Emne: En Klassiker Vender Tilbage! Søn Aug 08, 2010 5:21 pm
Se lige engang her, venner... en sand klassiker indenfor moderne magisk litteratur vender stærkt tilbage i ny, opdateret form med en helt ny lektion/et helt nyt kapitel!!!
Jamen al den nostalgi... Donald M. Kraig's værk, Modern Magick - Eleven Lessons in the High Magickal Arts, var blandt de første bøger, jeg nogensinde erhvervede mig indenfor magi. Det var dén absolut første egentlige instruktionsbog, jeg nogensinde fik fat på mht. praktisering af magi, og den dag idag anser jeg stadig dette mesterværk for at være én af de allerbedste indenfor dens felt af magisk instruktion/"magi kursus". Ja, der er visse mangler samt nogle småfejl hist og her, men dette ændrer stadig ikke på det faktum, at bogen instruerer læseren bedre i magisk praksis end nogen anden, jeg personligt har læst af offentligt tilgængelige materialer. Alting bliver taget skridt for skridt, fra og med de mest basale emner indenfor magisk teori og dertilhørende praktisering, til og med de mere avancerede aspekter såsom evokation (dog den "astrale variant jeg personligt ikke lige er den store tilhænger af) og astral rejser.
Bogen kommer vidt omkring, dækkende både Qabalah, tarot, Element arbejde, magiske instrumenter, talismaner og meget andet. Den er absolut at anbefale som den begyndende elevs primære "intruktionsmanual", uanset hvor fladt dette end måtte lyde. Den introducerer eleven for komplicerede qabalistiske lærdomme, universelle love der arbejdes aktivt efter i de okkulte videnskaber og den giver gode, nede på jorden trin-for-trin beskrivelser af diverse magiske ritualer - inklusive kompromis-løsninger på mere elaborate værktøjer og ceremonier (personligt er jeg dog purist, og oversimplificering af eksempelvis Rosenkors Lamen, Lotus Staven og de Enochianske plader går jeg ikke selv ind for, men Kraig's praktisering heraf er dog ganske reel og stadig effektiv), der gør tingene lidt lettere tilgængelige for de mindre "håndværkskyndige" magi.
Og nu her i september kommer der en helt ny, opgraderet udgave af denne klassiker fra de sene 80'ere, og på trods af jeg selv har et eksemplar af originalen stående på min bogreol, skal jeg så absolut have købt et eksemplar af den nye udgave ligeledes, da den af rent nostalgiske grunde fortjener dette, men ligesåvel er jeg yderst spændt på at se de nye tilføjelser.
Til alle jer der ikke har et eksemplar af bogen, vil jeg absolut anbefale den som endten næste køb hos Amazon eller som en gave højt på næste ønskeseddel!
Tesposinus
Fullmåne
Antal indlæg : 352 Join date : 28/08/09 Geografisk sted : Norge
Emne: Sv: En Klassiker Vender Tilbage! Søn Aug 08, 2010 5:33 pm
Takk for tipset, T!
Jeg skal absolutt skaffe meg denne nyutgivelsen. (Har hatt mye nytte og glede av den gamle utgaven)
LKN
Antal indlæg : 504 Join date : 24/07/10 Geografisk sted : Jylland
Emne: Sv: En Klassiker Vender Tilbage! Søn Aug 08, 2010 6:34 pm
Den bog vil jeg anskaffe mig
Mange tak for tippet T.
StormNat
Antal indlæg : 46 Join date : 06/08/10 Age : 42 Geografisk sted : sydhavsøerne
Emne: Sv: En Klassiker Vender Tilbage! Søn Aug 08, 2010 8:38 pm
Tak for informationen.
Heldigt at jeg har fødselsdag i næste måned og svigermor altid stikker mig en pengeseddel. Denne her skal helt sikkert bestilles.
Hilsen fra StormNat
LKN
Emne: Sv: En Klassiker Vender Tilbage! Ons Sep 29, 2010 2:25 pm
Sådan. Nu sidder jeg med min egen helt nye udgave af Modern Magick. Har lige modtaget den idag
Fentowers
Antal indlæg : 138 Join date : 11/01/10 Age : 56 Geografisk sted : Gentofte
Emne: Sv: En Klassiker Vender Tilbage! Ons Sep 29, 2010 3:52 pm
Nice - glæd dig
I ærbødighed Fentowers
Tesposinus Admin
Antal indlæg : 1663 Join date : 05/03/09 Age : 44
Emne: Sv: En Klassiker Vender Tilbage! Fre Okt 01, 2010 8:43 am
Forudbestilte mit eksemplar en måned før den såkaldte udgivelse den 1. september - og så måtte man pænt vente næsten endnu en måned, idet Llewellyn endnu ikke havde modtaget nogen forsendelse fra trykkeriet! Og da bogen så endelig var tilgængelig via Llewellyn, tog det endnu en to ugers tid ca., før Amazon havde de forudbestilte eksemplarer tilgængelige!!
