Jeg er 32 år, bor i København, har tre vidunderlige børn og en kone og arbejder som musiker og forfatter. Jeg faldt over dette forum i går, og meldte mig ind i ren entusiasme over at finde sådan et sted. Det er dejligt at se at folk tør tale med hinanden i et samfund, der ikke har nogen plads til andet end tal og bundlinjer. (Den eneste indvending jeg kunne have er at den hvide skrift på den sorte baggrund måske er stemningsfuld, men altså ikke er så brugervenlig i længden.)
Jeg har været dybt optaget af religionshistorie, mysticisme, esotericisme og magi i snart 15 år. I den tid har jeg både læst mange akademiske værker og okkulte kildetekster. Jeg har forsøgt at finde en balance mellem ægte, inspireret tekst og faktuel præcision. Som I sikkert ved er mange "værker" på dette felt enten genskrivninger af andre, ældre tekster eller en fri sammenblanding af personlige teorier og reelle fund. Så det har været utroligt givende at krydre de originale tekster med Yates, Scholem, Faivre, og andre dygtige akademikeres historiske præcision.
Oh well, det hele har ført til at jeg ikke er en praktiserende magiker, men til gengæld at jeg har et livsyn, der hele tiden bliver udviklet og mere komplet/ukomplet. Visse elementer har jeg taget med ind i mit liv, fra visualiseringer til segl, men jeg har endnu ikke udført deciderede ritualer.
Blandt mine største inspirationskilder er Crowley (der selv om han er en idiot, har nogle af de største indsigter i det okkulte og har skrevet mere koncist og omfattende end næsten nogen anden), Gershom Scholem (der skrev så klart om jødisk kabbalisme, at det virker spirituelt), William Blake (der foregriber netop den blanding af intellektualisme og visioner jeg er fan af), Alan Moore (der med sin 'Promethea' måske har skrevet en af de flotteste indføringer i magi) og Ursula LeGuin (der godt nok er science fiction og fantasy-forfatter, men som altid taler sandt, om sjæl, magi og energi).
Bogen 'Meditations on the Tarot: A Journey into Christian Hermeticism' er en af de mest overset værker om magi. Så kraftfuldt at den forrige pave er fotograferet med værket og så vildt, at den største nulevende akademiker i feltet, Antoine Faivre fra Sorbonne, kalder bogen "det tyvende århundredes vigtigste okkulte værk." Just saying. Og jeg ved godt den ikke er på nogen lister. Og at den har det der ord "kristen" i titlen. Men seriøst, tjek den ud. Kan fås på Amazon (jeg kan åbenbart ikke poste et link fordi jeg ikke har været medlem lang nok tid endnu).
Og så har min rejse også sendt mig afsted i mytologiens verden, hvor jeg må nævne den legendariske Joseph Campbell, der kan give det hele en klangbund. Pludselig er man ikke interesseret i noget bizart (eller "verdens ældste tradition", som alle guruer siger om det de prædiker). Campbell fortæller om hvordan myten og livet smeltede sammen før i tiden, og illustrerer hvordan ritualerne (magiens forsvundne tvilling) gav mening, hvordan de afspejler en grundlæggende magisk/mytisk virkelighed.
Hvilket selvfølgelig leder mig til Jung. Hvis jeg vil forstå hvad magien "er", så hjælper Jung. Og en vigtig note er at han IKKE reducerer magien til psykologi. Nej omvendt; han siger at psykologien er magisk (mit ordvalg), at den afspejler denne større sandhed. Så når vi går i interaktion med det magiske, så ændrer vi ikke "bare" vores mindset, men derved også verden.
Og så bliver jeg nødt til at nævne Neutzsky-Wulff. Hvor mange herinde har et forhold til ham? Igen - lidt ligesom med Crowley - har vi at gøre med en mand, der måske er sin egen største fjende. Mandens indsigt er fænomenal (lige gyldig om man køber hans system), men hans manglende evne til at indtage andre synspunkter end sit eget, gør at hans kværuleren efter hånden fylder alt alt alt for meget. Han bliver - desværre - lidt ynkelig at høre på. Men 'Det Overnaturlige' er stadig et mesterværk.
Nå ok, som I kan se er der nok at tale om. Fordi det er så røvspændende.
Tak, Spacebo
Akari
Antal indlæg : 501 Join date : 12/05/12 Geografisk sted : Trollheim
Emne: Sv: En lang hilsen Fre Jun 15, 2012 12:06 pm
Velkommen til Spacebo! Det var lidt af en hilsen, og de var spændene Jeg håber at du falder godt til!
