Foraet er desværre ved at gå helt dødt, så nu tænkte jeg, at jeg lige ville smide et par nye billedfiler ind, i håb om andre medlemmer ville gøre det samme, eller i det mindste kommentere eller stille spørgsmål. Så jeg har her taget hul på emnet "Magiske Cirkler". Grunden til jeg har smidt denne JPG ind under "Brugernes Egne" billeder, er fordi jeg selv har banket denne fil sammen i Photoshop. Og den anden kategori om billeder fra bøger og nettet, er blot for at forhindre brud på evt. copyright eller tyveri fra andre hjemmesider. Så her kan vi smide ting ind, vi selv har lavet (også selv om det er reproduktioner) såsom forografier, illustrationer osv.
5 af de 6 cirkler I ser herunder er mine reproduktioner af originalerne fra diverse grimoires. Men den ene af dem, er jeg stadig ved at lave i Photoshop, så her har jeg været nødt til at blot bruge originalen fra bogen indtil videre. Den vil dog blive skiftet ud senere, når jeg har gen-skabt den grafisk.
Nuvel... her får I lidt baggrundsinfo:
MAGISKE CIRKLER
I ceremoniel magi benyttes magiske cirkler typisk kun i større magiske operationer, der er betydeligt farligere end så meget andet, magikeren foretager sig. Dette er hovedsageligt evokation og nekromanti. Grunden til dette er primært beskyttelse, men cirklen har også en vigtig sekundær funktion. Da der er tale om en omringende, aflukket geometrisk figur, der er fyldt med diverse magiske og guddommelige symboler og navne, er det et slags "hotspot" til invokation af guddommelige kræfter. Dvs. at de mægtige æteriske kræfter der er behov for til at afstedkomme en evokation, som magikeren så invokerer, før han/hun påbegynder sin hidkaldelse ("conjuration"), er yderligere forøget og koncentreret indeni en magisk cirkel. Den gør magikeren yderligere i stand til at blive mere guddommelig, så at sige, via hans/hendes invokation af gældende kræfter, hvilket er nødvendigt for at have kraft nok til at kunne fremmane og kontrollere en ånd så som en dæmon, elemental etc. Så udover beskyttelse er cirklen samtidigt et kraftfuldt invokations instrument.
Cirklerne herunder er følgende:
Øverste Venstre hjørne: Fig. 2 fra Clavicula Salomonis - The Key of Solomon. Den ene af de to forskellige magiske cirkler der anbefales til evokation af planetariske ånder.
Øverste højre hjørne: Fra Reginald Scot's Discoverie of Witchcraft til brug af evokation såvel som nekromanti. Hvorfra Scot havde dette design er uvidst.
Midten til venstre: Fra Heptameron til brug af evokation af ånder, refereret til som "Arial Spirits", tilknyttet de syv dage i ugen. Denne cirkel er af de mest komplicerede, da den, i modsætning til de andre, ændrer dens indhold afhængigt af hvilke ånder magikeren vil evokere, hvornår på den gældende dag de skal evokeres, hvornår i året det er osv.
Midten til højre: Én af de mest velkendte designs af magiske cirkler - fra Lemegeton Clavicula Salomonis - The Lesser Key of Solomon (Bog I - Goetia) til evokation af de 72 dæmoner givet i Bog I såvel som alle de blandede ånder i Bog II (Theurgia Goetia) og de gode ånder i Bog III (Ars Paulina).
Nederst til venstre: Dette design er mit eget, som jeg lavede engang til evokation. Den er delvis inspireret af cirklen fra Heptameron, men den gør ikke brug af ændringer i indholdet. De guddommelige navne på hebræisk og med de latinske bogstaver er valgt af specifikke årsager, så de er ikke blot "det første og det bedste".
Nederst til højre: Fra The Grand Grimoire - en cirkel der bliver brugt til evokation af Lucifuge Rofocale, en dæmon der fremmanes med formålet at indgå en pagt.
