Beltane, eller Valborgnatt som denne sabatten kalles i Norge
4 deltagere
Forfatter
Besked
Fullmåne
Antal indlæg : 352 Join date : 28/08/09 Geografisk sted : Norge
Emne: Beltane, eller Valborgnatt som denne sabatten kalles i Norge Man Apr 26, 2010 3:43 am
Beltane eller Valborgnatt som jeg kaller denne sabatten er en av mine favorittsabatter Valborgnatt er Heksesabatten med stor H! Da slipper vi heksene løs håret og feirer våren (foråret) det spirende livet, at snøen forsvinner (Der jeg bor er det fortsatt masse snø, og våren lar vente på seg) lyset har kommet tilbake og naturen våkner til liv igjen etter en kald og hard vinter.
Valborgnatt samles covenet nede ved havet. Der tenner vi bålene som brenner hele natten til solen står opp. Vi heiser maistangen og fletter båndene som tusenvis av hekser før oss har gjort denne mainatten.
Tradisjonelt var valborgnatt, Heksenatten med stor H! Denne natten reiste heksene på soplimene/heksekostene til Blokksberg.
Jeg har hørt rykter om at danske hekser derimot dro nordover til Norge, nærmere bestemt til Tromsø kirke hvor de feiret heksenatta sammen med mørkets fyrste og hans undersåtter...? Noen som vet noe om dette?
For å kunne fly med soplimene, trengte heksene flygesalve. Innholdet i disse flygesalvene er direkte skremmende, men det er en annen historie...
Det gamle keltiske navnet for Maidagen er Beltane (i sin mest populære og anglikaniserte form), som stammer fra det irsk gaeliske "Bealtaine" eller det skotsk gaelisk "Bealtuinn", som betyr "Bel-fire" eller ilden til den keltiske guden av lys (Bel, Beli eller Belinus). Han kan igjen spores tilbake til den midtøstlige guden Baal. Andre navn for Maidagen er Cetsamhain ("motstående fra Samhain"), Walpurgisnacht (Tyskland), Valborgsnatten (Nordisk) og Roodmas (middelalderske kirkens navn). Det siste kom fra Kirkelige som håpet å vende vanlige folks glede over Maistangen (paganistisk fallus-symbol) til den hellige stav (rood) - korset.
Dette er en vårfest i kjærlighetens navn, fordi det er på denne tiden at vi mennesker hyppigere forelsker oss, dyrene i naturen parrer seg og plantene er i full blomst og formerer seg. Dette er den siste av solen og jordens fruktbarhetsfestivaler. Beltane markerer livets, livskraftens, kjærlighetens og håpets gjenkomst, og det er en forenende dag for mann og kvinne.
Man mener at Valborgnatt er naturvettenes store fest, alver, huldrer, nøkker og troll samles for å feire våren.
Sammen med Samhain deler Beltane/Valborgnatt året i to. Maidagen kommer i den femte måneden i det moderne kalenderåret. Denne måneden er oppkalt etter gudinnen Maia, som opprinnelig var en gresk fjell-nymfe, men som senere ble identifisert som den vakreste av de Syv Søstrene, Pleiadene. Ved Zevs er hun også mor til Hermes, magiens gud.
Som en liten kurositet kan jeg nevne at fjorårets Valborgnattfeiring ble forstyrret av politiet... Vi dro til et helt øde sted, der vi aldri har sett andre mennesker. Utpå natten begynte et helikopter å sirkle over oss. Bålene og den store lyssirkelen var sikkert lett å få øye på fra luften. Etter en stund forsvant helokopteret og vi tenkte ikke mere over det, før en av heksene sa hun følte at det var noen som overvåket oss. Jeg lurte meg av gårde for å sjekke. Tok en runde bak nærmeste ås og smøg meg tilbake. Tenkte egentlig at det var noen nysgjerrige ungdommer. Stor var min forbauselse da jeg fant 2 politimenn i uniform liggende bak en haug med kikkert!!!
Sukk...
Hvordan feirer/skal dere feire Beltane? Har dere andre tradisjoner i Dannmark?
Fullmåne
Emne: Sv: Beltane, eller Valborgnatt som denne sabatten kalles i Norge Fre Apr 30, 2010 2:59 pm
Så er de hektiske forberedelsene i gang til kveldens store sabattsfeiring. Beltane/Valborgnatt er heksenes Valentinesdag
Desverre plasker regnet ned og det er sterk vind. Så vi har måttet flytte feiringen fra havkanten og opp i skogen/fjellet for å finne ly. Det betyr at vi må slite oss frem med alt utstyret i nesten 1 m råtten snø. Phu...
