Antal indlæg : 762 Join date : 07/03/09 Age : 35 Geografisk sted : Et sted i Danmark
Emne: heks og kød?? Tors Mar 19, 2009 5:48 pm
Hej alle
Nu sidder jeg lige og snakker med en, som gerne vil vide lidt mere om wicca. Så spørger hun mig, om jeg så også er vegetar, siden jeg nu er wicca og holder af natur og liv og sådan. Det er jeg ikke, men jeg kom da til at tænke på, om der måske var nogen, der havde valgt kød fra af netop religionsårsager??
//Maiken
Moon
Antal indlæg : 50 Join date : 09/03/09 Age : 43 Geografisk sted : Århus
Emne: Sv: heks og kød?? Tors Mar 19, 2009 6:09 pm
Jeg er kødæder af natur. Elsker kød ^^ og jeg har ikke valgt det fra. Jeg mener ikke det går i klinch med wicca, men det er så bare min mening
Moonlight_tiger
Antal indlæg : 762 Join date : 07/03/09 Age : 35 Geografisk sted : Et sted i Danmark
Emne: Sv: heks og kød?? Tors Mar 19, 2009 6:23 pm
samme her, men syntes alligevel det var interessant at vide
Marxak
Antal indlæg : 165 Join date : 15/03/09 Age : 36 Geografisk sted : Rudkøbing
Emne: Sv: heks og kød?? Fre Mar 20, 2009 8:33 pm
er der en som kan give mig præcise info om hvad wicca er?. for hvad jeg har hørt om wiccaer skulle de bare være wonabee hekse... sååh forklar mig hvad en wicca er.
hans
Antal indlæg : 109 Join date : 07/03/09 Age : 60 Geografisk sted : Horsens
Emne: Sv: heks og kød?? Fre Mar 20, 2009 9:12 pm
det var ellers noget af en fordom du har hørt men du kan finde megen god information om Wicca her http://www.atropa.dk/
Moonlight_tiger
Emne: Sv: heks og kød?? Lør Mar 21, 2009 12:22 am
Ja hold da op, det var dog en negativ indstilling. Som jeg ser det er heks og wiccaner præcis det samme. Der er bare meget få, der ved, hvad en wiccaner er, så det er mere simpelt at sige heks. Der er selvfølgelig andre fortolkninger af det.
Wicca kan også betegnes som religionen i sig selv, hvor man er i pagt med naturen - det er ikke sådan, at man tilbeder en egentlig gud som et håndgribeligt objekt i stil med den kristne Gud. Heks er så, når man vælger levevisen og samtidig også er aktivt praktiserende af magi. Eller det er sådan, jeg ser på det. Heldigvis er Wicca en meget åben levevis, så der er mulighed for personlig fortolkning...
Men prøv at kigge på atropa som hans også siger...
Marxak
Emne: Sv: heks og kød?? Lør Mar 21, 2009 1:26 am
jeg takker for jeres posetive svar jeg er nu mere klar over hvad wicca´er, er og det jeg glad for så jeg kan aflive nogle af de ting jeg har hørt ^^ igen mange tak for jeres svar
StoneChild
Antal indlæg : 32 Join date : 09/03/09
Emne: Sv: heks og kød?? Lør Mar 21, 2009 12:37 pm
Jeg er solitær wiccaner og har ikk spist pattedyr kød de sidste 18 år... om wiccanere ikk skulle spise kød, er mere en egen fortolkning hos hver enkelt udøver om de vil praktisere... planter er jo oss en del af naturen, sååå...
Jeg har valgt kødet fra, fordi min krop er mere i balance ved ikk at spise kødet og derved forbinder jeg det til min religion, at ved ikk at spise kød, kan jeg bedre være i balance med mig selv og derved mere i balance med min religion... Håber det giver et svar... - dog er det vigtigst at huske, at den balance jeg taler om, jo er individuel fra wiccaner til wiccaner og at kødspisning sagtens kan give den bedste balancen hos en anden udøver.