Der er naturligvis adskillige andre magiske cirkler at finde i grimoires og andre tekster vedrørende magi, men disse var lige, hvad jeg syntes ville være fint at smide ind. Mit eget design er ikke inkluderet pga. ego, men blot fordi jeg gerne ville vise, at man også sagtens kan lave sine egne magiske cirkler, som er en lære, der har været benyttet af mange magikere igennem tiden.
Hertil vil jeg så gerne spørge, om de forskellige wiccans herinde evt. ville fortælle lidt om, hvad der er anderledes ved deres magiske cirkler - hvad de bruges til, hvordan de laves og evt. illustrationer over, hvordan de ser ud. Jeg ved nemlig ikke meget om magiske cirkler i Wicca, så jeg ville blive glad, hvis I ville dele denne viden i dette emne.
Mange venlige hilsner,
Tesposinus
Sidst rettet af Tesposinus Man Okt 19, 2009 4:49 am, rettet 1 gang
Fate
Antal indlæg : 264 Join date : 07/03/09 Age : 35 Geografisk sted : Risskov, Århus
Emne: Sv: Magiske Cirkler Ons Jun 17, 2009 2:55 pm
Jeg kan også sige så meget at der også bliver brugt cirkler i shamanismen... Jeg bruger dem hvertfald efter gammel tro... Cirklen i indiansk kultur og tro betyder mange ting. Det kan være solen og månen som symbolisere dag og nat, lys og mørke. Men kan også være et symbol på en tipi som er Den Store Ånds ånderet ned til os og sætter os i forbindelse med andre mennesker, dyr og alt spirituelt forbundet... Samtidig har man også medicinhjulet som man kan tyde i, hvor årstiderne er inprintet sammen med de indianske "stjernetegn."
Jeg vil tage mig sammen og tegne min cirkel her en af dagene samtidig jeg vil finde et godt bud på et medicin hjul
Tesposinus Admin
Antal indlæg : 1663 Join date : 05/03/09 Age : 44
Emne: Sv: Magiske Cirkler Ons Jun 17, 2009 8:40 pm
Super! Tak for infoen, Fate! Vidste ikke, at man også gør brug af magiske cirkler i shamanisme. Hvordan bruges de så? Er de til beskyttelse? Koncentreret og fokuseret kraft?
Fate
Antal indlæg : 264 Join date : 07/03/09 Age : 35 Geografisk sted : Risskov, Århus
Emne: Sv: Magiske Cirkler Ons Jun 17, 2009 10:48 pm
Bruges til alle tre, men der findes ingen desiderede regler for hvordan de udføres da det er hvordan du selv føler hvordan du skal gøre det og ære forfædrene og Den Store Ånd med det... Fuldføres altid at man hilser verdenshjørnerne og hilser ånderne, forfædrene og den store ånd... og derefter er der ret frit slag for hvad det kan benyttes til... men kun til med det gode i hensigt og ikke noget der går ind over ens ego... En shamans arbejde er om at hjælpe andre til healing og arbejde men ens egne mærke sider for at kunne heale andre... Det er et livs langt arbejde ^^
Faktisk kan man se midicinhjulet i drømmefangere
Gæst Gæst
Emne: Sv: Magiske Cirkler Ons Dec 01, 2010 1:39 pm
Jeg er sådan lidt nysgerrig angående de magiske cirkler... Er det nogen man tegner på jorden? eller hvordan kaster man dem
Tigerlilli
Antal indlæg : 35 Join date : 25/10/10 Age : 49 Geografisk sted : Sydsjælland
Emne: Sv: Magiske Cirkler Ons Dec 01, 2010 2:23 pm
Cirklen nederst til venstre ligner meget mit solhjul, som jeg bruger, når jeg bloter. Mit solhjul er dog mere enkelt, for jeg tegner det som regel med øl :0)
Tesposinus Admin
Emne: Sv: Magiske Cirkler Fre Dec 03, 2010 1:49 pm
Akari skrev:
Jeg er sådan lidt nysgerrig angående de magiske cirkler... Er det nogen man tegner på jorden? eller hvordan kaster man dem
De tegnes på gulvet eller "graveres" på jorden. Dertil er der så diverse "hjælpemidler", såsom at tegne/male dem på et stort stykke linoleum, som man så kan pakke væk, når det ikke skal bruges, hvis man ikke har den luksus, at have et regelmæssigt tempelområde til evokationer. Man kan også tegne/male dem på et stykke stof eller andre passende materialer.
