Antal indlæg : 762 Join date : 07/03/09 Age : 35 Geografisk sted : Et sted i Danmark
Emne: Sjæl Krop Ånd Man Sep 14, 2009 8:41 pm
Hejsa alle
Jeg sad og kom til at tænke på, om I kender blad-serien "Sjæl krop ånd"? Den indeholder lidt af hvert og man får tarotkort, røgelse, krystaller og lignende med sammen med instruktioner til massage og reikihealing og sådan. Jeg abonnerede på det længe, men da jeg slet ikke fik det læst igennem, afmeldte jeg abonnementet, og nu har jeg overvejet at genoptage det. Der står ting om totemdyr, astrologi, feng shuei (eller hvordan det staves), urtekundskab og lignende... jeg var meget glad for det, men det kommer i ulige rækkefølge, og det er samlemapper, som man skal sætte det ind i, for at få det til at give mening, så er man først blevet abonnent er man næsten i det indtil sidste blad ankommer, og pr blad kostede det vist ca 100 kr i alt
Det er vist nok bonnier som udgiver det, hvis I er interesserede, og ellers vil jeg meget gerne høre plus og minus til bladet, hvis I har erfaring med det
//Maiken
Fullmåne
Antal indlæg : 352 Join date : 28/08/09 Geografisk sted : Norge
Emne: Sv: Sjæl Krop Ånd Man Sep 14, 2009 10:39 pm
Jeg kan desverre ikke uttale meg om dette bladet, for jeg har aldri hørt om det før. Tror ikke det finnes noe tilsvarende i Norge.
Men, selve konseptet har jeg vært borti tidligere, men da med planter. (Samme utgiver, altså bonnier) Som plantesamler og entusiastisk hagemenneske ble jeg ikke spesielt imponert over det jeg så. Jeg vil langt heller anbefale folk å kjøpe seg et eller flere større oppslagsverk, som går mere i dybden, enn å kjøpe disse samlemappene. Hvis de koster 100kr pr mappe, og man må samle i flere år for å fullføre samlingen, blir det fort ganske mye penger. En annen ting jeg kan si om bonnier, er at de tar litt "lett" på det med fakta. I de plantepermene jeg har lest, var det desverre utrolig mange feil. Og "nivået" var heller ikke noe å skryte av.
Tesposinus Admin
Antal indlæg : 1663 Join date : 05/03/09 Age : 44
Emne: Sv: Sjæl Krop Ånd Tirs Sep 15, 2009 5:09 am
Jeg har også selv snaget lidt i diverse urtekataloger, hvad angår mit alkymi-arbejde, og jeg er enig i, at et par af de mest anerkendte opslagsværker omkring planter er absolut at foretrække. Selvfølgelig er det lidt forskelligt, hvilke værker man skal investere i, afhængigt af hvad man vil med urterne. I mit tilfælde er opslagsværker omkring urternes medicinske kvaliteter at foretrække, da en alkymist allerede kender de generelle æteriske egenskaber, hvis han kender plantens "signature", som vi siger. Så gode leksika omkring medicinske planter er top notch for mig - en god klassiker, man ikke går galt i byen med (ifølge min personlige mening) er Culpeper's Complete Herbal!
Men for Wiccans der gerne vil studere urternes indflydelse på magiske ritualer, er de forskellige bøger af Cunningham sikkert bedre. Det skal jeg dog ikke kunne sige noget om, da jeg ikke beskæftiger mig med Wicca, og derfor ikke ved specielt meget om de gode og dårlige bøger indenfor emnet. Men man hører jo altid, at Cunninghams bøger er blandt de bedste. Eller?
T.
Fullmåne
Antal indlæg : 352 Join date : 28/08/09 Geografisk sted : Norge
Jeg beskjeftiger meg heller ikke med wicca, tiltross for at jeg definerer meg som heks...
Men, når det gjelder planter og da spesielt urter vil jeg anbefale bøker som går i dybden. "Culpeper's Complete Herbal kan jeg også gå god for!
(Som jeg nevnte tidligere så er jeg plantesamler. Jeg har pr i dag ca 3500 forskjellige stauder, urter, trær og busker i min hage. I tilegg til å samle planter, holder jeg kurs i bruk av ville nyttevekster, førstehjelp med planter osv.)
Hva mener du med plantenes "signatur," T? (Jeg her ikke drevet med alkymi :-( desverre...)
Tesposinus Admin
Antal indlæg : 1663 Join date : 05/03/09 Age : 44
Emne: Sv: Sjæl Krop Ånd Tirs Sep 15, 2009 1:20 pm
Planternes signatur er deres æteriske egenskaber baseret på deres æteriske oprindelse. Dvs. i og med dén æteriske kraft der f.eks. ligger bag manifestationen af den fysiske planet Luna (Månen), er hvad der ligger bag den fysiske manifestation, der er f.eks. planten Salix alba, så indeholder denne urt derved aspekter af de egenskaber, der ligger i denne æteriske kraft. Egenskaber der bl.a. er at finde i Månens kræfter, er indflydelse på éns astrale sanser (clairvoyante egenskaber). Denne æteriske kraft er tæt tilknyttet astrale anliggender i form af sansning og indflydelse herpå. F.eks. kan en alkymisk måne eliksir åbne for vedkommendes clairvoyante egenskaber, éns praktisering af astral projektion (da dette er sværere for nogle end andre) osv.
Disse æteriske egenskaber i substanser baseret på deres æteriske oprindelse er hvad vi mener med tingenes signatur. Håber dette gav lidt mening.
Mange venlige hilsner,
Tesposinus
ummi
Antal indlæg : 2 Join date : 29/06/12 Age : 39 Geografisk sted : dk
Emne: det kender jeg Fre Jun 29, 2012 12:23 pm
jeg har hele samlingen, samlede i et par år og idag er min samling komplet. Der er mange spændende ting i, blandt andet et helt afsnit om urter som man får gode fif til hvordan man kan bruge.
Og mange timers læsning hvis man interessere sig for hele den spirituelle side af verden.
jeg syntes det var pengene værd, har jo samlingen her flere år efter og er glad for at bruge den som opslagsværk.