths are but half−truths; all paradoxes may be reconciled." –The Kybalion–
En anden universel lov der hedder ”Polaritets Loven”, omhandler hvordan der er en plus- og minuspol til alt. Lys og mørke, vådt og tørt, varmt og koldt, højt og lavt etc., etc. De er alle en del af det samme, men blot i deres ultimative ekstremer. F.eks. så er varmt og koldt jo en del af det samme – der er blot tale om mere varme i det kolde og mindre kulde i det varme for at opnå ”varm”, og omvendt for at opnå ”koldt”. Det samme med mørke og lys – der er blot mindre mørke i det lyse og mindre lyst i det mørke. Men det er stadig to modstridende kræfter. To modstridende kræfter... der arbejder i harmoni!
Det er noget af det første Universet manifesteredes i, da det begyndte at krystalliseres fra den oprindelige kilde – Ild-Elementet og Vand Elementet. Disse er to absolutte ekstremer, som i perfekt harmoni og samarbejde danne en eksistens der var ”mødestedet” mellem dem – Elementet Luft, der indeholder karakteristika fra både Ild og Vand. Dette er én af grundene til, at emnet omkring polaritet er vigtigt for okkultisten. Skabelse opstår af to ekstremer i harmoni med hinanden (med andre ord, når de forenes). Ydermere er der endnu en vigtig ting for okkultisten at vide. Det er, at hvis man forstår, hvordan to modstridende kræfter er det samme blot varierende i niveau, så går det hurtigt op for én, hvordan man kan ændre ændre én ting til det modsatte – had til kærlighed, fattigdom til rigdom, sorg til glæde... sågar død til liv!
Mange venlig hilsner,
Tesposinus
P.S. Der er yderligere følgende omkring fysisk manifestation: To modstridende kræfter endte med at skabe en ny eksistens, som var deres ”mediator”, og via denne ”triad” kom det sidste led i kæden, der endte med at skabe fysisk manifestation. Så med andre ord skabte de to modstridende kræfter, og den der forener dem, fysisk manifestation via deres samarbejde. Dette er et vigtigt princip, indenfor dét at forårsage fysisk manifestation i magi – bl.a. når man evokerer ånder til fysisk manifestation. Dette forklarer også en del af vigtigheden omkring den ”Magiske Trekant” (ofte kaldet ”The Triangle of Art”), der dukker op i diverse magiske tekster omkring evokation, bl.a. Lemegeton Clavicula Salomonis og Reginald Scots, The Discoverie of Witchcraft.
Fullmåne
Antal indlæg : 352 Join date : 28/08/09 Geografisk sted : Norge
Emne: Sv: Universets Skabelse Man Sep 14, 2009 1:15 pm
Du har gjort en fantastisk jobb med å gi en forståelig forklaring på et så innfløkt tema. Imponerende! Og takk for at du tar deg bryet med å gjøre denne jobben! Sist men ikke minst, deler dine kunnskaper med oss andre her på forumet. Jeg kjenner ingen andre okkultister som så velvillig deler deler av sine kunnskaper, men jeg er høyst takknemlig for at du gjør det!
Jeg suger til meg alt jeg kan av denne kunnskapen, og håper at det etterhvert kommer noe oversatt literatur om emnet på et eller annet skandinavisk språk... Jeg sliter med å lese slik literatur på engelsk. Føler at jeg går glipp av en del nyanser og viktige detaljer.
Tesposinus Admin
Emne: Sv: Universets Skabelse Man Sep 14, 2009 4:23 pm
Jeg takker ydmygst for dine venlige ord, Fullmåne. Men jeg er skam kun glad for at kunne hjælpe. Ligeledes som jeg håber, at andre vil dele den viden de har, som jeg mangler, med mig. Herinde plejer folk at dele gladeligt med hinanden, hvilket er rart, da man både kan finde viden såvel som praktiske førstehåndserfaringer via dette. Dette var mit formål med dette forum - at kunne socialisere med andre danske (og generelt skandinaviske, naturligvis) okkultister og dele sine praktiske erfaringer med hinanden, da jeg elsker at høre om andre folks bedrifter indenfor de okkulte videnskaber! Jeg håber blot, dette forum må forsætte ud i fremtiden, og at folk vil nyde at bruge det.
Mange venlige hilsner,
Tesposinus
-Qui se totum dedit, omnia impetrat-
Lucifer -BANDLYST-
Antal indlæg : 355 Join date : 07/04/11 Age : 35 Geografisk sted : Nordsjælland
Emne: Sv: Universets Skabelse Man Maj 16, 2011 10:48 pm
Er en guddommelig kilde bag skabelsen nødvendig? Er der ikke mulighed for at det femte element ånd altid har været der?
