Se her ja, akkurat det emnet jeg var på utkikk etter i øyeblikket!
(Den som leter, den finner;-)
I løpet av 2008-09 har jeg opplevd å bli kontaktet av forskjellige journaliser en rekke ganger.
På et eller annet vis har det kommet disse journalistene for øret at jeg er praktiserende heks og leder av et coven. (Nei, jeg har IKKE stått frem i lokalmiljøet og proklamert at jeg er heks! Tvert i mot...)
Jeg har fått forespørsler om alt fra dybdeintervjuer, "få" midtsiden i lørdagsbilaget i en større avis, til forespørsler om "de" kan få være med/ være til stede under sermonier og sabatfeiringer.
Felles for alle disse journalistene har vært en spesifik interesse for de "spesielle" ritualene...
Jeg har konsekvent sagt nei til alt, av flere grunner.
* Jeg har intet behov for å misjonere for min tro eller mitt levesett.
* Jeg har overhodet intet ønske om legge min tro og min livsstil i hendene på en sensasjonshungrig journalist, som står fritt til å fremstille meg/oss på en måte som øker løssalsgsverdien eller opplaget.
* Jeg annser sannsynligheten som stor for at han/hun vil vinkle dette på en sensasjonspreget måte som ikke gjennspeiler virkeligheten. Og slettes ikke gagner oss hekser!
* Jeg har desverre på følelsen at det vil være en alt for stor fristelse for en journalist, å legge fokuset på helt "feil" hold og benytte seg av retten til å krydre historien med for meg, helt feil "krydder"
* Jeg har intet ønske om å dra med en vilt fremmed person inn i covenets midte, og la vedkommende meske seg med våre interne ritualer og innerste tanker og følelser.
(Selvsagt kunne jeg ha truet journalisten med litt saftig magi av det "kolørte" slaget, men det strider egentlig mot mine prinsipper...)
* Bare ordet heks er nok til å gi enkelte vann i munnen.
Legger man til mange hekser, ...mange nakne hekser, i nattens mulm og mørke under fullmånen, bruk av kniv, heksebrygg, offring, blod, magi...
Og skulle det være snakk om en innvielsesseremoni eller "Det Store Ritet" ...
Sukk
Er jeg i overkant negativ i min personlige innstilling til journalister?
Tror dere det er en fare for at jeg roper ULV, ULV uten reel grund?
Rent hypotetisk, hvordan hadde dere reagert på slike henvendelser i tide og utide?