Antal indlæg : 762 Join date : 07/03/09 Age : 35 Geografisk sted : Et sted i Danmark
Emne: Det magiske rum Søn Mar 28, 2010 4:19 pm
Hej alle
Nu har jeg som så ofte før nævnt min pladsmangel med hensyn til okkulte anliggender, men jeg har egentlig fået en ide nu, som tiltaler mig lidt, og som jeg tænkte, jeg ville dele med jer og høre jeres syn på.
Jeg har altid helst villet have et rum for sig selv til mine okkulte interesser, hvor jeg kunne udføre mine ritualer uden alverdens energier, som ellers samler sig på mit værelse. Det er nok en luksus, som jeg ikke kan få før jeg engang er færdiguddannet og har hus mm. Jeg har så fået den ide at tage et af mine gamle hvide lagner, som alligevel ikke passer til min store seng, og så sy fire pentagrammer på - ét i hvert hjørne, samt indramme resten af lagnet med en form for symboler også. Så kan dette lagen foldes ud som et "magisk rum", hvorpå jeg kan udføre mine ritualer og på den måde igen få det okkulte ind i min hverdag, uden at blande en masse energier sammen.
Dette vil selvfølgelig kræve en form for indvielse/velsignelse af lagnet, idet det skal være beskyttet mod energier som ellers må befinde sig i lokalet. Hvis I har nogen ideer til det, må I gerne dele dem
Jeg overvejede, om de symboler, som skal indramme rummet, blandt andet skulle bestå af de fire guddommelige navne, som man bruger under LBRP ved hvert pentagram - adonai, yod heh vav heh, agla og eheieh - lidt for at give den ekstra beskyttelse, men jeg er ikke sikker på om det overhovedet er brugbart eller en god ide :/
Hvad siger I?
//Maiken
Fentowers
Antal indlæg : 138 Join date : 11/01/10 Age : 56 Geografisk sted : Gentofte
Emne: Sv: Det magiske rum Søn Mar 28, 2010 5:52 pm
Hej Maiken
Jeg syntes det er en super ide - det er jo en nem måde at skabe dit eget hellige rum på.
Jeg tænker dog, at du måske bør overveje at skabe dit hellige rum - d.v.s. brede lagnet ud og og udføre ritualerne - samme sted hver gang? Som jeg har forstået det, fortættes de æteriske energier mere og mere det sted man udfører ritualet. Sted og energier bliver så at sige bundet sammen. Derfor tror jeg, at det er vigtigt, at du breder lagnet ud samme sted gang efter gang.
Mht. de guddommelige navne lyder det som en god ide - det kan jo i hvert fald næppe skade . De guddommelige navne jeg har lært at bruge i LBRP er:
Antal indlæg : 762 Join date : 07/03/09 Age : 35 Geografisk sted : Et sted i Danmark
Emne: Sv: Det magiske rum Søn Mar 28, 2010 9:59 pm
tak for den hurtige respons femtowers
ja, eftersom jeg kun har ét værelse ville det automatisk blive det samme sted jeg bredte det ud hver gang men du har nok ret i, at det er noget man skal tænke over...
De navne jeg lige remsede op var de navne, som T. brugte i sin beskrivelse af LBRP i en anden og gammel tråd... har dog aldrig rigtig vidst hvordan jeg skulle udtale eheieh eller yodhehvavhe XD
//Maiken
Fentowers
Antal indlæg : 138 Join date : 11/01/10 Age : 56 Geografisk sted : Gentofte
Emne: Sv: Det magiske rum Søn Mar 28, 2010 11:53 pm
selv tak Maiken
Yod, heh, vau, heh er de hebraiske betegnelser for bogstaverne Y, H, V og H. Tilsammen - YHVH (ye-ho-wah) – bliver de til det vel nok vigtigste hebraiske navn for Gud. I bibelen er der jo mange navne for gud (Herren, Gud, Jehova m.fl.) - og YHVH anses for at være et særdeles kraftfuldt navn. Så kraftfuldt, at man som jøde ikke må udtale det uden for synagoen.
Man kalder i øvrigt også YHVH for Tetragrammaton (tetra=4).
Moonlight_tiger
Emne: Sv: Det magiske rum Man Mar 29, 2010 5:27 pm
ahh tak
Tesposinus Admin
Antal indlæg : 1663 Join date : 05/03/09 Age : 44
Emne: Sv: Det magiske rum Tirs Mar 30, 2010 2:49 pm
Præcis som Fentowers sagde! Personligt er jeg af den personage, der hælder til dén lærdom, at YHVH/Tetragrammaton skal udtales bogstav for bogstav, idet ingen ved, hvordan dette navn for Gud egentlig udtales, da det er en mægtig hemmelighed. Derfor praktiserede en del magiker fra 1800-tallet og opefter, dét at udtale det "Yod-Heh-Vav-Heh". Moderne magus John Michael Greer mener dog, at der ikke er noget galt i at udtale det Yehowah, som Fentowers nævnte. Hertil er jeg helt enig, men min gammeldaws attitude gør dog, at jeg personligt ikke følger dette. Ydermere er Yehowah teknisk set en ukorrekt udtalelse af Tetragrammaton, da denne kom ud af YHVH kombineret med dagesh og niqqud for Adonai - for at indikere, at det var herren der omtaltes på hans mægtigste. Men dette fik folk til at misforstå, og derved begyndte flere at udtale det Yehowah/Yehovah.
