Antal indlæg : 27 Join date : 10/08/12 Geografisk sted : Denmark
Emne: Urter i den kommende sæson Tors Feb 13, 2014 7:04 pm
Hejsa
Inspireret af tråden omkring aktiviteten her på forummet, tænkte jeg at jeg vil bidrage med noget, som optager mig for øjeblikket nemlig: urter!
Vi går jo den gode tid i møde (i hvert fald i forhold til naturens liv), og det er ved at være tid til at tænke på hvilke urter man vil beskæftige sig med i den kommende sæson. Er der andre herinde på OS der interesserer sig for urter? Og i så fald hvilke og hvordan bruger i dem? Magisk eller medicinsk f.eks?
Jeg har selv for to dage siden sået pigæblefrø, så jeg glæder mig til at se om de lykkes. Jeg har også tænkt mig at anskaffe isop, som kan bruges til rensende bade f.eks. før magiske operationer. Det er beskrevet i Salomons nøgle.
Svaleurt er også begyndt at komme op rundt omkring i naturen, så jeg skal ud at samle om nogle ugers tid vil jeg mene. Svaleurt mener jeg bliver brugt indenfor alkymi, men jeg er dog ikke så stærk i de alkymiske videnskaber :)Svaleurt vil jeg bruge til formanelser, jeg ser den i hvert fald som havende meget frastødende egenskaber pga. dens giftighed.
Det kunne være spændende hvis I ville dele nogle af jeres erfaringer med urter. Hvad som helst har interesse her
Gode hilsner herfra
Moonlight_tiger
Antal indlæg : 762 Join date : 07/03/09 Age : 35 Geografisk sted : Et sted i Danmark
Emne: Sv: Urter i den kommende sæson Tors Feb 13, 2014 7:23 pm
Jeg har altid haft en vis interesse for helbredende urter, fordi min mor har gået op i det siden jeg var lille. Til dagligt bruger jeg brændenælde, morgenfrue og kamille i te, fordi de har super gode egenskaber for immunsystemet (så vidt jeg ved i hvert fald).
Værende bosat i storkøbenhavn, gør jeg dog ikke meget i at plukke friske urter Så min te er brygget på tørrede urter fra matas.
Vi plejede at plukke brændenælder fra de første skud viste sig - store kurve af dem og så tørre dem ved lav varme i ovnen, fordi de var for små til at hænge op. Vi ville plante morgenfruer i haven og plukke dem og hænge dem op i bundter til tørring. Vi har også brugt både vejbred (skulle være super for menstruationssmerter, så vidt jeg husker) og prikbladet perikum (også kaldet jesu bloddråbe). Perikummet brugte min mor som omslag på sin arm, hvor hun har tennisalbue. Dog mener jeg, at det gav teen en underlig karamel-agtig smag, som vi ikke var vilde med. Plus det ikke må indtages med visse former for medicin, så man skal lige være lidt påpasselig
Meget af det, min mor har lært mig om urter har været fra en bog af Marie Treben. Jeg kan ikke huske hvad bogen hedder, men den er gammel, og jeg er ikke sikker på, man kan få den mere. Men jeg regner med at den en dag går videre til mig, da jeg er den eneste af hendes børn, som har haft interesse i den
Agni
Antal indlæg : 27 Join date : 10/08/12 Geografisk sted : Denmark
Emne: Sv: Urter i den kommende sæson Tors Feb 13, 2014 9:44 pm
Interessant :)Og pudsigt hvordan interessen for helbredende urter kan gå i arv. Jeg har også arvet det efter min mor :)Det lyder også som nogle meget sunde teer i får lavet, det er jo positivt at ville det. Efter min viden er det helt korrekt at de urter i bruger virker styrkende på kroppen. De kan også være gode at bruge f.eks. til ansigtsbadevand, altså udtrækket som man vasker huden i. Det kan virke beroligende på huden og mindske porer og uren hud. Dét jeg synes er svært er at få brugt urterne i hverdagen. Men det er jo så godt at man kan købe de tørrede urter i Matas eller helsekosten. Spændende at høre hvordan du bruger urterne! Tak for dit indlæg.
Christian
Antal indlæg : 204 Join date : 09/10/11 Age : 30
Emne: Sv: Urter i den kommende sæson Ons Feb 19, 2014 5:31 pm
Meget spændende emne! Har tit overvejet at lave en lille urtehave.
Moonlight_tiger
Antal indlæg : 762 Join date : 07/03/09 Age : 35 Geografisk sted : Et sted i Danmark
Emne: Sv: Urter i den kommende sæson Ons Feb 19, 2014 6:16 pm
Jeg havde faktisk en urtehave, da jeg var tidlig teenager og begyndte at læse om wicca... men jeg var ikke så god til at få det passet xD
Hvad bruger du selv af urter i det daglige, Agni?
Akari
Antal indlæg : 501 Join date : 12/05/12 Geografisk sted : Trollheim
Emne: Sv: Urter i den kommende sæson Ons Feb 19, 2014 6:21 pm
Sjovt med en urte tråd Jeg skal til at lave en urtehave her til foråret Så nu kan jeg jo snuse med her inde, og se om der er nogle urter og andre planter, som der skal være med
Moonlight_tiger
Emne: Sv: Urter i den kommende sæson Ons Feb 19, 2014 6:41 pm
Hvad har du af planer for at putte i den? Umiddelbart ville jeg gætte, at salvie og rosmarin begge var selvfølgelige, for jeg mener at have set begge dele i en del forskellige ritualer på nettet
Akari
Antal indlæg : 501 Join date : 12/05/12 Geografisk sted : Trollheim
Emne: Sv: Urter i den kommende sæson Ons Feb 19, 2014 6:50 pm
De to ligger klart på listen Så skal jeg have rød solhat, lægestokurt, citronmellise.. ååhh nu kan jeg ikke huske det hele xD Har en liste gemt et eller andet sted med det jeg skal have