Emne: Alkymistens Laboratorium Tors Dec 23, 2010 2:52 pm
Her er en lille billedesamling af noget basalt glasapparatur fra den moderne alkymists laboratorium, i forbindelse med indlægget her omkring i alkymi sektionen. På forhånd vil jeg gerne beklage, hvis nogle af mine udtryk for diverse apparater forekommer besynderlige, i forhold til hvad folk evt. har lært af navne fra Fysik & Kemi i skolen. Men idet jeg altid har studeret alkymi på engelsk (og noget fransk derudover), er det de engelske navne og udtryk, jeg er bekendt med. Så hvis I finder det bisart, at jeg kalder en "kolbe" for en "flaske", er det simpelthen fordi, de refereres til som "flasker" på engelsk (eksempelvis, Erlenmeyerkolbe = Erlenmeyer Flask). Håber ikke dette skaber for meget forvirring. Ellers kan tingene ellers altid slås op på nettet.
Tesposinus Admin
Antal indlæg : 1663 Join date : 05/03/09 Age : 44
Emne: Sv: Alkymistens Laboratorium Tors Dec 23, 2010 4:21 pm
Her er lidt mere...
LKN
Antal indlæg : 504 Join date : 24/07/10 Geografisk sted : Jylland
Emne: Sv: Alkymistens Laboratorium Lør Dec 25, 2010 9:51 am
Det sidste billede, "Destillations Apparat", synes jeg at jeg kan kende fra mit eget udstyr
Fine billeder
LKN
Tesposinus Admin
Emne: Sv: Alkymistens Laboratorium Lør Dec 25, 2010 12:04 pm
LKN skrev:
Det sidste billede, "Destillations Apparat", synes jeg at jeg kan kende fra mit eget udstyr
Det er også det præcis samme - destillations apparatet fra Laboy Glass.
Nigerrimus Vires
Antal indlæg : 45 Join date : 18/12/10
Emne: Sv: Alkymistens Laboratorium Lør Dec 25, 2010 5:41 pm
Her forleden dag var jeg til et loppe marked og der fandt jeg en hel flytte kasse FYLDT med laboratorie udstyr (kondensere, kolber af alle slags, ekstraktions grej og meget mere) til kun 50 kroner!! så nu er der grrej til meget lang tids arbejde..! jeg vil prøve at få taget nogle billieder af udstyret og få lagt dem ind lidt senere..
Tesposinus Admin
Emne: Sv: Alkymistens Laboratorium Lør Dec 25, 2010 5:57 pm
Nigerrimus Vires skrev:
jeg vil prøve at få taget nogle billieder af udstyret og få lagt dem ind lidt senere..
Lyder som en god handel, så jeg ser frem til at se billederne.
Tesposinus Admin
Emne: Sv: Alkymistens Laboratorium Lør Dec 25, 2010 6:04 pm
Og her et billede af et Soxhlet ekstraktions apparat - bestående af selve Soxhlet ekstraktoren, kondenseren og kogeflasken (flad bund).
LKN
Antal indlæg : 504 Join date : 24/07/10 Geografisk sted : Jylland
Emne: Sv: Alkymistens Laboratorium Man Dec 27, 2010 8:22 pm
Nigerrimus:
Håber du kan få en masse godt ud af det udstyr du fandt, så kan det også være at du kan spare lidt penge på at skulle bestille det. Vil også gerne se billeder
Vh
LKN
Tesposinus Admin
Emne: Sv: Alkymistens Laboratorium Man Dec 26, 2011 7:56 pm
Nigerrimus... vi venter stadig spændt på de fotografier af loppemarked-købet
I mellemtiden så får I her endnu et billede af en genstand i alkymistens laboratorie-udstyr:
RETORT
Til trods for den nutidige brug af kondensere af forskellige slags (Liebig, Allihn etc.), er retorten ikke så hyppigt benyttet, som den var førhen. Der er dog stadig visse specifikke alkymiske destillationsprocesser, hvori en retort er af så høj effektivitet, at der stadig gøres brug af den. Dertil er den ydermere ganske effektiv i simple destillationsprocedurer, hvortil noget mere sofistikeret såsom kondensere ikke er nødvendigt.