Tesposinus Admin
Emne: Sv: Universets Skabelse Tirs Maj 17, 2011 6:25 pm
Lucifer skrev:
Er en guddommelig kilde bag skabelsen nødvendig? Er der ikke mulighed for at det femte element ånd altid har været der?
Hvad er det lige ved det femte Element, der IKKE er guddommeligt?
Ydermere, hvori havde det femte Element sin oprindelse? Det er derfor, esoteriske og religiøse lærdomme koger alting ned til det guddommelige, idet dette anses som ultimativt, og som værende uden start og ende (med mindre, naturligvis, vi taler om mindre guddomme såsom de græske, nordiske, romerske etc.). Men igen, hvis det er fordi, du har et problem med at tro på noget guddommeligt, fordi du synes, religion er en torn i øjet på dig, behøver du ikke være bange. Der er intet behov for at anskue noget guddommeligt fra et religiøst synspunkt. På trods af at religion typisk omhandler det guddommelige, er dette ikke ensbetydende med, at guddommelighed udelukkende er religiøst. Blot fordi den ene omhandler den anden, er det ikke det samme som at sætte lighedstegn derimellem.
du behøver heller ikke personificere det guddommelige, hvis du har et problem med dette. På trods af de mange alkymiske MSS jeg har læst igennem årene, der har været meget religiøse fra kristne og jødiske vinkler, har jeg sågar også læst alkymiske skrifter, der omtalte det guddommelige som en intelligent kraft men ikke en personificering. Dette gør det ikke mindre guddommeligt af den grund.
T.
LKN
Antal indlæg : 504 Join date : 24/07/10 Geografisk sted : Jylland
Emne: Sv: Universets Skabelse Tirs Maj 17, 2011 6:45 pm
Citat :
Der er intet behov for at anskue noget guddommeligt fra et religiøst synspunkt
Hvis jeg lige må kommentere
Efter min mening og opfattelse ud fra egen erfaring.
Så tror jeg at man som praktiserende okkultist (både magiker og alkymist osv.) på en eller anden måde vil få "et forhold" til det guddommelige. Da man ofte møder dette inden for okkultismen, og også i ritualerne tydeligt kommer til at se vigtigheden af dette.
Jean Dubuis nævner vigtigheden af at invokere det guddommelige princip. Og gerne på en spontant måde, det behøves ikke være dogmatisk. Ligeledes kan det ses i div. ritualer. Alle ritualer som startet med Det Kabbalistiske Kors starter ud med invokation af det guddommelige Så vigtigheden og "sandheden" (bid jer ikke fast i dette ord) i det, vil man møde ret hurtigt når man studere det okkulte.
Men igen, dette er ikke en "sådan er det" besked, men en "min mening og erfaring" besked
LKN
Tesposinus Admin
Emne: Sv: Universets Skabelse Tirs Maj 17, 2011 6:56 pm
Men det er absolut ikke forkert, LKN - din personlige erfaring er ganske korrekt. En okkultist kan ikke andet end have ét eller andet forhold til det guddommelige. Selv sorte magikere har et forhold dertil - uanset hvor anderledes dette så end måtte være. Men man kan ikke som okkultist benægte guddommelig eksistens. Dette indebærer dog ikke, at man er nødt til at være religiøs i den forstand, at man følger specifikke religiøse doktrin. Alkymister har igennem årtusinder været guddommeligt orienteret, og magikere har ligeledes. Blot se på gamle ægyptiske skrifter, de gamle grimoires, alkymiske tekster etc. Disse er spækket med guddommeligheds "kommentarer" samt invokation af det guddommelige. Selv i nekromantiske operationer fra diverse grimoires, invokeres det guddommelige, og ligeledes forekommer det i magiske operationer med henblik på at forårsage had, destruktion og død.
Så ja, absolut... okkultisme ER guddommeligt orienteret, hvad enten man vil det eller ej. Og har man ikke et forhold, på ét eller andet plan, til guddommelig eksistens, kan man ikke praktisere de okkulte videnskaber. Som man siger: "Der er ikke plads til ateister i okkultisme."
T.
LKN
Emne: Sv: Universets Skabelse Tirs Maj 17, 2011 7:19 pm
Tak
LKN
LKN
Emne: Sv: Universets Skabelse Tirs Maj 17, 2011 7:54 pm
Citat :
Det er noget af det første Universet manifesteredes i, da det begyndte at krystalliseres fra den oprindelige kilde – Ild-Elementet og Vand Elementet.
