Antal indlæg : 57 Join date : 01/07/12 Age : 23 Geografisk sted : sønderborg
Emne: Demonogi ?? Tirs Jul 02, 2013 4:38 pm
Faldt lige over udtrykket demonogi, nogen der kan forklare hvad det er ???
Ps. Undskyld det dumme spørgsmål
Ceenth
Antal indlæg : 321 Join date : 27/02/12 Age : 33 Geografisk sted : Sjælland
Emne: Sv: Demonogi ?? Tirs Jul 02, 2013 8:06 pm
Demonologi er Viden om Dæmoner. Demonolatri er arbejdet med disse.
Der findes ikke dumme spørgsmål. - Kun dumme svar...
Prospero
Antal indlæg : 632 Join date : 05/07/10 Age : 40
Emne: Sv: Demonogi ?? Ons Jul 03, 2013 2:29 am
Normalt ser jeg dæmonologi som også at kunne inkludere det at arbejde med dæmoner. Ligesom arkæologi også inkludere praktisk arbejde som udgravninger. Men jeg ved egentlig ikke om ordet dæmonologi bliver brugt på den måde. Hmmm... Udgravninger er egentlig også bedre sammenlignet med det at finde gamle magiske tekster og udgive dem i ny og forbedret udgave... Jeg ved faktisk ikke om hvad jeg skal synes her, om dæmonologi kan bruges til at også beskrive praktisk arbejde med dæmoner... Demonolatri er så vidt jeg har forstået et helt nyt ord, men jeg ved det ikke. Jeg har bare ikke stødt på det udenfor moderne tid.
Nekromanti er også mange gange blevet brugt i sammenhæng med evokation af dæmoner. Både i gammel tid såvel som i helt nutid. Hvor vidt det så er en retfærdiggjort anvendelse af ordene er en længere diskussion.
Men altså, for mig at se så kan stort set alle magiske retninger defineres som at arbejde med dæmoner, da dæmon er et ret uspecifikt ord. Jeg vil mene at shamaner, hekse, magikere osv, alle arbejder med dæmoner af forskellige slags/racer. Også selv hvis vi ser på den mere moderne tids forståelse for konceptet dæmon (efter King James, så vidt jeg har forstået), da ondskab er et svært begreb at definere.
Ceenth
Emne: Sv: Demonogi ?? Ons Jul 03, 2013 9:28 am
Jeg ser det personligt mere som at en "Dæmon" er den mere moderne forståelse af en bestemt type entitet, set i lyset af at det originale udtryk for Dæmon var "Daimon", som direkte oversat blot betyder entitet, altså ser jeg mere ordet "Dæmon" som et Dæmoniserende udtryk for en bestemt gruppe af entiteter...
SilvaVirus
Antal indlæg : 314 Join date : 17/06/11 Age : 45 Geografisk sted : Græsted
Emne: Sv: Demonogi ?? Ons Jul 03, 2013 9:57 am
her er mine ydmyg mening
Demonologi: er studie og kategorisering af dæmoner/daemoner. Når man studier noget vil man jo også komme til arbejde med det, så jo man kan nok også sige at man også til dels arbejder med dem.
Demonolatry: Er praktisk/magicks arbejder med daemoner. Invokation, evokation, bønner, ceremonier osv
Den helt store forskel ligger vel i hvordan de arbejder med dem. Indenfor Demonologi har man, ifølge min mening, kun arbejdet med daemoner som det står forskrevet i Goetia, altså den "gamle" måde, hvor man "binder" dem i trekanten og truer dem med guds straf hvis de ikke makker ret. Indenfor Demonolatry skaber man mere et samarbejde mellem en selv og daemoner, man har tit 4 daemoner, som passer til en personlighed og arbejder mest sammen med dem. Dertil finder man frem til, tit efter et godt stykke tid, en Matron eller Patron, altså en enkelt daemon som man anskue som ens "skytånd", altså den daemon man kontakter dagligt OG anser Goetia metoden for respektløs. Man taler pænt til dem, benhandler dem respekt.
Gav det mening??
Ceenth
Emne: Sv: Demonogi ?? Ons Jul 03, 2013 10:04 am
Gav god mening, er fuldstændigt enig..
Prospero
Emne: Sv: Demonogi ?? Ons Jul 03, 2013 2:19 pm
Mmm, når jeg bruger ordet "dæmon" så bruger jeg det på daemon måden. Jeg kategorisere ikke dæmoner som kun at omhandle ånder som er fjender overfor mennesket. Jeg bruger det på samme måde som de muslimske magiske traditioner bruger ordet "jinn", som er forskellige racer af ånder. Men jeg inkludere også malach ind i jinn kategorien. Malach som er engle. Jeg ser ingen grund til at separere engle fra dæmoner på den måde.
