Emne: Harry Potter og Virkelighedens Okkulte Verden Lør Dec 12, 2009 10:38 am
Hej, alle sammen!
Nu håber jeg ikke, jeg skræmmer folk væk fra dette indlæg pga. titlen, da dette er et seriøst okkult forum, og visse personer kan muligvis have svært ved at tilknytte "seriøs okkult snak" med "Harry Potter". Men jeg forsikrer jer, at dette ER et seriøst emne.
Igennem de seneste år er verden blevet taget med storm af Harry Potter bølgen - undertegnede inkluderet. Jeg finder personligt serien absolut underholdende (både bøgerne og filmene - dog er bøgerne naturligvis filmene langt overlegen!), og jeg har nydt den i fulde drag. Historien for sig selv er interessant, spændende og dragende - og dertil gør det naturligvis blot det hele mere tiltrækkende for folk som mig selv, at det hele handler om okkultisme.
Men... med denne fascination verden har udvist for Harry Potter, er der også opstået, hvad nogle vil kalde "problemer". Bøgerne var oprindeligt ikke skrevet som børnebøger (hvilket er åbenlyst for enhver, der har læst hele serien, og set hvor ikke-børnevenlig den egentlig bliver hen ad vejen), men idet serien omhandler børn/unge, er det uundgåeligt, at det yngre publikum bliver draget til den. Dette har så småt vækket en yderligere fascination for det okkulte blandt børn, og dette har bekymret en del forældre. Flere respektløse mødre og fædre har skrevet breve til J.K. Rowling, og klaget over hendes bøger opmuntrer den yngre generation til at interessere sig for det okkulte. Grunden til jeg siger "respektløse mødre og fædre", er simpelthen fordi, jeg finder det utroligt selvoptaget, at folk skriver til en forfatter, og klager over at vedkommendes bøgers indhold ikke er godt for deres børn. Hvis man ikke synes godt om, hvad ens børn læser, så LADER MAN DEM IKKE LÆSE DET!!! Synes man ikke, gyserfilm er godt for ens børn, så giver man dem ikke lov til at se Amityville Horror!
Men i hvert fald... mine spørgsmål til jer er, om hvad I synes.
1. Er det godt eller skidt, at et yngre publikum begynder at interessere sig for magi, alkymi, astrologi, scrying osv.? Synes I, det er bedst at holde de okkulte videnskaber i "den voksne afdeling"?
2. Er Harry Potter seriens okkulte indflydelse på ungdommen god eller dårlig?
Min personlige mening er, at der ikke er noget galt i, børn begynder at interessere sig for okkultisme, da nutidens menneskehed har brug for noget mere spiritualitet. Dog synes jeg, at det er for et seriøst emne (og for farligt på mange områder) til at tage for let på, og da det kræver sin respekt samt dedikation at studere og praktisere disse guddommelige videnskaber, er det begrænset hvor meget børn er egnet hertil. Modne teenagere kan godt begive sig ud i det, men derunder...
Alt i alt synes jeg selv, det er lidt af et dilemma. Derfor spørger jeg jer, hvad jeres mening er. Godt eller skidt? Er Harry Potter seriens okkulte indflydelse god eller dårlig?
Mange venlige hilsner,
Tesposinus
Moonlight_tiger
Antal indlæg : 762 Join date : 07/03/09 Age : 35 Geografisk sted : Et sted i Danmark
Emne: Sv: Harry Potter og Virkelighedens Okkulte Verden Lør Dec 12, 2009 4:25 pm
Puha, jeg var blevet sur, hvis det var mig som havde fået breve fra de forældre :/ så tag da bogen fra dem, hvis det er så stort et problem. Og børn har jo altid leget at de kunne trylle, så hvad er problemet lige???
Nå... sidespor... Personligt har jeg ikke noget imod at børn og unge begynder at interessere sig for det okkulte - det interesserede mig helt fra barnsben trods alt. Men fra interesse til praksis er der lang vej, og jeg kan ikke se skaden i, at børnene undersøger, hvad det egentlig er. Trods alt er de bedre rustet til at bestemme deres egen vej, hvis de kender lidt til mulighederne. Dermed ikke sagt at jeg ville synes om at en 7-årig gav sig til at evokere dæmoner eller lege ånden i glasset for den sags skyld. Man skal ikke lege med de ætæriske kræfter før man er voksen nok til at tage konsekvenserne.
Jeg svarer ærligt på, hvis børn spørger mig om sådan noget, for de må for min skyld gerne vide hvad der findes af folk i verden, men jeg ville aldrig forklare dem om ritualer og lignende.
Hvad angår den flinke hr. Potters indflydelse på ungdommen i dag... tja, helt ærligt er han da ikke værre end "Sabrina skolens heks", "heksene fra warren manor", "heroes" og så videre. Og personligt tror jeg, at tv-serier har større indflydelse end bøger, som kræver at børnene sidder stille i timevis for at læse (min erfaring er at det er meget få børn, som gider det). Det, som tv-serier og harry potter bøgerne vifter de unge om næsen med, er ideen om overnaturlige kræfter, hvor man vifter med en pind eller en finger, og så er der guld og grønne skove til alle. Helt ærligt, hvem ville ikke blive draget af den ide? Børn og unge er bare mere påvirkelige og vil drømme om at det kunne blive virkelighed, og det er måske netop derfor, de beslutter sig for at undersøge virkelighedens okkultisme, mens de voksne fans tænker "ak ja, tænk hvis nu bare..." og så stopper der og fortsætter med vasketøjet...
