Emne: Alkymiske Illustrationer Fre Sep 18, 2009 6:49 am
I henhold til en tråd hvori jeg strejfede over emnet alkymiske illustrationer, besluttede jeg mig for at lave denne tråd, hvor jeg kan forklare lidt nærmere, til de som er interesserede.
Først og fremmest en lille note... jeg undskylder for ikke at gengive disse illustrationer i fuld størrelse, men idet jeg har købt disse af Adam McLean, og gerne vil respektere hans rettigheder til dem, ønsker jeg ikke at gengive noget uden hans tilladelse. Så derfor sætter jeg enten billeder ind, der er taget direkte fra hans hjemmeside (og derved offentligt tilgængelige så længe rettighederne nævnes) når muligt, eller også laver jeg minimerede kopier af mine egne med et "Copyright by Adam McLean" vandmærke. Jeg håber, I alle kan forstå og acceptere dette.
Lad os kigge på det billede, jeg har valgt nu her.
Jeg talte om i et andet indlæg omkring alkymi, at gamle alkymi-tekster ofte tog form af illustrationer. Alkymi har altid været meget rigt på symboler for at hemmeligholde lærdommen (The Green Lion, Apollo, Tears of Diana, The Black Dragon, The King, The Queen osv., osv.), og derfor så mange alkymister bogstavelig brug af symbolik som en god måde, hvorpå man kunne videregive læren, men uden risiko for at den faldt i de uindviedes hænder. Man gjorde selvfølgelig allerede dette ved at tale i symboler i teksterne,* men samtidigt gjorde man brug af egentlige illustrationer, der forklarede de gældende operationer, materialer, tilstande etc. Alt dette giver nemlig absolut ingen mening for individer, der ikke har en god solid baggrund i alkymi, da man skal kende disse symboler for processer, substanser osv. Ydermere bringer ens spirituelle alkymiske transmutation også indre forståelse med sig, der gør det muligt for alkymisten at forstå "hvad der ligger bag tingene".
For at blot kigge lidt simpelt på dette, tillad mig da at præsenter illustration nummer 42 fra Atalanta Fugiens - en alkymisk "tekst" bestående af 50 illustrationer, der tilsammen giver specifikke instrukser til alkymisten. Tag et lille kig på illustration 42 herunder...
Copyright by Adam McLean
Tyg lidt på det og se om det siger jer noget. Jeg kan give jer en lille "hint"... det er ikke en specifik operation eller substans, vi behøver tænke på lige her. Det er et vigtigt princip i alkymi for at kunne forstå og udføre arbejdet korrekt. Dette princip forklares her.
Mange venlige hilsner,
Tesposinus
*F.eks. kan I her få et lille citat fra Circulatum Minus Urbigeranum:
"Out of Diana's undetermined Tears, when Appollo has appeared, after the Separation of the three Elements, Determination, Digestion and glorious Resurrection, we can, without the Addition of any other created thing, prepare this our determined Elixir: Which is the first, noblest, and most secret way of the Philosophers.
The Determination of our Diana's Tears consists only in their perfect and indissoluble Union with the fixt Vegetable Earth, philosophically prepared, purified, and spiritualized: for the love of which they are forced to leave their first universal undetermined Property, and be clothed with a determined particular one, which is required to this our Circulatum Minus."
Fullmåne
Antal indlæg : 352 Join date : 28/08/09 Geografisk sted : Norge
Emne: Sv: Alkymiske Illustrationer Søn Sep 20, 2009 1:52 pm
Jeg har sittet og stirret på det bildet du la ut, uten å helt kunne fange meningen med det. For meg ser det rett og slett ut som om en person forsøker å følge i gudinnens fotspor. Kan det forestille veien man må gå for å oppnå de riktige kunnskaper innenfor alkymien?
Jeg er antagelig helt på vidda her... (Norsk uttrykk som henspeiler på de store, øde omerådene på Finnmarksvidda) Men siden jeg har tilnærmet lik zero kunnskaper om alkymi pr.d.d...
Svært vakre ilustrasjoner, foresten!
Kan du gi en nærmere forklaring til bildet? (De 2 versene var ikke til så veldig stor hjelp, desverre)
Tesposinus Admin
Antal indlæg : 1663 Join date : 05/03/09 Age : 44
Emne: Sv: Alkymiske Illustrationer Man Sep 21, 2009 4:08 am
Fullmåne skrev:
De 2 versene var ikke til så veldig stor hjelp, desverre
Ha! Ha! Ha! Det må du altså meget undskylde, Fullmåne! Det er heller ikke fordi, de har noget som helst med ovennævnte billede at gøre. De var blot i reference til den symbolske brug af sproget i alkymiske tekster. Circulatum Minus Urbigeranum er en helt anden tekst, der giver én instrukser i skabelsen af Circulatum Minus - en flydende variant af Plantestenen.
Jamen du er skam slet ikke ved siden af, når du taler om dét at følge efter gudinden for at udføre arbejdet korrekt.
Lad mig give en kort og grov gennemgang af billedet...
Den gamle mand repræsenterer alkymisten, og kvinden (som du kalder gudinden) er naturen. Dette billede er kort og godt en instruktion omkring vigtigheden i det at følge naturen - "Imitate nature in all her workings". Det er lidt svært at se på dette lillle billede, men alkymisten bærer briller, hvilket er symbolsk for at han skal følge naturens fodspor (fodspor som man også ser på illustrationen) NØJE. Samtidigt bærer han en lampe, hvilket er symbolsk for, at han skal oplyse naturens vej, så hun har lettere ved at komme frem.