Moonlight_tiger
Emne: Sv: heks og kød?? Lør Mar 21, 2009 1:12 pm
Dejligt at høre Jeg har aldrig selv overvejet at blive vegetar, da jeg er alt for glad for smagen af kød til at undvære det...
Marxak
Emne: Sv: heks og kød?? Søn Mar 22, 2009 5:37 pm
well...om dette er det rigtige tidspungt/sted at sige, har jeg ikke lyst til at blive veganer, eller vegetar for den sags skyld, jeg er en nekro og med det er min lyst til kød endnu mere.."aktiv".
men som så mange andre er det vel en hver sin smag...hehe fik i den? smag...haha...ej ok ^^
Fullmåne
Antal indlæg : 352 Join date : 28/08/09 Geografisk sted : Norge
Emne: Sv: heks og kød?? Man Sep 07, 2009 12:52 pm
Interesant tema dette. Jeg vil igjen presisere at jeg ikke er wiccaner, men karakteriserer meg selv som ekletisk heks, bare slik at det ikke oppstår missforståelser
Jeg tror det er mange myter om det å tilhøre wicca. Og det er så alt for mange "fluffy bunnys" som er med på å gi seriøse hekser et dårlig rykte...
Så til temaet for denne tråden. Som en ivrig jeger, spiser jeg selvsagt kjøtt! For meg er det å jakte for kjøttet og skinnets del, like naturlig som å plukke bær og sopp i naturen. Og for meg består kostholdet av selvfisket fisk fra ferskvann og hav, skjell, selvskutt kjøtt, frukt, bær og grønnsaker. Jeg ser på kjøttspising som helt naturlig.
Som et lite paradoks kan jeg nevne at jeg vokste opp med en far som var vegetarianer hele sitt voksne liv
Moonlight_tiger
Emne: Sv: heks og kød?? Tirs Sep 08, 2009 6:07 pm
okay dejligt med endnu et input jeg synes det er beundringsværdigt at du selv skaffer dit kød - selv er jeg vist lidt dobbeltmoralsk. Jeg synes kød smager rigtig godt, og det er naturligt at spise det, men jeg kan ikke forestille mig at slå dyr ihjel for det. Jo, jeg har da fisket lidt fra tid til anden, og det kan jeg holde ud, selvom jeg væmmes ved at slå dyret ihjel...
Fullmåne
Antal indlæg : 352 Join date : 28/08/09 Geografisk sted : Norge
Emne: Sv: heks og kød?? Ons Sep 09, 2009 9:29 pm
Jeg er rimelig ydmyk i forhold til det å ta liv. Tro du meg!
Men når jeg ikler meg jaktklærne og finner frem en av jaktriflene, og drar til fjells, - ja da kjenner jeg blodet bruse! Det er et helt vanvittig andrenalinkick når man kanskje etter flere dagers jakt, til og med uker... endelig får den store, smarte og stolte elgoksen på skuddhold. I det øyeblikket jeg trykker på avtrekkeren sender jeg alltid opp en takk til Diana, Hera og Artemis og jeg takker også dyret som gir meg mat.
Banalt? Sikkert, men for meg er det viktig. Og øyeblikket når skuddet er avfyrt, og jeg ser at det treffer der det skal, - ubeskrivelig!!! Kroppen eksploderer i et rush av andrenalin og glede.
For meg er det å ta liv en del av det å bo ute i naturen og å leve i pakt med den.
Håper ikke dette ble for usmakelig forklart...
Moonlight_tiger
Emne: Sv: heks og kød?? Ons Sep 09, 2009 10:22 pm
ikke spor, det er en ærlig beskrivelse af, hvad du føler
Tesposinus Admin
Antal indlæg : 1663 Join date : 05/03/09 Age : 44
Emne: Sv: heks og kød?? Fre Sep 11, 2009 12:48 pm
Jeg syntes ganske godt om den beskrivelse, Fullmåne!