T.
Moonlight_tiger
Antal indlæg : 762 Join date : 07/03/09 Age : 35 Geografisk sted : Et sted i Danmark
Emne: Sv: Magiske Cirkler Fre Dec 03, 2010 1:56 pm
De par gange, jeg har lavet magiske ritualer tidligere, hvor de var meget wiccansk inspireret, visualiserede jeg blot cirklen. Det fungerer bedre, hvis du ikke hele tiden skal koncentrere dig om at se og føle en magisk cirkel omkring dig, mens du laver ritualet, men i mangel af bedre, og hvis det ikke er mere simpelt end en cirkel med et pentagram, kan det lykkes.
Det er i hvert fald min erfaring
Tesposinus Admin
Emne: Sv: Magiske Cirkler Lør Dec 04, 2010 4:41 pm
Som kommentar til Maikens glimrende indlæg lige før, skal det lige siges, at de magiske cirkler der blev illustreret her i tråden ikke er til generelt magisk arbejde, men til de mere avancerede magiske operationer såsom evokation og nekromanti - blot i tilfælde af der nu skulle blive en filosofisk debat omkring vigtigheden af en magisk cirkel eller mangel på samme. Men de ovenstående magiske cirkler skal vi nok komme ind på (samt deres vigtighed), når vi engang når lektion 9 i kurset (til de der deltager i dette, naturligvis).
T.
Lucifer -BANDLYST-
Antal indlæg : 355 Join date : 07/04/11 Age : 35 Geografisk sted : Nordsjælland
Emne: Sv: Magiske Cirkler Tirs Apr 26, 2011 3:32 am
Tesposinus skrev:
Akari skrev:
De tegnes på gulvet eller "graveres" på jorden. Dertil er der så diverse "hjælpemidler", såsom at tegne/male dem på et stort stykke linoleum, som man så kan pakke væk, når det ikke skal bruges, hvis man ikke har den luksus, at have et regelmæssigt tempelområde til evokationer. Man kan også tegne/male dem på et stykke stof eller andre passende materialer.
T.
Kan man ikke også lave dem gennem manipulation af energi?
Nej, dette er ikke det samme. Det er absolut korrekt, at man kan danne rent æterisk cirkler, men disse har ikke samme funktion som en materiel magisk cirkel. For at give lidt forklaring på hvordan dette fungerer på højere "plan end blot den æteriske, skal vi se lidt alkymisk på det. Til trods for at alkymi ikke har en dyt med magiske cirkler at gøre, så kan dén dog forklare, den yderligere kraft, der er at finde i fysiske magiske cirkler: Det er simpelthen blot fordi vi arbejder som i alkymi - vi arbejder med det æteriske via materiel manifestation. Hvorimod magi arbejder med direkte manipulation af æteriske kræfter, arbejder alkymi med disse via fysisk stof. Den magiske cirkel er ikke ulig dette, idet vi arbejder med pågældende æteriske kræfter ved at etablere en fysisk cirkel, så vi skaber æterisk beskyttelse (samt invokations kraft) fra Assiah og opefter. Ved at lave en æterisk cirkel alene - såsom ved at kun danne, eksempelvis, LBRP og/eller LBRH - arbejder vi kun i Yetzirah (og opefter, hvis vi kører mere derudaf). Så naturligvis vil en fysisk cirkel altid give endnu mere beskyttelse og invokations-fokus.
