Jeg har i et stykke tid glædet mig til at se dette foredrag da jeg ikke selv tog til Scarlet Imprint's Summer of Love event. Han taler omkring forhold med ånder i forhold til Goetia traditionen.
Hvis i har nogle tanker til hans foredrag vil jeg meget gerne høre dem
LKN
Antal indlæg : 504 Join date : 24/07/10 Geografisk sted : Jylland
Emne: Sv: Et foredrag med Jake Stratton-Kent Ons Jan 04, 2012 5:11 pm
Interessant foredrag, det må siges
En af hans pointer fandt jeg meget interessant. Det omkring den vedvarende kontakt med de forskellige entiteter, således at der ikke er tale om engangskommunikation. Det virker til at være en god pointe i forhold til, som han selv siger, når magusen gør brug af ånden til en bestemt opgave. Men i forhold til at søge kommunikation med en entitet, for at opnå en viden omkring et spørgsmål, da er den vedvarende kommunikation nok ikke så relevant. Men altså, jeg er stadig blot teoretiker mht. evokation, så det vil jeg ikke gøre mig klog på
Men fantastisk link Prospero, tak for det
LKN
Prospero
Antal indlæg : 632 Join date : 05/07/10 Age : 40
Emne: Sv: Et foredrag med Jake Stratton-Kent Ons Jan 04, 2012 6:40 pm
Ja, han er ved den opfattelse at entiteter i den tidligere periode af Goetia traditionen var meget mere end bare arbejdere som man sender ud en gang imellem for at give magikeren nogle penge, sex eller vinde en retsag. De er selvfølgelig altid blevet brugt til sådanne ting også, men det var langt fra alt hvad arbejdet med dem indholdte. Det han sådan set taler om i dette foredrag er en uddybning af emner som han skriver om i hans bøger Geosophia og The True Grimoire. Han taler dog ikke kun om evokation når han beskriver det at have et arbejde med entiteter. Hans udgave af Grimorium Verum er ikke kun omkring evokation. Det grimoire er meget rig på indflydelse fra katolsk/magiske folketraditioner. Dvs besværgelser, spådom osv voldsomt meget lignende hoodoo.
Man behøver ikke at udføre evokation for at få kontakt til entiteter. Jeg selv er også udelukkende teoretisk i mit kendskab til evokation da jeg endnu ikke har formået at være succesfuld med at få en manifestation i evokation endnu. Det er meget traditionelt at benytte sig af ofringer og bønner på steder og i tidspunkter som korrespondere med entiteten og så få indtryk og information igennem drømme eller andre divination metoder som scrying (jeg har indtil videre forsøgt mig med tarot i sådanne operationer og det virker udmærket). Der er selvfølgelig mange andre metoder i de gamle folketraditioner såvel som gamle magiske manualer.
Glad for at du synes om linket
LKN
Emne: Sv: Et foredrag med Jake Stratton-Kent Ons Jan 04, 2012 6:50 pm
Yderst spændende Kunne du ikke tænkte dig at anmelde nogle af hans værker, måske Geosophia? Det kunne være rigtig interessant at høre hvordan han beskæftiger sig med denne magiske kunst.
Prospero skrev:
Hans udgave af Grimorium Verum er ikke kun omkring evokation.
Er der her tale om en oversættelse af den originale skrift, eller mere hans egen produktion?
LKN
Prospero
Emne: Sv: Et foredrag med Jake Stratton-Kent Ons Jan 04, 2012 8:14 pm
Uha! Nu skal jeg lade vær med at love for mange anmeldelser Men det er da meget muligt at jeg kommer til at skrive en anmeldelse af hans værker på et tidspunkt, men det kommer ikke til at ske i den nærmeste fremtid, da jeg simpelthen har for mange projekter kørende til at kunne håndtere det. Hans værker er temmelig omfattende og store så... Men du kan da sikkert finde adskillige anmeldelser af hans værker rundt omkring på nettet. Manden er temmelig velkendt og populær.