Uansett dårlig vær og føre, så vet jeg at vi får en fantastisk sabatt!
Været ER ingen hindring, bare en kreativ utfordring.
Ønsker alle hekser en fantastisk Valborgnatt!
Blessed Be!
Fentowers
Antal indlæg : 138 Join date : 11/01/10 Age : 56 Geografisk sted : Gentofte
Emne: Sv: Beltane, eller Valborgnatt som denne sabatten kalles i Norge Lør Maj 01, 2010 1:23 pm
Hahaha - well med det vejr slipper i forhåbentligt for ubudne gæster denne gang
Håber I får en fantastisk aften, Fullmåne. Vil være med jer i tankerne.
I ærbødighed Fentowers
Moonlight_tiger
Antal indlæg : 762 Join date : 07/03/09 Age : 35 Geografisk sted : Et sted i Danmark
Emne: Sv: Beltane, eller Valborgnatt som denne sabatten kalles i Norge Lør Maj 01, 2010 2:27 pm
neeeeeej!!! jeg havde faktisk helt glemt beltane indtil jeg loggede ind og så der var nyt under højtider :O uha uha! men for at være helt ærlig føler jeg at jeg fejrer det lidt hver dag, når jeg ser hvordan træerne er sprunget lidt mere ud end de var i går, lukker øjnene og mærker duften af blomstertræer som står i fuld flor, ser de små fugle hoppe omkring i hække og træer - har set et egern blive jagtet af en skade, og set to duer lave parringsdans samtidig har vi lige fået kaninunger herhjemme, så det er bare skønt - med det her vejr er hver en dag en fest selv når det regner er det skønt! duften af forår er bare endnu mere gennemtrængende når det regner eller lige har regnet
Så det er min fest for tiden - desuden har jeg som altid været så dygtig at planlægge noget på en sabbat XD fantastiske mig
håber alle I andre har en fantastisk forårstid og en skøn beltane
forårskram fra Maiken
Fullmåne
Emne: Sv: Beltane, eller Valborgnatt som denne sabatten kalles i Norge Lør Maj 01, 2010 5:43 pm
Tenkte jeg skulle dele et par bilder med dere fra vår Valborgnatt, men jeg finner ikke ut av hvordan jeg legger ut bilder... Noen som kan hjelpe?
Fentowers
Emne: Sv: Beltane, eller Valborgnatt som denne sabatten kalles i Norge Lør Maj 01, 2010 6:58 pm
Er det blot her på sitet du har problemer med det - eller mangler du også et sted at lægge billederne op?
I sidstnævnte tilfælde, er flickr.com et godt, gratis sted at uploade billeder. Eller picasa.com.
I ærbødighed Fentowers
Sidst rettet af Fentowers Tirs Maj 04, 2010 10:08 pm, rettet 1 gang
Fullmåne
Emne: Sv: Beltane, eller Valborgnatt som denne sabatten kalles i Norge Søn Maj 02, 2010 2:31 pm
Emne: Sv: Beltane, eller Valborgnatt som denne sabatten kalles i Norge Man Maj 03, 2010 10:58 pm
Hvor er det dog smukt, Fullmåne... Men det ser godt nok også koldt ud oppe hos dig
Her I Danmark er foråret ved at indfinde sig. Sådan her så der ud ved Furesøen (10 km nord for København) i går aftes:
Fullmåne
Emne: Sv: Beltane, eller Valborgnatt som denne sabatten kalles i Norge Tirs Maj 04, 2010 12:06 am
Trollsk og vakkert, Fentowers! Skulle ønske det var like vårlig her også... (I stedet snør det. Full vinter igjen )
Og takk for tipset om bildene
Moon
Antal indlæg : 50 Join date : 09/03/09 Age : 43 Geografisk sted : Århus
Emne: Sv: Beltane, eller Valborgnatt som denne sabatten kalles i Norge Man Maj 17, 2010 10:41 am
Sikke nogle fantastiske billeder Fuldmåne. Ja og dig med Fentowers. Solnedgange er magiske. jeg selv fejrede ikke Beltaine som jeg plejer. Da jeg er solitær praktiserende er det normalt let for mig at rokere på helligdagene, en dag til den ene eller den anden side. Men i år skulle jeg flytte på landet. Min kæreste og jeg har købt et netlagt landbrug i nordlylland, og skulle overtage huset den 1. maj (man kan sige at overtagelsen var en fejring i sig selv) Jeg har stået på hovedet i den sorte muld hver dage lige siden ^^ Der skulle jo gøres klar til køkkenhaven (radisserne er allerede ved at titte frem^^) Det eneste jeg fik gjort på højtiden var at tænde min sorte gryde med røgelses kuld og rense ejendommen ved salvig/lavendel og sandeltræ røg. Normalt fejre jeg Beltaine med massere af blomster, lys og mjød og kage. Jeg holder maget af at synge til mine sabatter, og de sidste par Beltainer har jeg skrevet en ny tekst til melodier jeg kender i forvejen.