Men nok brok... jeg fik mit eksemplar for ca. en uge siden, og jeg var målløs! Jeg vidste, den ville være større end første og anden udgave, men hold da op... den er absolut enorm!!!
Super fornemmelse at se denne gamle klassiker stå på hylden i en ny, fin udgave ved siden af den gamle. Se frem til jeres studium af bogen - den er stadig én af de bedste til at rent faktisk undervise i praktisering af magi!
Nu da vi har klappet Kraig tilstrækkeligt på skulderen, er det tid til lidt hård kritik:
Bogen er helt klart blandt mine favoritter indenfor moderne magisk litteratur, idet den underviser i diverse forholdsvis komplicerede aspekter af magisk (eller generel okkult) praksis på en yderst letforståelig måde. Det kan til tider godt virke lidt over-simplificeret, men vi skal huske på, at dette er ikke for at latterliggøre læserens intelligens, men for at lade alle have en god, stående chance for at forstå indholdet korrekt. Bogen dækker Qabalah, tarot, visse aspekter af astrologi (såsom planetariske tilknytninger), diverse magiske operationer fra G.D. traditionen, evokation (desværre den såkaldte "astrale evokation", som de fleste herinde ved, jeg ikke er den store fan af pga. min gammeldags attitude - Ha! Ha! Ha!), astral projektion & rejse samt en hel del andet.
Desværre er bogens bagside-beskrivelse dog lidt misvisende, når den siger, at bogen også underviser i alkymi, da dette overhovedet ikke er tilfældet. Den nævner alkymi i visse sammenhæng såsom spirituel transmutation, men så er den faktisk heller ikke længere. Der er ingen instrukser i alkymiske laboratorie operationer eller andet lign. Dette gør dog ikke mig noget som helst, da det trods alt er en bog om magi og ikke alkymi. Det generer mig blot, at bogen nævner det, når dette ikke er tilfældet.
Ydermere har bogen fået en masse nye, fancy illustrationer, og dette er absolut kun godt. Men... én af dem har en stor, fed fejl, hvor det Enochianske navn "Hcoma" er skrevet som "Ncoma" på The Tablet of Union. Blot en illustrationsfejl, da dette ikke forekommer i de egentlige instrukser, men ikke desto mindre en stor, grim fejl, der skriger én i hovedet, når man bladrer om på siden!
Det blev sagt, at bogen ville indeholde tilføjelser og rettelser, hvilket den også har gjort til en vis grad, men en af de største og mest irriterede fejl er dog stadig at finde i bogen! Under instrukserne til LBRH/BRH har det sidste hexagram altid været illustreret forkert, idet den nederste trekant skal "tegnes" først og ikke den øverste. Denne fejl har været i bogen siden første udgave, og jeg havde håbet på, den ville være fikset her i den nye, men den er der stadig! I de oprindelige G.D. papirer vises det tydeligt, at den nederste trekant skal tegnes først, derefter den øverste. Dette har med hexgrammets punkter og deres planetariske tilknytning at gøre. Så vid blot, at når I kommer til dette ritual, så følg i stedet instrukserne dertil, som vi har her på foraet, da disse er efter de oprindelige G.D. papirer - inklusive rækkefølgen af Nøgleordets Analyse i ritualet.
Kraig's Modern Magick har aldrig været perfekt, og det bliver den muligvis heller aldrig, men dette ændrer stadig ikke på, at den er den klareste og tydeligste måde hvorpå praktisering af magi er blevet formidlet i moderne litteratur i form af trin-for-trin undervisning. Og pga. dette er bogen en klassiker og stadig ligeså praktisk den dag i dag, som for 22 år siden, da den oprindeligt blev udgivet af Llewellyn Publications! Bogen har sine mangler og fejl, men hvis man - som en sand okkultist - studerer lærdommene omhyggeligt i form af diverse skrifter (som Kraig også anbefaler igen og igen, da han på ingen måde opfatter hans værk som en "bibel") og lign., så vil man opdage disse fejl og mangler på egen hånd, og kan derfor stadig arbejde sig sikkert og effektivt igennem Kraig's "kursus" og ende som en egentlig praktiserende magus!
T.
LKN
Jeg vil give dig ret T. Bogen er absolut ikke blandt de mindste
LKN
Titan
Antal indlæg : 14 Join date : 16/02/11
Emne: Sv: En Klassiker Vender Tilbage! Tors Feb 24, 2011 6:01 am
Modern Magick - Eleven Lessons in the High udgave, 2002.. 600 sider - Kan man se -DETTE LINK ER BLEVET FJERNET AF ADMINISTRATOREN PGA. BRUD PÅ RETNINGSLINIERNE- som PDF fil...29,2 MB Og så lige igennem Google oversættelse så den kan blive på dansk når man kun ser den:)..
