Antal indlæg : 27 Join date : 10/08/12 Geografisk sted : Denmark
Emne: Manipulation af prana Ons Nov 14, 2012 7:03 pm
Kære forum
Jeg vil forsøge mig med mit første indlæg udenfor 'introduktions-foraet' og jeg vil hermed gerne stille jer et spørgsmål. Det drejer sig om 'prana', et sanskritord for vitalenergi. Først vil jeg indsætte Visdomnettet.dk's definition af prana:
Prana (Sanskrit). Prana er selve stoffets iboende vitalkraft, vitalitet, livskraft eller “livets ånde”. Ordet benyttes især specielt om solpranaen – den livskraft, der udsendes fra Solen med lyset, og som betinger alt liv i solsystemet. Prana er æterisk energi, som skabes ved Solens påvirkning af atmosfæren. Når mennesket ånder, tilfører det ikke alene ilt til organismen, men desuden prana, der beliver og oplader det æteriske legeme. Prana optages af det æteriske legeme gennem det æteriske miltcenter. De fleste mennesker vil være i stand til at se den i atmosfæren som små lysende punkter.
Dét jeg gerne vil høre jer om, er jeres holdning til prana? Er det noget i operere med i jeres okkulte praksis? Jeg har fået den opfattelse gennem studiet af teosofi, at prana er betydningsfuld for individet helbred og velvære, ud fra devisen: "Når energien flyder har man det godt". Ifølge ovenstående definition skulle prana have en tilknytning til æterisk energi - jeg ved ikke om det er synonymer, men jeg har aldrig forstået hvad æter/æterisk er.
Kender I nogle gode kilder til viden om æter/æterisk energi, så jeg kan danne en solid forståelse af emnet, og kender I nogle magiske metoder til at fremskynde helbredelse, øge velvære og helse?
Jeg er parat til at studere den vestlige okkultisme i dybden, da jeg ikke føler for teosofien mere. Jeg har bestilt Initiation to hermetics, men jeg har endnu ikke modtaget den. Men her ville jeg i hvert fald kunne påbegynde mine studier
M.v.h. Agni
Prospero
Antal indlæg : 632 Join date : 05/07/10 Age : 40
Emne: Sv: Manipulation af prana Ons Nov 14, 2012 8:28 pm
Da jeg først begyndte på okkultisme (hvilket var dengang Golden Dawn stadig var en autoritet på feltet), fik jeg at vide i ALLE bøger, at vejrtrækningsøvelser, meditation, visualisering osv (du ved, aaaaalt det kedelige...) var en absolut nødvendighed for at opbygge evnen til at få magi til at virke. Nogle enkelte bøger omkring Kaos Magi var nærmest det eneste som sagde noget andet. Idag ved jeg bedre. Disse metoder er på ingen måde nødvendigt for at få magi til at virke, selv ved første forsøg. Med det sagt, så har jeg fundet at disse ovenstående "egenskaber" er en utrolig stor hjælp til at udføre magi succesfuldt. Meditation og energiarbejde, og det at vende sig til at trække vejret dybt og regelmæssigt, og at være i ændrede sindstilstande, har hjulpet mig enormt meget. Jeg hader stadig visualiserings og vejrtræknings øvelser som pesten (!), men nu er jeg da heldigvis kommet så langt at visualiseringer kommer af sig selv, og vejrtrækningen er behagelig. Jeg er stadig en noob til det, men mestring af disse egenskaber er ikke noget jeg har den store interesse i. Så længe at jeg ikke længere skal arbejde for sagen så er det fint nok for mig. Men nu kender jeg mig selv godt nok til at vide at jeg kan ændre min holdning 180 grader om et måned, så...hvem ved...