Ydermere er der tale om yderligere elementer af Naturlig Magi, hvor vi gør brug af yderligere æterisk bidrag via de kræfter, der ligger i diverse materielle manifestationer såsom dufte, farver, metaller, urter, symboler, geometriske figurer osv. Fremfor at blot bruge sindets kraft til etablering af en cirkel (via visualisering, rituel gestur etc.), danner vi den fysisk, så vi konstant har pågældende tegn, figurer, guddommelige navne og anden symbolik, der bidrager med deres naturligt indreliggende kræfter/energier.
Derfor er rent æteriske cirkler slet ikke kraftfulde nok, til at give tilstrækkelig beskyttelse i mægtige operationer såsom evokation (til trods for visse magikere ind imellem kan være "heldige") - med mindre magusen er overordentligt kraftfuld!!! Hvis en magiker kan manipulere Elementerne direkte til store, øjeblikkelige fysiske fænomener foran næsen på dig, så kan du være ganske overbevist om, han/hun muligvis kan etablere en tilstrækkeligt kraftfuld æterisk cirkel (det er dog langt de færreste i dag, der er så kraftfulde, desværre). Men chancen er, at så erfaren en magiker ligeledes vil sige: "Selvfølgelig skal du tegne en fysisk cirkel, hvis du vil udføre evokation!"
T.
Lucifer -BANDLYST-
Antal indlæg : 355 Join date : 07/04/11 Age : 35 Geografisk sted : Nordsjælland
Emne: Sv: Magiske Cirkler Ons Apr 27, 2011 1:58 am
Tesposinus skrev:
Lucifer skrev:
Nej, dette er ikke det samme. Det er absolut korrekt, at man kan danne rent æterisk cirkler, men disse har ikke samme funktion som en materiel magisk cirkel. For at give lidt forklaring på hvordan dette fungerer på højere "plan end blot den æteriske, skal vi se lidt alkymisk på det. Til trods for at alkymi ikke har en dyt med magiske cirkler at gøre, så kan dén dog forklare, den yderligere kraft, der er at finde i fysiske magiske cirkler: Det er simpelthen blot fordi vi arbejder som i alkymi - vi arbejder med det æteriske via materiel manifestation. Hvorimod magi arbejder med direkte manipulation af æteriske kræfter, arbejder alkymi med disse via fysisk stof. Den magiske cirkel er ikke ulig dette, idet vi arbejder med pågældende æteriske kræfter ved at etablere en fysisk cirkel, så vi skaber æterisk beskyttelse (samt invokations kraft) fra Assiah og opefter. Ved at lave en æterisk cirkel alene - såsom ved at kun danne, eksempelvis, LBRP og/eller LBRH - arbejder vi kun i Yetzirah (og opefter, hvis vi kører mere derudaf). Så naturligvis vil en fysisk cirkel altid give endnu mere beskyttelse og invokations-fokus.
Ydermere er der tale om yderligere elementer af Naturlig Magi, hvor vi gør brug af yderligere æterisk bidrag via de kræfter, der ligger i diverse materielle manifestationer såsom dufte, farver, metaller, urter, symboler, geometriske figurer osv. Fremfor at blot bruge sindets kraft til etablering af en cirkel (via visualisering, rituel gestur etc.), danner vi den fysisk, så vi konstant har pågældende tegn, figurer, guddommelige navne og anden symbolik, der bidrager med deres naturligt indreliggende kræfter/energier.
Derfor er rent æteriske cirkler slet ikke kraftfulde nok, til at give tilstrækkelig beskyttelse i mægtige operationer såsom evokation (til trods for visse magikere ind imellem kan være "heldige") - med mindre magusen er overordentligt kraftfuld!!! Hvis en magiker kan manipulere Elementerne direkte til store, øjeblikkelige fysiske fænomener foran næsen på dig, så kan du være ganske overbevist om, han/hun muligvis kan etablere en tilstrækkeligt kraftfuld æterisk cirkel (det er dog langt de færreste i dag, der er så kraftfulde, desværre). Men chancen er, at så erfaren en magiker ligeledes vil sige: "Selvfølgelig skal du tegne en fysisk cirkel, hvis du vil udføre evokation!"