Til trods for at jeg ligeledes er dyreelsker, og aldrig tager et liv unødvendigt, så kan jeg sagtens sympatisere med din forklaring, da folk ofte mener, at man ikke skal dræbe andre levende væsner, hvis man vil være ét med naturen. Efter min mening er dét at leve i harmoni med naturen, både dét at leve harmonisk sammen med de andre levende væsner men ligeledes dét, at gøre hvad naturen gør - sår, høster og dræber for at overleve. Alting kører som den proverbielle Ouroboros, og er tilknyttet hinanden - ikke blot æterisk men ligeledes fysisk. Jeg sår planter, som jeg senere høster og nedbryder ved at fortære dem, og ligeledes dræber jeg dyr for at fortære deres kød, hvilket holder mig i live. Når jeg dør, gøder mit fysiske etui, der er min krop, jorden, hvilket giver ydere næring til planterne som dyr spiser - dyr der igen spises af andre dyr. Alting har sin sammenhæng...
Mange venlige hilsner,
Tesposinus
hans
Antal indlæg : 109 Join date : 07/03/09 Age : 60 Geografisk sted : Horsens
Emne: Sv: heks og kød?? Fre Sep 11, 2009 1:24 pm
Jeg er ikke vegatar fordi jeg ikke føler at eksembelvis en ko er mere levende end en plante og jeg føler det er natuligt at man må spise andet levende for at overleve
Tesposinus Admin
Emne: Sv: heks og kød?? Fre Sep 11, 2009 2:20 pm
hans skrev:
Jeg er ikke vegatar fordi jeg ikke føler at eksembelvis en ko er mere levende end en plante og jeg føler det er natuligt at man må spise andet levende for at overleve
Vel sagt, Hans!
Chrode -BANDLYST-
Antal indlæg : 10 Join date : 08/12/09 Age : 35
Emne: Sv: heks og kød?? Tors Dec 10, 2009 9:59 pm
Denne bruger er blevet bandlyst fra foraet
Moonlight_tiger skrev:
Hej alle
Nu sidder jeg lige og snakker med en, som gerne vil vide lidt mere om wicca. Så spørger hun mig, om jeg så også er vegetar, siden jeg nu er wicca og holder af natur og liv og sådan. Det er jeg ikke, men jeg kom da til at tænke på, om der måske var nogen, der havde valgt kød fra af netop religionsårsager??
//Maiken
Gudindens formaning siger: "for min lov er kærlighed mod alle skabninger". Dette forstår jeg som at man ikke må ønske de andre skabninger ondt. Om kød er "lovligt" at spise? Gudens formaning: "Jeg er herre af jagt". Dette forstår jeg som, at det ER tilladt for mennesker at spise kød. Derudover er det også menneskets natur..
Sidst rettet af Chrode Tors Dec 10, 2009 10:11 pm, rettet i alt 2 gange
Chrode -BANDLYST-
Emne: Sv: heks og kød?? Lør Dec 12, 2009 9:54 pm
StoneChild skrev:
Jeg er solitær wiccaner og har ikk spist pattedyr kød de sidste 18 år... om wiccanere ikk skulle spise kød, er mere en egen fortolkning hos hver enkelt udøver om de vil praktisere... planter er jo oss en del af naturen, sååå...
Jeg har valgt kødet fra, fordi min krop er mere i balance ved ikk at spise kødet og derved forbinder jeg det til min religion, at ved ikk at spise kød, kan jeg bedre være i balance med mig selv og derved mere i balance med min religion... Håber det giver et svar... - dog er det vigtigst at huske, at den balance jeg taler om, jo er individuel fra wiccaner til wiccaner og at kødspisning sagtens kan give den bedste balancen hos en anden udøver.
Det lyder ikke særligt sundt.. At vælge kød fra anser jeg som irationelt.. Kroppen har jo brug for proteiner hvilke der er i kød.
Sidst rettet af Chrode Lør Dec 12, 2009 10:54 pm, rettet 1 gang
Marxak
Emne: Sv: heks og kød?? Lør Dec 12, 2009 10:30 pm
Okay Chrode...
i næsten halvdelen af alle de postes du har lagt ind indtil vider har du sagt at emnet var irationelt eller ikke var af betydning?...
jeg forstår ikke helt hvorfor du har den holdning helt ærligt?....
Alt for dig er jo irationelt?...
