Er der måske en som kan sige noget om denne? Og kan man få noget viden ud af den her bog og lignende?
På forhånd tak
LKN
Tesposinus Admin
Antal indlæg : 1663 Join date : 05/03/09 Age : 44
Emne: Sv: Bøger om hermetism Tors Feb 24, 2011 4:02 pm
Absolut værdifuld, men der er tale om TUNG læsning! Det er i form af samtaler, som derved videregiver dyb information om diverse okkulte emner - alt fra Universets skabelse til esoterisk initiation. Corpus Hermeticum forekommer som værende en form for religiøs tekst på en måde (for "udenforstående"), men der er tale om ren hermetisk/okkult viden - om tingenes sammenhæng, dannelsen af alt fra intet, det guddommeliges eksistens, menneskets sjæl etc. Teksten er studeret af både alkymister og magikere. Jeg studerede den kort, da jeg begyndte mine alkymiske studier og praktiseringer for nogle år tilbage, men den var for tung for mig dengang. Den dag i dag forstår jeg den langt bedre en dengang, men den er stadig tung at arbejde sig igennem - såvel som så mange andre gamle alkymiske og hermetiske manuskripter. Bare læs visse af Paracelsus' tekster, til trods for disse skulle være så "letforståelige og direkte", som andre alkymister sagde. Så vil man hurtigt se, hvad jeg mener.
Held og lykke med den i hvert fald - hvis du beslutter dig for at købe den!
P.S. Det skal dog siges, jeg vil anbefale, du en dag anskaffer dig den, da den absolut er værdifuld. Men den er ikke nødvendig at kæmpe med nu, hvis du allerede har rigeligt på tallerknen. Derudover bliver den langt lettere, når du eksempelvis har arbejdet med dine LPN lektioner, Agrippas klassiker og nogle af de gamle alkymiske manuskripter. Så giv det tid.
LKN
Antal indlæg : 504 Join date : 24/07/10 Geografisk sted : Jylland
Emne: Sv: Bøger om hermetism Tors Feb 24, 2011 5:49 pm
Citat :
Corpus Hermeticum forekommer som værende en form for religiøs tekst
Det var bl.a. derfor jeg spurgte om nogle herinde kendte til den, for de få sider som jeg kunne se inde på amazon gav mig nemlig et indtryk af der muligvis var tale om en "hermetisk religiøs" tekst. Og så er jeg sådan at jeg hurtigt tjekker op på tingene, hvis en bog virker sådan Men så vil jeg nok ansakffe mig den en dag, dog vil jeg lige have læst på Agrippas værk, da jeg fik den for en uges tid siden. Agrippas værk er nemlig også ret tungt, da det engelsk er lidt gammeldag, og så alle de noter Men en fantastisk spænnende bog
Med tak og hilsen
LKN
Tesposinus Admin
Antal indlæg : 1663 Join date : 05/03/09 Age : 44
Emne: Sv: Bøger om hermetism Tors Feb 24, 2011 7:03 pm
Agrippas Occulta philosophia libri tres er en fantastisk tekst! Men ja, det er også ret tung læsning. Som du selv siger, er sproget meget gammeldags, meget lærd og pænt poetisk til tider. Så på trods af den moderniserede stavemåde, er den stadig noget af en omgang at tygge sig igennem - for ikke at tale om de 1.000+ sider, den dækker.
Apropos fodnoterne af Tyson... visse af disse kan være yderst behjælpelige - specielt mht. citater, steder, historiske begivenheder og personager og andet lign. Dog er Tyson ikke én af mine personlige favoritter indenfor nutidige okkultister, og jeg synes ikke specielt godt om en del af hans egne bøger, så hans "eget" halløj i fodnoterne, giver jeg ikke meget for. Dog har han gjort et superbt research arbejde mht. Agrippas værk, så alt af denne slags er ganske udmærket. Men du behøver på ingen måde at læse alle noterne. Brug kun tid på dem, du synes er værdifulde og ignorér resten.