M.V.H. Akari
Tesposinus Admin
Antal indlæg : 1663 Join date : 05/03/09 Age : 44
Emne: Sv: En lang hilsen Fre Jun 15, 2012 2:57 pm
Endnu en gang hjerteligt velkommen til foraet, spacebo; og tusind tak for denne yderst detaljerede selvintroduktion!
Må du kun få glædelige ting ud af dit medlemskab her på foraet, og må vi alle få mange dejlige, lærerige diskussioner/samtaler med hinanden.
Mange venlige hilsner,
Tesposinus
P.S. Tak for dit feedback omkring foraets design. Jeg ved, det godt kan være lidt anstrengende for nogle folks øjne at læse hvidt på sort; dog finder jeg det langt mere behageligt end eksempelvis rødt på sort. Under alle omstændigheder, så måtte en mere almindelig mørk-på-lys "læsebaggrund" træde til side for stemning i designet, da jeg sad ved tegnebrættet. Sorry...
LKN
Antal indlæg : 504 Join date : 24/07/10 Geografisk sted : Jylland
Emne: Sv: En lang hilsen Fre Jun 15, 2012 6:49 pm
Hjertelig velkommen til
LKN
Moonlight_tiger
Antal indlæg : 762 Join date : 07/03/09 Age : 35 Geografisk sted : Et sted i Danmark
Emne: Sv: En lang hilsen Fre Jun 15, 2012 7:55 pm
velkommen til
Ceenth
Antal indlæg : 321 Join date : 27/02/12 Age : 33 Geografisk sted : Sjælland
Emne: Sv: En lang hilsen Tirs Jun 19, 2012 2:44 pm
kan slettes
Sidst rettet af Ceenth Man Apr 06, 2020 4:34 pm, rettet 1 gang
spacebo
Antal indlæg : 2 Join date : 14/06/12
Emne: Sv: En lang hilsen Tirs Jun 19, 2012 9:04 pm
Hej Ceenth,
Jeg er forsanger og guitarist i et pop/rock-orkester. Jeg er vist en lys baryton, og teorien er en jeg bruger når jeg skriver sange, men udover det så overlever jeg på energien.
Til gengæld ser jeg det at lave musik som et magisk ritual. Det har sine faser, der er et ukontrollabelt element som man hidkalder ved hjælp af ceremonielle handlinger, og i mit arbejde er det jeg laver klogere, større og på en måde fremmed for mig selv.
Men det er en helt anden historie.
Du er operasanger?
S
Ceenth
Emne: Sv: En lang hilsen Ons Jun 20, 2012 3:01 am
kan slettes
Sidst rettet af Ceenth Man Apr 06, 2020 4:35 pm, rettet 1 gang
Christian
Antal indlæg : 204 Join date : 09/10/11 Age : 30
Emne: Sv: En lang hilsen Ons Jun 20, 2012 11:33 pm
spacebo skrev:
Til gengæld ser jeg det at lave musik som et magisk ritual. Det har sine faser, der er et ukontrollabelt element som man hidkalder ved hjælp af ceremonielle handlinger, og i mit arbejde er det jeg laver klogere, større og på en måde fremmed for mig selv.
Fantastisk at der er andre der føler det på samme måde. Det er nøjagtigt som jeg altid har beskrevet at spille musik.
Ceenth
Emne: Sv: En lang hilsen Tors Jun 21, 2012 2:13 am
kan slettes
Sidst rettet af Ceenth Man Apr 06, 2020 4:35 pm, rettet 1 gang
Christian
Emne: Sv: En lang hilsen Tirs Jul 03, 2012 12:09 am
Ceenth skrev:
Citat :
at spille musik.
Endnu en musiker!
Hvor skønt! Jamen så gælder mine før nævnte spørgsmål selvfølgelig også dig..
Jamen, lad mig da begynde. Mit hovedinstrument er guitaren både klassisk og elektrisk, som jeg har dyrket i mange år. Jeg kan også spille bas og lidt klaver til husbehov! Jeg spiller primært rock'n'roll og blues, men kan da også lidt indenfor Jazz og country.
Jeg elsker den energi der bliver frigivet når man spiller foran mennesker. Der sker en udveksling af energier, musik er det universelle sprog som alle forstår. Dansen og rytmen. Man kan spore det helt tilbage til vores shamanistiske fortid hvor musikken var et magisk hjælpemiddel. Det er fantastisk!
Ceenth
Emne: Sv: En lang hilsen Tirs Jul 03, 2012 1:53 am
kan slettes
Sidst rettet af Ceenth Man Apr 06, 2020 4:34 pm, rettet 1 gang
Christian
Emne: Sv: En lang hilsen Tirs Jul 03, 2012 2:28 pm
Jo, helt klart! Jeg kan ikke lige finde tråden, så hvis du ville lægge ud med et indlæg i den ville det være fantastisk!