Dette var blot kort og godt, og uden alle de yderligere detaljer, men forståelsen er, at man i alkymi udfører naturens arbejde, og derfor er det vigtigt at have forståelse herfor. Det alkymisten så gør, er at simpelthen hjælpe moder natur i hendes arbejde, hvilket derved sætter farten op. F.eks. siger vi i alkymi, at alle metaller med tiden bliver guld (ligesom kul bliver til diamant) igennem naturens modning. Denne modning tager millioner af år, så alkymisten "oplyser vejen for naturen", så denne process forekommer hurtigere.
Alt dette er for at undervise én i, hvor vigtigt det er at forstå, at til trods for at man manipulerer naturen, så gør man det via naturens veje. Man "drejer" ikke tingene i en retning, hvori de ikke bevæger sig. Man følger naturens processer og speeder dem op. Hvis man prøver på at gøre noget, som naturen ikke selv gør, er det så meget sværere at opnå succes.
Håber dette gav lidt indsigt i billedet.
Mange venlige hilsner,
Tesposinus
P.S. Ja, de er smukke de alkymiske illustrationer, ikke sandt?! Hvad enten det er på en semi-grotesk (med drager, blod, død osv.) eller eventyrlig måde.
Sidst rettet af Tesposinus Ons Sep 30, 2009 6:57 pm, rettet 1 gang
Fullmåne
Antal indlæg : 352 Join date : 28/08/09 Geografisk sted : Norge
Emne: Sv: Alkymiske Illustrationer Man Sep 21, 2009 8:48 pm
Nåhh! Som heks er nok desverre min virkelighetsoppfattning litt farget av gudinner
Etter din detaljerte gjennomgang gir både versene og bildet en klar og tydelig mening.
Gutte
Antal indlæg : 29 Join date : 13/11/10 Age : 40 Geografisk sted : Kastrup
Emne: Sv: Alkymiske Illustrationer Søn Nov 14, 2010 2:05 am
Citat :
Den gamle mand repræsenterer alkymisten, og kvinden (som du kalder gudinden) er naturen. Dette billede er kort og godt en instruktion omkring vigtigheden i det at følge naturen - "Imitate nature in all her workings". Det er lidt svært at se på dette lillle billede, men alkymisten bærer briller, hvilket er symbolsk for at han skal følge naturens fodspor (fodspor som man også ser på illustrationen) NØJE. Samtidigt bærer han en lampe, hvilket er symbolsk for, at han skal oplyse naturens vej, så hun har lettere ved at komme frem.
Som jeg ser det, og givet er jeg stadig ny i Alkymi - Men lampen mener jeg mere symbolisere at han selv bedre kan følge naturens vej. Vedrørende naturen og at alkymisten følger naturen - var jeg helt med på inden jeg læste din forklaring, så lidt har jeg da lært. Resten du skriver om lyder også helt logisk, absolut foruden lige det med lampen. Altså som jeg ser det oplyser han jo ikke vejen for naturen (For den kender naturen i forvejen), men for ham selv så han tydeligere kan finde den korrekte vej. For naturen går jo langt foran ham, og det er ham der følger - deraf må det være ham der bruger lampen til at følge fodsporerne for uden lampen ville han ikke kunne se sporerne og være fortabt (Fare vild). Brillerne kunne deraf symbolisere fokus på vejen, og ikke afvige fra denne. Jeg har dog svært ved at se at han har briller på, også selvom jeg forstørre billedet op. Til gengæld kan jeg se stokken, og denne må også have en eller anden betydning. Men manden er da ikke blind vel? Er det blinde briller han har på - se det kan jeg ikke se, for det ville jo ændre billedets betydning.
Stokken kunne så være et symbol på en hjælp, da han jo ser lidt handikappet ud i positionen på billedet, altså givet det ikke er en blindestok. Men er han ikke blind, kunne det så at sige bare tyde på at det viser at han vakler udmygt i naturens spor og brillerne der dertil så hentyder en beslutsomhed til at følge naturens spor og lampen der hjælper ham med at holde sig til naturens spor...
Hvad ved jeg... Jeg tænker for meget til tider.
Primært er det vel i grunden lige meget - så længe vi har det primære fokus på hvad billedet begår sig i
MVH Gutte
Tesposinus Admin
Antal indlæg : 1663 Join date : 05/03/09 Age : 44
Emne: Sv: Alkymiske Illustrationer Søn Nov 14, 2010 8:01 am
Gutte skrev:
Men lampen mener jeg mere symbolisere at han selv bedre kan følge naturens vej.
Det er fordi, du desværre misforstår, hvad jeg skrev. Det er min fejl. Jeg skulle have været mere tydelig i min forklaring.
Det er ikke fordi, Naturen ikke selv kan finde vej, men fordi vi alkymister altid siger, at vi hjælper Naturen på vej. Hun kan sagtens selv komme, hvortil hun skal, men det tager lang tid med den naturlige process, da hun har al tid i verden. I alkymi følger vi naturens arbejde, men vi sætter farten op. Så en udvikling der ellers ville tager millioner af år, kan vi afstedkomme i løbet af måneder, uger, dage, timer.
Det er dette der menes med, at vi oplyser vejen for Naturen. Ja, hun kan sagtens selv finde vejen frem, men hvis vi "oplyser" den (hjælper hende på vej), kommer hun frem hurtigere. Det er dette, lampen repræsenterer.