LKN
Emne: Sv: En Klassiker Vender Tilbage! Tors Feb 24, 2011 6:46 am
Nu vil jeg ikke lyde "overvågende" Men hvis jeg husker helt rigtigt så mener jeg ikke at admin er så glad for at såddane links indsættes, da materialet stadig er under copyright. Men hæng mig ikke op på det, og så må vi jo se hvad T. siger.
Men et godt link ellers
LKN
Fentowers
Emne: Sv: En Klassiker Vender Tilbage! Tors Feb 24, 2011 9:52 am
Jeg er helt enig LKN - og er 100% sikker på, at T ikke vil bryde sig om det.
I øvrigt er jeg selv af den opfattelse, at krænkelse af copyright kan være en nødvendighed i visse tilfælde, men at man absolut ikke skal gøre en dyd ud af det.
I ærbødighed Fentowers
LKN
Emne: Sv: En Klassiker Vender Tilbage! Tors Feb 24, 2011 12:18 pm
Citat :
at krænkelse af copyright kan være en nødvendighed i visse tilfælde
Jeg vil give dig ret. Har selv læst bøger fra nettet som stadig er under copyright, for nogle bøger er bare ikke til at få fat i, enten pga. penge eller også fordi de ikke produceres mere. Men ja det er noget skidt, og ikke noget man bare skal gøre
Vh
LKN
Tesposinus Admin
Emne: Sv: En Klassiker Vender Tilbage! Tors Feb 24, 2011 3:41 pm
Tusind tak for jeres opbakning omkring min politik, gutter. I har fuldstændig ret - jeg er ikke glad for dette link, men folk fejler i ny og næ, så jeg har skam ikke tænkt mig at hænge Titan op på det. Jeg ser blot gerne, at folk læser omhyggeligt i foraets retningslinier, og så skriver dem bag øret (vi har heldigvis ikke så mange, så at huske dem tror jeg ikke, vil være til nogen stor gene for folk), så vi undgår sådanne "smuttere" så meget som muligt.
Jeg har derfor fjernet linket (beklager, Titan), idet bogen, som sagt, stadig er under Llewellyn's copyright, og jeg ønsker ikke at foraet skal bidrage til ulovlig distribution af materialer, der stadig er i legal besiddelse af andre parter. Hvorvidt man så ønsker at søge efter og download lovlige eller ulovlige produkter på egen hånd, er helt op til den enkelte, og jeg ser ikke ondt på det på nogen måde (med mindre, naturligvis, der er tale om et stort support-svigt i processen). Jeg har selv erhvervet mig visse pdf dokumenter og lign., som teknisk set stadig er under copyright, men udelukkende fordi de enten var - som I andre også nævnte - for svære at få fat på eller afsindigt dyre, og jeg gerne ville vide, om de var værd at investere i. Dog skal det indrømmes - gammeldags som jeg er - at langt de fleste pdf dokumenter i min besiddelse er enten lovlige copyright mæssigt, eller også lovlige idet jeg har originalerne på min bogreol! Og jeg har dem kun af den grund, at det er ganske praktisk til tider, når man befinder sig andetsteds, at kunne studere sine materialer, uden at skulle slæbe hele sit bibliotek med sig.
All in all: no harm, no foul. Men vær venligst forsigtige med dette i fremtiden, og brug venligst private e-mails og lign. til at videregive information om ting, der kan downloades, men som muligvis stadig er ejet af andre parter. Dette skal foraet og dets andre brugere ikke rodes ind i. På forhånd tak.
Titan
Antal indlæg : 14 Join date : 16/02/11
Emne: Sv: En Klassiker Vender Tilbage! Tors Feb 24, 2011 5:34 pm
Ja T de er også en mulighed blandt mange andre de med mail og synes de er fint nok at fjerne de når de ikke lige falder i god jord med denne link som var her da der også bliver linket til andre sider her blandt anden også vore der er også andre ting som man kan se nærmere på som også bliver udstillet der med eller uden copyright ?? som ikke altid er til at finde ud af..eller se når man linker siden ja lige som den her..Eller var:) som youtube også er et godt eksempel på vore dar er mange andre gode og dårlige ting på som man kan falde over man kan se og læse lidt om der som også er blandet med altmulig der Hjemmesider som ikke er forbudt ifølge reglerne eller er blive krypterede af TCC med kode så de skal se ud som om at siden ikke findes mer.. Men va jeg gik muligvis lidt over stregen her med at hjælpe lidt med søgning på den side som var her ? ja jeg synes bare de kunne hjælpe lidt til om man skulle købe denne bog her efter man nu ser lidt om va der er nu får en bog som bliver skrevet lidt om Men ok bærer held en anden gang med links ville jeg håbe
MVH Titan
theculture
Antal indlæg : 16 Join date : 12/04/11 Geografisk sted : København
Emne: Sv: En Klassiker Vender Tilbage! Tirs Maj 03, 2011 8:58 pm
Købt!