T.
Så man SKAL altså lave en fysisk cirkel for at kunne udføre evokation? Min tidligere læremester lærte mig, at hvis man påkalder alle 4 ærkeengle rundt om en så kan man få dem til at lave den magiske cirkel og på den måde beskytte en mod ydre påvirkninger. Kan man så ikke invokere deres kræfter så man får kraft til at kunne fremane dæmoner eller elementaler?
Tesposinus Admin
Emne: Sv: Magiske Cirkler Ons Apr 27, 2011 5:22 am
Lucifer skrev:
Så man SKAL altså lave en fysisk cirkel for at kunne udføre evokation? Min tidligere læremester lærte mig, at hvis man påkalder alle 4 ærkeengle rundt om en så kan man få dem til at lave den magiske cirkel og på den måde beskytte en mod ydre påvirkninger. Kan man så ikke invokere deres kræfter så man får kraft til at kunne fremane dæmoner eller elementaler?
Selvfølgelig kan du - som jeg skrev i et tidligere indlæg i LBRP sektionen - gøre brug af mindre elaborate metoder, til at udføre beskyttelses ritualer. Der er, som sagt, et hav af disse, og du kan sågar - med tilstrækkelig erfaring og viden - danne dine egne også. Men igen... du er jo nødt til at "få fat på" ærkeenglene først og fremmest, og hvordan vil du gøre dette? Det er ikke så simpelt som at blot "forestille" sig, de er der. Det er på ingen måde det samme, som enhver magus der nogensinde har evokeret engle vil fortælle dig øjeblikkeligt! Når de er der, så er du FULDT klar over det!!!
Men jo, bottomline... du kan naturligvis godt lave en beskyttende cirkel blot på æterisk plan, men til evokation er min erfaring, at det langt fra er nok. Den fysiske cirkel fokuserer ikke kun som beskyttelse fra og med Assiah og opefter, men den er samtidigt et fokus-punkt for invokation af guddommelig kraft, der gøres brug af til at afstedkomme evokationer. Hvis du gerne vil vide, om du kan gøre det på den ene eller den anden måde, så har jeg en anbefaling:
Som jeg altid siger... det er vigtigt at huske på, man som elev af de okkulte videnskaber ikke er en æterisk tågebanan, der flyder rundt omkring på en astral sky og føler auraen fra grønthandlerens kartofler. Man er en videnskabsmand/kvinde! Og derfor er det vigtigt, at ikke kun tage tingene for, hvad man tror, men hvad man rent faktisk kan erfare via førstehånd. Det er én af de ting, jeg altid har elsket ved praktisering af alkymi; at man arbejder med disse "uforståelige" kræfter i Universet, men man gør dette med "begge ben på jorden", så at sige. Det bør en magus også. Derfor er min anbefaling til folk altid, at hvis de gerne vil vide noget med sikkerhed, så udfør pågældende operation. Gør det på alle de måder, du kender til - selv hvis den første ellers er succesfuld. For selv hvis du opnår succes med den første metode, er dette jo ikke bevis for, den næste ikke er sand. Kun hvis du GENTAGNE GANGE udfører pågældende operationer, og finder ud af - via førstehåndserfaring - hvilke der virker, og hvilke der ikke gør, ved du med god sikkerhed, hvad der er korrekt, og hvad der ikke er.
Så prøv at udføre evokationer. Dog med en vigtig advarsel: Pas på!!! Der er tale om særdeles potentielt farligt magisk arbejde, så VID hvad du har med at gøre, vær godt og grundigt FORBEREDT, og tag alle sikkerhedsforanstaltninger! Derfra kan du så, hvis du har mod på det, prøve dig frem med andre tilgange, og se hvorvidt de vil opnå resultater, der ikke sætter dig i fare.