Jeg er heller ikke så glad for den der dominatrix Lemegetons Goetia måde, hvor man truer. Sådan ville jeg aldrig starte en samtale med et menneske på, og så vil jeg heller ikke starte en samtale med et fremmed væsen på på sådan en måde.
Men Goetia er et større emne end bare Lesser Key of Solomon. Der er også Goetia hvor man er respektfuld overfor dæmonerne. Men helt bestemt, der er en stor tendens til at dominere dæmoner indenfor Goetia.
Men hvor sætter man så skel imellem Demonolatri og så visse mere praktiske former for satanisme? Hvor kom termet Demonolatri fra? Jeg har ikke set det før moderne tid.
Antal indlæg : 314 Join date : 17/06/11 Age : 45 Geografisk sted : Græsted
Emne: Sv: Demonogi ?? Tors Jul 04, 2013 9:26 am
Satanisk arbejde med daemoner VS Demonolatri????
Nu er godt nok lang tid siden jeg har læse om satanisk ritualer, men så vidt jeg husker arbejder man med andre daemoner GENNEM Satan, da Satan ses som en "hoved daemon".......så vidt jeg husker, jeg kan tage fejl. Hvor man i demonolatri arbejder direkte med de forskellige daemoner og ser Satan som en særskilt daemon.
Angående om hvornår demonolatry blev brugt?? Ja der søgte jeg svar hos et forum jeg er medlem af demonolatry.org og der står der skrevet:
"Demonolatry - A General Overview Demonolatry--not to be confused with Demonology (the study of Demons)--means, literally, the worship of Demons. Although the word is old, it was originally used (like the label Satanism) as a term of derision to refer to a variety of different religions that the early Church persecuted. It was not adopted as a term of self-reference until relatively recently (late 1950's/early 1960's). Even then, Demonolatry was clandestine. It was not until 1998 when the Guild of Demonolatry (now defunct) finally funded a website--Tezrian's Vault--devoted to the religion that Demonolatry came out-of-the-closet. That site closed five years ago. Previously, many sects simply referred to themselves as followers of [insert name of Demon here].
Modern Demonolatry is a polytheistic religion in which Demonic entities are worshiped and worked with as wise divinities. Each Demon is the wellspring of a single energy source. These energies can be defined as universal elements, emotions, or ideas. The most common pantheon of Gods used are Demonic--from Christian mythologies about diabolical beings, which were formerly the Gods of pre-Christian pagan religions. However, Roman, Greek, and other pantheons have been used. Perhaps the most popular of the pantheons is the Richard Dukant Hierarchy, which was developed in the early 1960's. It became the basis for many modern Demonolatry sects."
Jeg tænkte det var nemmere at indsatte det.
Hvis man vil havde en mere dybegående forklaring på Demonolatry og Modern Demonolatry, kan man downloade denne gratis PDF, som er skrevet af S. Connolly Modern Demonolatry
Angående bogen, jo har set den, den har været ventet af mange. Desværre har jeg ikke lige penge til den. Men jeg har en del af hendes andre bøger, stort set allesammen faktisk
en sidenote til Propero - har du fået købt den nyeste version af Thomas Karlssson's Qabalah, Qliphoth and Goetic Magic??? Den ret fed og der en hel del mere information i forhold til revision 2. bla alle Qilhoth sigils. Desværre fås den ikke i hardcover
Prospero
Emne: Sv: Demonogi ?? Fre Jul 05, 2013 3:04 am
Interessant!
Nu hvor bogen trods alt også er blevet published af Nephilim Press, kunne det godt være at jeg skulle checke bogen ud. Indtil videre har jeg købt alle bøgerne af den publisher, på nær S. Connolly's bog, og jeg synes at de bøger han har udgivet har været absolut fantastiske! Nogle af de bedste bøger jeg har læst faktisk. Så jeg må vel nok også lige check Keys of Ocat ud.
Til sidenoten: Ja, jeg har fået fat i den nye udgave af Karlssons bog. Synes også at det er en chokerende forbedring på en allerede genial bog. Er virkelig glad for den. Også selvom det er en lowly paperback. Jeg er forresten så godt som stoppet i DR. Har ikke tænkt mig at betale kontingentet i dette år.