Jeg tror faktisk at Modern Magick var lige det jeg gik og ledte efter. En praktisk, velskrevet begynderbog til rituel magi. Jeg var hooked da jeg så at der tips til hvordan man laver sin kåbe - det er den slags praktiske informationer der altid mangler! Jeg har planlagt at prøve at nå alle lektionerne igennem på et års tid, cirka en måned til hver.
Jeg manglede samtidigt også et GD inspireret tarot sæt, så jeg købte i den forbinde Initiatory Tarot of the Golden Dawn. Jeg er lidt af en tegneserie nørd så kunsten i det appellerede til mig.
Tak for at tippet om bogen T og jer andre!
Thomas
Antal indlæg : 69 Join date : 11/05/11 Geografisk sted : Bornholm
Emne: Sv: En Klassiker Vender Tilbage! Fre Maj 20, 2011 5:16 pm
Er også lige gået i gang med den. Den her bog ser ganske enkelt ud til at være uundværlig. En rigtig skat!
Men hvordan med advarslerne i bogen?
Forfatteren advarer imod at bruge Thoth Tarot, da det er for avanceret! Jeg må sige jeg er tvivl om hvor alvorligt jeg skal tage den advarsel, og det du skriver om niveauet Tesposinus, giver mig mere lyst til at følge mit eget hovede og anvende sættet, selv om jeg er nybegynder med det, også!
Vh Thomas
Fentowers
Emne: Sv: En Klassiker Vender Tilbage! Tors Jun 02, 2011 4:22 pm
theculture skrev:
Købt!
Jeg tror faktisk at Modern Magick var lige det jeg gik og ledte efter. En praktisk, velskrevet begynderbog til rituel magi. Jeg var hooked da jeg så at der tips til hvordan man laver sin kåbe - det er den slags praktiske informationer der altid mangler! Jeg har planlagt at prøve at nå alle lektionerne igennem på et års tid, cirka en måned til hver.
Jeg manglede samtidigt også et GD inspireret tarot sæt, så jeg købte i den forbinde Initiatory Tarot of the Golden Dawn. Jeg er lidt af en tegneserie nørd så kunsten i det appellerede til mig.
Tak for at tippet om bogen T og jer andre!
Du har helt ret med hensyn til den slags små tips
På denne hjemmeside er der i øvrigt også en enkel "opskrift" på, hvordan man laver en simpel kåbe...
I ærbødighed Fentowers
Tesposinus Admin
Emne: Sv: En Klassiker Vender Tilbage! Tors Jun 02, 2011 6:07 pm
Thomas skrev:
Er også lige gået i gang med den. Den her bog ser ganske enkelt ud til at være uundværlig. En rigtig skat!
Men hvordan med advarslerne i bogen?
Forfatteren advarer imod at bruge Thoth Tarot, da det er for avanceret! Jeg må sige jeg er tvivl om hvor alvorligt jeg skal tage den advarsel, og det du skriver om niveauet Tesposinus, giver mig mere lyst til at følge mit eget hovede og anvende sættet, selv om jeg er nybegynder med det, også!
Vh Thomas
Det må du undskylde, Thomas. Jeg havde helt glemt dit spørgsmål her.
Du kan sagtens bruge Thoth sættet, hvis du har erfaring hermed, men det Kraig anbefaler er, at hvis du ikke er erfaren indenfor brugen af tarot - ikke kun til almen divination men også til generelt okkult arbejde såsom meditation, scrying, pathworking etc. - så er Thoth sættet lidt for "mærkværdigt symbolsk". De andre er også utroligt symbolske, og der ligger meget mere i dem, end hvad der ses på overfladen. Men Crowley's sæt er lige en tand for "mystisk" eller "bisart", og derfor kan det være svært at arbejde med. Derudover er det ikke G.D. kompatibelt som sådan, og Kraig underviser primært i G.D. systemets lærdomme.
Så hvis du sagtens kan undvære Thoth dækket, vil jeg absolut anbefale Initiatory Tarot of the Golden Dawn (min personolige favorit). Men ellers skal du føle dig frit for at bruge, hvilket sæt der appellerer mest til dig.
T.
Thomas
Antal indlæg : 69 Join date : 11/05/11 Geografisk sted : Bornholm
Emne: Sv: En Klassiker Vender Tilbage! Tirs Jun 07, 2011 11:47 am
NP T
Lige for tiden bruger jeg Thoth sættet, imens jeg stadig overvejer at skiftet det ud med et andet. Det kan vel ikke skade at prøve et nyt sæt også....