Jeg kan på ingen måde se Harry Potter serien som værende dårlig for samfundets børn og unge. Det eneste interessen kræver, er at forældrene lige holder lidt ekstra øje med deres børns interesser, så det ikke når at udvikle sig til noget, som kunne være farligt.
Ja... Det blev faktisk langt i forhold til hvad jeg havde planlagt... men det er min holdning til sagen Interessant emne T.
//Maiken
Tesposinus Admin
Antal indlæg : 1663 Join date : 05/03/09 Age : 44
Emne: Sv: Harry Potter og Virkelighedens Okkulte Verden Man Dec 14, 2009 11:05 am
Tak for et super indlæg, Maiken! Er glad for, emnet var noget, der kunne bruges.
Er der slet ikke nogen af I andre, der har noget at tilføje hertil? Ingen meninger?
T.
Marxak
Antal indlæg : 165 Join date : 15/03/09 Age : 36 Geografisk sted : Rudkøbing
Emne: Sv: Harry Potter og Virkelighedens Okkulte Verden Man Dec 14, 2009 4:16 pm
1. Er det godt eller skidt, at et yngre publikum begynder at interessere sig for magi, alkymi, astrologi, scrying osv.? Synes I, det er bedst at holde de okkulte videnskaber i "den voksne afdeling"?
2. Er Harry Potter seriens okkulte indflydelse på ungdommen god eller dårlig?
1. Jeg begyndte jo at interessere sig for det okkulte i en alder af 13 - 15 år så om unge mennesker sku det?...Ja i et omfang der er passende, jeg tog jo mere end jeg kunne gabe over og det var min største dumhed, jeg lagde ud med nekromantik og dæmonologi allerede i en relativ ung alder...Dum idé...
og ellers så hvad skal jeg sige?.... For en "ung" person vil det da helt klart være et + hvis personen fik en "lære" når man er så ung.
2. Den er (undskyld mig) irrelavant... Ihvertfald for mig... Jeg vil mene den er neutral fordi det er fiktion og kun en film, at de beskæftiger sig med magi viser jo bare et emne i den skjulte okkulte verden, jeg mener ikke at man som sådan kan bruge Harry potter til noget inden for den verden da mange af de ting de laver ikke har så skide meget med virkelighedens okkulte verden at gøre...Altså ja der er da et par emner man kan tage fat i den film, samtaler med dyr, brug af alkymi, osv vil jeg da sige er et passende emne at bruge fra filmen, ellers ser jeg ikke den store viden i filmene man kan bruge..
eller har jeg fuldstændig misforstået noget her?...
-M.
Fate
Antal indlæg : 264 Join date : 07/03/09 Age : 35 Geografisk sted : Risskov, Århus
Emne: Sv: Harry Potter og Virkelighedens Okkulte Verden Man Dec 14, 2009 4:38 pm
Nu må jeg sige at Harry Potter verdenen ikke har været så meget min smag indtilvidere... Jeg har mere været interesseret i Tolkiens verden da min bedstefar gik meget op i den og fortalte mig historierne selv... Hverken bøgerne eller filmene har ikke rigtig fanget mig. Om det er godt eller skidt ved jeg ikke XD men kan da sige så meget at det er da dejligt at se unge gå mere op i den okkulte verden Så kan der måske snart komme flere ud i kostume til Fastalavn og Halloween
Tesposinus Admin
Antal indlæg : 1663 Join date : 05/03/09 Age : 44
Emne: Sv: Harry Potter og Virkelighedens Okkulte Verden Man Dec 14, 2009 7:02 pm
Marxak skrev:
Den er (undskyld mig) irrelavant... Ihvertfald for mig... Jeg vil mene den er neutral fordi det er fiktion og kun en film, at de beskæftiger sig med magi viser jo bare et emne i den skjulte okkulte verden, jeg mener ikke at man som sådan kan bruge Harry potter til noget inden for den verden da mange af de ting de laver ikke har så skide meget med virkelighedens okkulte verden at gøre...Altså ja der er da et par emner man kan tage fat i den film, samtaler med dyr, brug af alkymi, osv vil jeg da sige er et passende emne at bruge fra filmen, ellers ser jeg ikke den store viden i filmene man kan bruge..
Det var ikke helt det, jeg mente i mit oprindelige indlæg. Jeg synes absolut ikke Harry Potter serien lærer de unge om egentlig praktisering af okkultisme, da det er ren og skær fiktion på den mest eventyrlige måde. Det jeg sagde var, at Harry Potter bøgerne og filmene giver børn og unge interesse for de okkulte videnskaber, da det jo er, hvad serien omhandler.
Men mange tak for dit feedback, Marxak - også til dig, Fate. Fordi hvad enten man er fan af Harry Potter eller ikke, så må man jo som okkultist stadig kunne tage stilling til, hvor vidt seriens indflydelse guider børn og unge i retning af okkultisme, og derfor syntes jeg, det var et relevant emne at tage hul på.
T.
Sponsoreret inhold
Emne: Sv: Harry Potter og Virkelighedens Okkulte Verden