Dog bliver jeg ved med at øve mig i bedre at komme ind i det som E.A. Koetting kalder "theta-gamma sync", og derfra gå igennem det han kalder "the rapture". At arbejde med trance er sjovt nok til at jeg kan tage mig sammen til at gøre det regelmæssigt. Heldigvis er visualisering og vejrtrækning indblandet i det. Men som sagt så kommer de ting ganske naturligt nu. Jeg behøver ikke at tvinge mig selv til at se det for mig. Så snart jeg tænker det, ser jeg det og føler det - stort set. Men altså, det at sidde ned og visualisere en lilla trekant, en gul firkant, en grøn cirkel, og det at lave 4+4+4 vejrtrækningsøvelser...oh my god...det er døden for mig... Det er enormt gavnlige øvelser, men sindsygt kedeligt!
Men altså, angående ånde/prana, så er mit syn på det, og det at udføre øvelser omkring det, at det er en genvej til større kraft. Det er ikke en nødvendighed (jeg har masser af gang oplevet ændrede sindstilstande uden at have brugt åndedrag som hjælp). Det er bare en hjælp og genvej (igen for mig at se, altså). Men en større spirituel-okkult filosofi omkring åndedræt og dets plads i det store hele, er jeg ikke så interesseret i lige nu. Lige nu er jeg kun interesseret i det praktiske, ikke at studere en model på virkeligheden som jeg allerede har gjort masser af gange i forvejen. Dermed sagt, at jeg ikke her for tiden er interesseret i hvad mennesker siger omkring livet, guddommelighed osv osv. Det har jeg før gjort til døde og jeg føler ikke at jeg er kommet længere af den grund. Altså, jeg er mere interesseret i hvad jeg selv har erfaret end jeg er interesseret i hvad en anden persons teori siger. Men igen, den indstilling kan hurtigt ændre sig.
Jeg vil dog sige at jeg synes det er sjovt hvordan (ja nu ved jeg ikke med det indiske, men) vi bruger samme ord for vejrtrækning såvel som for åndeskabning. Altså "ånd/ånde".
Det indtryk jeg har af dig, tror jeg at du vil få meget ud af Bardon's Initiation into Hermetics. Den bog lyder som noget der er lige dig. Jeg selv er enormt glad for at læse bogen. Den har, for mig, en viktoriantidens charme over sig, men jeg synes bare at øvelserne er aaaalt for kedelige til at jeg kan lave dem. Ikke sagt at du er en kedelig person. Jeg håber ikke det var sådan det lød. Bare at du lyder til at være mere interesseret i det østlige end jeg selv er.
Med hensyn til besværgelser for at forbedre helbredet, eller direkte fri en fra en sygdom eller andre lidelser, er der masser af. Mest i bøgerne om de gamle riter. Jeg har stødt på mange af dem i tidens løb, men underligt som det er, kan jeg ikke lige nu komme på et eksempel. Ihvertfald ikke et eksempel som jeg finder godt nok til hvad jeg har behov for. Hvilket er ret frustrerende da der er en person som jeg ønsker at helbrede. Men må igang med bøgerne igen her senere i aften eller i nat.
Og beklager det lange indlæg.
Ceenth
Antal indlæg : 321 Join date : 27/02/12 Age : 33 Geografisk sted : Sjælland
Emne: Sv: Manipulation af prana Tors Nov 15, 2012 12:33 am
kan slettes
Sidst rettet af Ceenth Man Apr 06, 2020 4:03 pm, rettet 1 gang
Agni
Antal indlæg : 27 Join date : 10/08/12 Geografisk sted : Denmark
Emne: Sv: Manipulation af prana Tors Nov 15, 2012 5:11 pm
Tak for jeres svar. Det gav mig en bedre forståelse og retning for hvad det næste skridt er, i mit studie af magi. Jeg synes det lyder fornuftigt at prøve sig frem med noget praktisk arbejde, da jeg heller ikke har fået ret meget ud af at filosofere over universets opbygning og systematisere alting. Jeg vil lave nogle ritualer for at skabe assimilering af kraft, med de redskaber som jeg har for hånden lige nu. Det giver også god mening for mig at magi er et psychedrama som påvirker omgivelserne energetisk. Jeg ved ikke om jeg udtrykker det korrekt, men jeg har umiddelbart en forståelse som lyder logisk Man kan jo sige at den intellektuelle forståelse er uafhængig af den praktisk-erfaringsorienterede forståelse, tænker jeg.