Vil du ikke uddybe dette? Altså i forhold til skabelsen af elementerne. For siger man ikke at af Ånd kom Ild hvorfra der kom Luft, så Vand og derefter Jord? Eller siger den okkulte lære om skabelsen at Ild og Vand, kom føre Luft og Jord?
LKN
Emne: Sv: Universets Skabelse Tirs Maj 17, 2011 7:57 pm
Og også gerne dette:
Citat :
Der er yderligere følgende omkring fysisk manifestation: To modstridende kræfter endte med at skabe en ny eksistens, som var deres ”mediator”, og via denne ”triad” kom det sidste led i kæden, der endte med at skabe fysisk manifestation.
Citat :
Dette forklarer også en del af vigtigheden omkring den ”Magiske Trekant”
Hvordan? Symbol mæssigt?
På forhånd tak
LKN
Tesposinus Admin
Emne: Sv: Universets Skabelse Ons Maj 18, 2011 6:51 am
Så gerne!
Både dit første indlæg med spørgsmål hertil, såvel som dit citat i den seneste, kan køres ind under samme.
De to modstridende kræfter af Ild & Vand er blot ekstremer af samme. Ild Elementets kvaliteter er "Varm" og "Tør"; Vand Elements er "Kold" og "Fugtig". Varmt og koldt er blot to ekstremer af samme, og dette gælder ligeledes tørt og fugtigt: Det fugtige er blot mindre tørt end det tørre, og det tørre er blot mindre fugtigt end det fugtige - men i de absolutte ekstremer, vel og mærke. Én af dem i den absolut ene ende, og den modsatte i den absolut anden. Derfor er det, teknisk set, ikke muligt at skabe én modsætning uden den balancerende faktor, og det er så den balancerende tilstand mellem disse, der lagde grund for Luft Elementet, da dette er en sammensætning af Ild og Vands kvaliteter:
Gav dette svar på denne del? Hvis ikke prøver vi blot at kigge nærmere.
Den Magiske Trekant (også kendt som "The Triangle of Art") - set i bl.a. Lemegeton Clavicula Salomonis (men også i andre grimoires, i andre former) - er en trekant pga. skabelses princippet. Som vi lærer i både magi og alkymi, er Ild og Vand - de to modstridende kræfter - balanceret med Luft som mellemledet, og dette samarbejde resulterede i Jord Elementet, der består af de andre to aspekter af de modstridende kræfter:
Jord: Kold - Tør
Hvilket tillige er den direkte modsætning af Luft, som er varm og fugtig. Således er der tale om skabelses via de tre Element principper, og dette bidrager til åndens manifestation til materiel beskuelse. Dertil holdes den, og dens energi/udstråling, indespærret (når nødvendigt) af omringende guddommelige navne.
Var dette behjælpeligt?
Jeg kan ikke huske, om jeg har smidt sådanne ind på foraet, men hvis jeg ikke har, så kan jeg lægge nogle billedfiler ind, som jeg har lavet igennem tiden, der illustrere Elementernes tilknytning hinanden og deres balance. Dette er ret simple illustrationer, som jeg selv har fundet gode i mine egne studier, men sammenkædningen er fantastisk intim på trods af simpliciteten. Som alle der har læst Agrippas og Barretts værker ved, er så tilsyneladende simpelt et koncept som de fire/fem Elementer ekstremt dybt, og det kan blive meget kompliceret henad vejen.
T.
LKN
Emne: Sv: Universets Skabelse Ons Maj 18, 2011 6:59 am
Jeg vil lige tænke lidt over dine svar. Og så skriver jeg igen hvis der er noget jeg ikke forstår
Citat :
Jeg kan ikke huske, om jeg har smidt sådanne ind på foraet, men hvis jeg ikke har, så kan jeg lægge nogle billedfiler ind, som jeg har lavet igennem tiden, der illustrere Elementernes tilknytning hinanden og deres balance
Det tror jeg ikke du har.
Med tak
LKN
Thomas
Antal indlæg : 69 Join date : 11/05/11 Geografisk sted : Bornholm
Emne: Sv: Universets Skabelse Ons Maj 18, 2011 10:40 am
God læsning. Ligesom der er et Gralsmysterie, er der så også mysterier tilknyttet de andre tre elementer?
Vh Thomas
Lucifer -BANDLYST-
Antal indlæg : 355 Join date : 07/04/11 Age : 35 Geografisk sted : Nordsjælland
Emne: Sv: Universets Skabelse Man Jun 20, 2011 3:18 am
Jeg troede det var luft der kom først, så ild, så vand og så jord som det sidste.