Nu er jeg ikke lige wiccaner men det der er jo direkte provokerende at læse syntes jeg personligt?...
og hvis du beder mig om at blande mig uden om på grund af jeg ikke lige høre under wiccaner gruppen etc etc....så må jeg skuffe dig og sige at alle former for magigere, osv har lov til at komme med deres mening også selv om de ik lige ved hvad de snakker om haha.
Chrode -BANDLYST-
Emne: Sv: heks og kød?? Lør Dec 12, 2009 10:53 pm
Marxak skrev:
Okay Chrode...
i næsten halvdelen af alle de postes du har lagt ind indtil vider har du sagt at emnet var irationelt eller ikke var af betydning?...
jeg forstår ikke helt hvorfor du har den holdning helt ærligt?....
Alt for dig er jo irationelt?...
Nu er jeg ikke lige wiccaner men det der er jo direkte provokerende at læse syntes jeg personligt?...
Hvad snakker du om..?
"og hvis du beder mig om at blande mig uden om på grund af jeg ikke lige høre under wiccaner gruppen etc etc....så må jeg skuffe dig og sige at alle former for magikere, osv har lov til at komme med deres mening også selv om de ik lige ved hvad de snakker om haha"
Alle har da lov til at blande sig! Wiccaner som ikke-wiccanere.
Tesposinus Admin
Emne: Sv: heks og kød?? Søn Dec 13, 2009 4:01 am
Chrode,
Jeg har ikke gjort dette før, men jeg føler mig fuldt berettiget til at gøre det nu...
Du bandlyses hermed fra Occultus Scientia!
Jeg ikke ønsker at have folk med din attitude på et forum for individer med seriøs interesse i de okkulte videnskaber!
Du og jeg havde nogle ret så heftige diskussioner, idet jeg finder din attitude provokerende overfor andre (du er specielt meget efter wiccans). Du opfører dig respektløst og ulideligt arrogant, til trods for du har minimal viden og personlig erfaring indenfor de okkulte videnskaber. Dette kan ingen seriøse okkultister bruge til noget som helst, og det virker også til, at du ligeledes er bedøvende ligeglad med dette.
Jeg føler, at det var mit ansvar som administrator, da vores semi-fjendtlige diskussioner fandt sted, og da jeg ikke ønsker dette på Occultus Scientia, syntes jeg, at det kun var rigtigt at give en ærlig undskyldning til de andre brugere. Men til trods for jeg tager ansvaret på mine skuldre, så jeg gerne, at du tillige var voksen nok til at undskylde overfor de andre på dine egne vegne, og det uden opfordring - du er trods alt næsten voksen, og behøver vel ikke at have andre folk til at fortælle dig, hvad du skal. Men der kom ingen undskyldning fra dig og heller ikke engang andre indlæg af god kvalitet. Du skriver udelukkende, når du har noget at "belære" folk eller beklage dig over, og dette støtter videre min tro på, at du kun befinder dig på fora som dette for at opstarte aggressive diskussioner og sprede dit personlige propaganda.
Sådan umodenhed og fjendtlighed ønsker jeg ikke her!!
Til alle I andre, så beklager jeg dybt, at disse ting har fundet sted herinde på det seneste. Jeg beklager yderligere, hvis I synes, jeg er for hård i min beslutning, men jeg gør dette for at så vidt muligt undgå sådanne scenarier igen. Jeg håber, I forstår.
Tesposinus
Moonlight_tiger
Emne: Sv: heks og kød?? Søn Dec 13, 2009 11:38 am
jeg er ganske enig med både Marxak og med din beslutning T. ... jeg synes ikke, Chrode udviser respekt for andres holdninger.
Tesposinus Admin
Emne: Sv: heks og kød?? Man Dec 14, 2009 10:25 am
Tak, Maiken. Jeg er glad for at høre, min beslutning var den rigtige.
Marxak
Emne: Sv: heks og kød?? Man Dec 14, 2009 4:19 pm
*klap klap klap klap klap klap klap*
jeg mener at beslutningen var helt på sin plads, ingen undskyldning = Ingen tilgivelse.
flot klaret og klap på skuldren af den beslutning...