Moonlight_tiger
Antal indlæg : 762 Join date : 07/03/09 Age : 35 Geografisk sted : Et sted i Danmark
Emne: Sv: Alkymistens Laboratorium Man Dec 26, 2011 9:35 pm
fantastisk tusind tak fordi I gider dele
Ja, Tesposinus, du havde ret i, at jeg kan genkende meget af det fra mit studie, selvom den sidste, Retort, ikke er velkendt. Soxletten er jeg også kun stødt på en enkelt gang i forbindelse med mit studieretningsprojekt i 3.g, hvor det blev bestilt specifikt hjem til mit formål Det virkede dog ikke super godt dengang - det var lidt en skam, og vi måtte pakke hele suppedasen ind i sølvpapir og klude for at det fungerede nogenlunde... Men tak for billederne
Tesposinus Admin
Emne: Sv: Alkymistens Laboratorium Tirs Dec 27, 2011 10:28 am
Moonlight_tiger skrev:
Soxletten er jeg også kun stødt på en enkelt gang i forbindelse med mit studieretningsprojekt i 3.g, hvor det blev bestilt specifikt hjem til mit formål...
Uuuhh... forkælet, forkælet! Soxhletten er sædvanligvis pænt dyr, og ligger gerne - som komplet sæt med kondenser og kogeflaske - på en $300-400!
Moonlight_tiger skrev:
Det virkede dog ikke super godt dengang - det var lidt en skam, og vi måtte pakke hele suppedasen ind i sølvpapir og klude for at det fungerede nogenlunde...
Jamen det er skam ikke ualmindeligt - ikke blot hvad angår Soxhlet ekstraktion men også destillation, cirkulation og sådant. I Soxhlet tilfældet... afhængigt af ekstraktionsmediets kogepunkt, og derved temperaturen hvorpå det når, kan det til tider kræve yderligere isolering af kondensoren for at opnå et grundigt resultat. Men dertil - hvis spørgsmålet evt. er i form af ordentlig nedkøling af kondensoren - kan man benytte en cirkulation af isvand ved hjælp af en vandpumpe. I skolelaboratorier bruger de typisk blot alm. vandtilførsel fra hanen, og afhængigt af årstiden kan dette være forholdsvis lunkent. I så fald gavner det naturligvis ikke synderligt til nedkøling af Soxhlet apparatets kondensor; hertil ville et kar/en spand med isvand som tilførsel være betydeligt mere effektivt, da det nedkøler kondensoren maksimalt.
Det kunne meget vel have været grundet et sådant scenarium, I ikke kunne få arbejdet til at falde helt i hak uden yderligere remedier. Men som sagt forekommer det, at folk indpakker kondensoren i eksempelvis et lag isolerende uld eller lign., efterfulgt af sølvfolie. Det benyttes også ganske regelmæssigt i modsatte tilfælde, hvor et stykke glasapparatur - såsom en fraktioneringssøjle - bliver for nedkølet af evt. kold luft på arbejdspladsen, hvor det så er gavnligt at isolere søjlen med samme uld/sølvfolie metode, så dampene kan stige og adskilles for at de resterende (kogepunkts-mæssigt) når destillationshovedet og derved kondensoren.
Sorry for the rant... Got a bit carried away.
Nigerrimus Vires
Antal indlæg : 45 Join date : 18/12/10
Emne: Sv: Alkymistens Laboratorium Tirs Dec 27, 2011 11:28 pm
Hej T. Jeg skal nok få lagt billiderne ind, men jeg er desvære været nød til at tage til København pga noget familie der desvære er bortgået. Men når jeg kommer tilbage skal jeg nok få lagt billiderne ind.