Angående hans The True Grimoire så er der tale om en restaurering af ældre udgaver. Grimorium Verum har længe været set som at være gået tabt. De udgaver som var var set som at være for korrupt til at man kunne arbejde ud fra dem. Jeg mener at kan huske at det først ændrede sig da Joseph H. Peterson kom med hans restaurering af grimoiret. Jake Stratton-Kents bog er dog generelt set som at være den bedre udgave da den kommer fra en praktiserende magiker som har arbejdet med grimoiret over mange år og også på grund af det indput som han har puttet ind sammen med selve grimoiret som giver en en større forståelse for entiteterne i Goetia og for selve Goetia traditionens rødder. Hans værk Geosophia er dog hans helt store værk da dette er værket (faktisk er det to store bøger) hvor han komplet beskriver hans research i Goetia traditionens rødder i håb om at restaurere Vestens magiske tradition til at være den levende tradition den var før dens "decay", på højde med dybten i hoodoo traditionerne. Det er selvfølgelig bare hans mening og det er ikke en nødvendighed at være enig med ham i at vores magiske tradition er syg for at kunne få noget ud af hans værk. Efter min mening er Geosophia et af de vigtigste værker indtil videre skrevet indenfor dette felt.
LKN
Emne: Sv: Et foredrag med Jake Stratton-Kent Ons Jan 04, 2012 9:24 pm
Prospero skrev:
Jake Stratton-Kents bog er dog generelt set som at være den bedre udgave da den kommer fra en praktiserende magiker som har arbejdet med grimoiret over mange år
Det må jeg vist kigge lidt videre på, og se om jeg kan finde noget mere om hans bøger
Jeg ser frem til anmeldelserne - også selvom der går noget tid
Med tak
LKN
Christian
Antal indlæg : 204 Join date : 09/10/11 Age : 30
Emne: Sv: Et foredrag med Jake Stratton-Kent Tors Jan 05, 2012 9:02 pm
Meget interessant! Kunne lytte til den mand meget længere. Har også i langt tid ledt efter et eksemplar af ''The True Grimoire'' men har ikke kunne finde en i en fornuftig pris..
Prospero
Emne: Sv: Et foredrag med Jake Stratton-Kent Tors Jan 05, 2012 9:09 pm
Jeg synes også han er super Du kan købe en billig paperback af værket fra Scarlet Imprint's side. Hardcover udgaven er desværre udsolgt, så den er nok pænt dyr efterhånden.
...Nu må jeg hellere holde med alt den reklame inden jeg bliver stemplet som en fanboy
Christian
Antal indlæg : 204 Join date : 09/10/11 Age : 30
Emne: Sv: Et foredrag med Jake Stratton-Kent Tors Jan 05, 2012 10:09 pm
Prospero skrev:
Jeg synes også han er super Du kan købe en billig paperback af værket fra Scarlet Imprint's side. Hardcover udgaven er desværre udsolgt, så den er nok pænt dyr efterhånden.
...Nu må jeg hellere holde med alt den reklame inden jeg bliver stemplet som en fanboy
Kendte faktisk ikke til paperback udgaven. Men uh, hvor ville det være fedt at have hardcore udgaven. Er du gal. Men sådan er der jo så meget, det er jo indholdet der er det vigtigste! Meeeen..
Prospero
Emne: Sv: Et foredrag med Jake Stratton-Kent Fre Jan 06, 2012 12:21 pm
Jeg kan bestemt godt sætte mig ind i at du hellere vil have hardcover udgaven. Selve læseoplevelsen omhandler jo mere end bare informationen som er lagt i teksten.
Ledte lige selv efter den på de forskellige Amazon sider og på Bookfinder og Ebay. Ja, det er sgu efterhånden blevet for dyrt at købe den almindelige hardcover.
Tesposinus Admin
Antal indlæg : 1663 Join date : 05/03/09 Age : 44
Emne: Sv: Et foredrag med Jake Stratton-Kent Lør Jan 07, 2012 11:17 am
Prospero skrev:
Det er der ABSOLUT intet galt i!!!
Prospero
Emne: Sv: Et foredrag med Jake Stratton-Kent Lør Jan 07, 2012 10:43 pm
Tesposinus skrev:
Prospero skrev:
Det er der ABSOLUT intet galt i!!!
Okay, okay T! Jeg burde nok have husket at du selv var fanboy-agtig med Uncharted 3, så jeg skulle ikke have været bange for at være det med Scarlet Imprint
Tesposinus Admin
Antal indlæg : 1663 Join date : 05/03/09 Age : 44
Emne: Sv: Et foredrag med Jake Stratton-Kent Søn Jan 08, 2012 12:11 pm
Prospero skrev:
Okay, okay T! Jeg burde nok have husket at du selv var fanboy-agtig med Uncharted 3...