Hvor ubehageligt med politiet til sabatten Hvad gjorde I ved det? Sagde I noget eller?
Fullmåne
Emne: Sv: Beltane, eller Valborgnatt som denne sabatten kalles i Norge Tirs Maj 18, 2010 12:46 pm
Takk for rosen for bildene, Moon! Jeg har mange, langt "bedre" bilder, men vi har som polyci å aldri legge ut bilder av medlemmene i covenet. De er forbeholt heksebloggen...
Må si jeg synes du har flotte sabattritualer. Det er ikke alltid like inspirerende å feire sabattene alene. Jeg forstår også din glede over å ha flyttet på landet, og kontakten til jorden. Vurderer du å lage deg en permanent utendørs-cirkel?
Politiet ja... Sukk... De klager over at de har alt for lite ressurser, men å bruke 2 mann til å overvåke oss i mange timer, på en natt med helligdagstilegg...
Vi var heldigvis ferdige med alt rituelt arbeid, når overvåkningen begynte, så vi utsatte det som gjennsto på programmet og lot som ingenting. Vi fortsatte natta med alminnelig snikk-snakk. Vi avsluttet først, når politiet "snek" seg derifra.
Det hører med til historien at vi aldri har vært tilbake til dette stedet. Det finnes nok av steder å ta av, så...
Vi har vanligvis et bestemt sted hvor vi feirer en bestemt sabatt. Og da blir ikke dette stedet besøkt igjen før samme sabatt neste år. Esbatene feirer vi på 4-5 forskjellige steder. Alt etter vær, årstid og føre. (Noen steder ligger så langt til fjells, at det krever en lengre skitur før vi er fremme. Og da bør det være forsvarlig værforhold og føre)
Moon
Antal indlæg : 50 Join date : 09/03/09 Age : 43 Geografisk sted : Århus
Emne: Sv: Beltane, eller Valborgnatt som denne sabatten kalles i Norge Tirs Maj 18, 2010 1:12 pm
Det var så lidt Fullmåne ^^ Jeg kan sagten forstå at I holder billeder med personer tilbage for offentligheden. Man ved aldrig hvem der kan kigge med på nettet (desværre) Jeg synes også det er en dejlig ide at tage billeder for at mindes sabatterne. jeg selv har en tradition med at tage billeder af min alter-opdækning og evt at naturen på det givende tidspunkt. Jeg synes det er en dejlig ide at "udnytte" naturens højdepunkter på de forskellige højtider ved at holde sabbatterne på forskellige steder. Her i Danmark vil de måske blive svært at finde nok steder - som ikke er for befærdet. Jeg har store planer om en permanent udendørs cirkel, faktisk skal jeg have et lille shelter, eller træhytte, nede i bunden af haven på et tidspunkt. Der kunne det være perfekt at have cirklen også. Det har dog udsigt til at vare et par år inden vi kommer helt ned i den ende af haven, ind til da må jeg bruge vores bål-plads og evt. strø noget sand i en cirkel.
Fullmåne
Emne: Sv: Beltane, eller Valborgnatt som denne sabatten kalles i Norge Tirs Maj 18, 2010 3:10 pm
Jeg føler faktisk at vi er priviligerte, som har naturen så tett på oss. Vi har enorme områder å ta av, som omtrent aldri blir brukt av andre. Der jeg bor, er det bare spredt bebyggelse omkranset av skog, fjell vann og hav.
For oss er naturen en inkorporert del av sabattene, og det er en selvfølge at jevndøgn/solverv-sabattene feires på et sted der årstiden bekreftes i naturen rundt oss. Av de "store" sabattene, er det bare Yule som blir feiret innendørs. (Så fremt at været ikke stikker kjepper i hjulene for oss...)
Det høres ut som om du har en gjennomtenkt plan for hagen din. En liten hytte i tilknyttning til sirkelen er slett ikke dumt med tanke på alteret og oppbevaring av de forskjellige "verktøyene"...
Legg gjærne ut bilder fra hagen din og ritualområdet...
Fullmåne
Sponsoreret inhold
Emne: Sv: Beltane, eller Valborgnatt som denne sabatten kalles i Norge
Beltane, eller Valborgnatt som denne sabatten kalles i Norge