LKN
Emne: Sv: Universets Skabelse Man Jun 20, 2011 8:51 am
Citat :
Jeg troede det var luft der kom først, så ild, så vand og så jord som det sidste.
Se det er ret interessant, for D.M. Kraig skriver ligeledes i sin Modern Magick at Luft kom først, hvilket han har fra Sepher Yetzirah. Men læser man i Aggripa's Three Books of Occult Philosophy skriver han i Kapitel 3; "But Fire is twice more thin than Air, thrice more moveable, and four times more bright: and the Air is twice more bright, thrice more thin, and four times more moveable than Water. Wherefore Water is twice more bright than Earth, thrice more thin, and four times more moveable. As therefore the Fire is to the Air, so Air to the Water, and water to the Earth..." M.M. Junius (alkymist) er enig med Agrippa, og forklarer ligeledes hvordan elementernes sammenhæng er, således at rækkefølgen går efter denne; Ild, Luft, Vand og Jord.
Jeg indrømmer gerne at jeg kun taler ud fra bøger, men det er skam fordi jeg ikke lige har et lille gram praksis som direkte har vist mig hvilken af disse rækkefølger der er den korrekte. Men jeg holder nu med Agrippa og Alkymisten
LKN
JegErTilbage
Antal indlæg : 57 Join date : 18/05/13
Emne: Sv: Universets Skabelse Søn Maj 19, 2013 1:55 pm
Undskyld jeg spørger, men hvordan kan man være sikker på at det fysiske plan er det laveste af alle planer? Hvis vi tager en filosofisk tilgang til emnet kan vores plan hypotetisk ligger på viberations-niveauet 1, men så kan man vel stadig gå længere ned (altså på 0,5). Desuden så burde viberations-niveauet 0 være det laveste, men her løber jeg imod en mur. Fordi hvis der ingen viberation er så må dette vel betyde at der ingen eksistens er tilstede på dette niveau...Alligevel er dette niveau (set fra mit synspunkt) både det højeste og laveste niveau eftersom at 0 = 1-1. Så "0-viberations-niveauet" er så at sige det der har skabt alle niveauer (både positive og negative) ud af intethed...(men som sagt, det er kun en hypotese).
Edit: Lige for at opsummere noget: Da jeg skrev "Alligevel er dette niveau (set fra mit synspunkt) både det højeste og laveste niveau eftersom at 0 = 1-1" Hvad jeg mener med dette er at "0 viberations-niveauet" er i stand til at skabe positive og negative viberations-niveauer ud af intethed, men vi skal også lige tænke over at når positiv og negativ møder hinanden så ender vi igen med 0 (altså intethed). Intetheden/0 kan så at sige skabe uendeligt mange positive og negative viberation der er uendeligt høje...
(men igen det er kun en hypotese).
Ceenth
Antal indlæg : 321 Join date : 27/02/12 Age : 33 Geografisk sted : Sjælland
Emne: Sv: Universets Skabelse Søn Maj 19, 2013 8:37 pm
kan slettes
Sidst rettet af Ceenth Man Apr 06, 2020 3:57 pm, rettet 1 gang
JegErTilbage
Antal indlæg : 57 Join date : 18/05/13
Emne: Sv: Universets Skabelse Søn Maj 19, 2013 8:58 pm
Citat :
Lige presis..! Very Happy Og det er jo en super interessant pointe, men der er jo også et par gode grunde til at total intethed er umuligt, i hvert fald i følge Hawking.. Wink Men hvor for antager du nødvendigvis at vi i vores eksistens-plan befinder os på punktet 1? (eller er det bare den teoretike enhed som vi arbejder ud fra i hypotesen?) Smile Jeg anskuer det personligt mere som tangenterne på et uendeligt bredt klaver, og vi ligger så et sted omkring "midten", hvilket også passer meget godt når man tænker på at der er folk der mener at vores vibrations udsving ligger på 7,23 cm pr. tidsmæssig enhed.
Jeg vil ikke sige at total intethed er umulig. Der kan sikkert nok være et plan et eller andet sted hvor total intethed eksistere. Hvem ved måske kan denne totale intethed til tider besøge andre planer og tilintetgøre/opsluge dem for derefter at genskabe dem igen. Det kan endda være at dette finder sted med os på et højere plan i dette øjeblik uden at vi er bevidste om dette (det er ikke utænkeligt i hvert fald)...
At jeg bruge eksistens-plan nummer 1 var bare et hypotetisk eksempel for at understrege min pointe...