Personligt siger jeg dog, at hvis begge varianter virker i ens magiske arbejde, er det smag-og-behag, om man vælger A eller B. Maiken, udtalelse af de hebræiske navne kan du finde i diverse Youtube videoer, der udfører eksempelvis LBRH og lign. Jeg kan evt. prøve at se, om jeg kan finde noget og så derefter smide nogle links ind, men jeg har voldsomt travlt disse dage - heraf grunden til mit fravær fra indlæg-postning på foraet.
Forresten, super god idé med lagnerne, Maiken! Tror du vil få noget godt ud af det. Du kan evt. gå helt overbord ved at lave en magisk cirkel på lagnet frem for blot pentagrammerne. Du kan lave enten en ganske simpel med blot 4-8 guddommelige navne adskilt af malteserkors, f.eks., eller en mere elaborat efter grimoire designs, der indeholder geometriske figurer, pentagrammer, hexagrammer, diverse guddommelige navne etc. Der er masser af muligheder! God fornøjelse med det i hvert fald.
T.
Moonlight_tiger
Emne: Sv: Det magiske rum Fre Apr 09, 2010 3:40 pm
Jeg kom til at tænke på om symbolerne mon skulle have nogle specielle farver? Oprindeligt havde jeg tænkt mig at pentagrammerne i hjørnerne skulle være dybrøde med en gylden cirkel omkring, men det er ligeså meget fordi jeg er vild med den sammensætning... hvad mener I?
Tesposinus Admin
Emne: Sv: Det magiske rum Fre Apr 09, 2010 6:58 pm
Farver er altid en god ting i magisk arbejde, da de har vigtige æteriske tilknytninger de pågældende energier/kræfter. Så gør endelig brug af farver, hvis du føler for det. Hertil kan du evt. tegne pentagrammerne og skrive deres tilhørende guddommelige navne i deres pågældende Element-farver.
Personligt synes jeg ikke, du skal omringe pentagrammerne med cirkler. Jeg ved, at dette er et meget velkendt Wicca symbol, men på rent teknisk plan er der her tale om indeslutning af pentagrammets kraft. Dette er ikke noget skidt overhovedet, men det er noget, der bruges meget specifikt, og til generel beskyttelse i form af at omringe dig selv med pentagrammer, dur det ikke. Sorry. Vil du beskytte dig i en cirkel med pentagrammer, skal de kunne "stråle" ud - ikke være indespærret for at fokusere kræften indenfor deres eget område (og derved den genstand de bruges på - som sagt er det meget specifikt mht. denne cirkel-indeslutning). Håber dette er til lidt hjælp mht. dit design.
Hvis du vil, skal jeg med glæde prøve at lave en grov tegning på computeren ifølge dine specifikationer, så du kan se, hvordan det evt. vil komme til at se ud. Således kommer du ikke til at spilde hverken penge eller tid. Du kan selvfølgelig også selv fatte papir og farveblyanter og så tegne skitser, så du får en idé om resultatet. Men jeg skal med glæde hjælpe, hvis jeg kan.
T.
Moonlight_tiger
Emne: Sv: Det magiske rum Fre Apr 09, 2010 8:14 pm
du behøver skam ikke arbejde ekstra for min skyld T. ville bare gerne have en ide om farverne.. okay... havde aldrig tænkt over det med at cirklen indeslutter pentagrammets kraft - men på den anden side så giver det god mening, når man tænker over hvad cirklen ellers bruges til i den okkulte praksis... Fandt nogle stoffarver, så jeg slipper for at sy... problemet er at jeg er virkelig dårlig til at sy, og så viste det sig at være enormt dyrt at træde ind i en forretning med stof og sådan... men så fandt jeg de her farver fra Pebeo som hedder touch textile - de kan bruges direkte på stoffet og skal ikke stryges eller noget for at fæstne, så det virkede som et dejligt simpelt alternativ... i tilfælde af at andre har det som jeg med at sy
Tesposinus Admin
Emne: Sv: Det magiske rum Lør Apr 10, 2010 5:35 pm
Lyder til, du nok skal få noget superbt ud af det! Håber du vil tage et par fotografier, når du er færdig og poste dem herinde.