Emne: Sankt Cyprian...nogen her som ved noget om ham? Ons Sep 05, 2012 3:20 pm
Nogen her som har noget information omkring sankt Cyprian? Ham magikeren som, ifølge historien, blev til kristen efter at have observeret en kvinde modstå hans magi. Jeg leder efter alt den info jeg kan få omkring manden og vil derfor lige høre om i har noget på ham.
Tesposinus Admin
Antal indlæg : 1663 Join date : 05/03/09 Age : 44
Emne: Sv: Sankt Cyprian...nogen her som ved noget om ham? Ons Sep 05, 2012 3:38 pm
Ærligt talt ved jeg ikke synderligt meget om manden, så det er mit håb, der er andre herinde, der muligvis ved lidt udover det sædvanlige. Prospero, jeg går ud fra, du har et eksemplar af Greer's The New Encyclopedia of the Occult, ikke sandt!? I så fald behøver jeg ikke citere, hvad han har skrevet om St. Cyprian deri - hvilke ikke er synderligt meget, alligevel.
Prospero
Antal indlæg : 632 Join date : 05/07/10 Age : 40
Emne: Sv: Sankt Cyprian...nogen her som ved noget om ham? Ons Sep 05, 2012 3:53 pm
Tesposinus skrev:
Prospero, jeg går ud fra, du har et eksemplar af Greer's The New Encyclopedia of the Occult, ikke sandt!? I så fald behøver jeg ikke citere, hvad han har skrevet om St. Cyprian deri - hvilke ikke er synderligt meget, alligevel.
Nope. En bog jeg ikke har. Jeg har fra tid til anden tænkt at jeg burde købe den, men har aldrig fået det gjort. Hvor god er den?
Tesposinus Admin
Antal indlæg : 1663 Join date : 05/03/09 Age : 44
Emne: Sv: Sankt Cyprian...nogen her som ved noget om ham? Ons Sep 05, 2012 4:10 pm
Prospero skrev:
Hvor god er den?
Den er ganske glimrende. Jeg er personligt glad for Greer's værker, da de er rigtig lucid og velskrevede; tillige dækker de ofte gode emner. Til tider er jeg ikke enig med manden (kan du huske den fesne forklaring omkring levitation af en sten, som vi talte om over mail?), men hans bøger er gode, ellers! Denne encyklopædi er tillige god, forholdsvis grundig og ganske omfattende. Den er naturligvis langt fra perfekt, da der er adskillige ting, som den ikke dækker (jeg finder den f.eks. utroligt manglende indenfor alkymi, selvom den dog også dækker lidt herindenfor), og andet den dækker men knap så godt. Dertil er der så til gengæld andet, der er utroligt omhyggeligt gennemgået i værket, så den er absolut pengene værd, efter min ydmyge mening. Det er hans Element Encyclopedia of Secret Societies and Hidden History også, hvis det skulle være!
Jamen Greer skriver ikke så meget i føromtalte titel, omkring cyprianus, andet end at manden var en Paganist og en magus, og han blev på et tidspunkt bedt om at "ombestemme" en kvinde, der ikke ville giftes med en vis herre (husker ikke navnet). Dette kastede Cyprianus sig så ud i ved at slynge dæmoner efter den stakkels dame, men hun fik dem fluks sparket væk ved at slå korsets tegn. Cyprianus værende fascineret over denne kraftfulde magi, valgte at blive døbt for at blive en del af denne. Det siges så, at han stadig praktiserede magi efter hans omvendelse, men at han derefter gjorde brug af kristen magi fremfor paganistisk.
Dette er sådan kort og godt... ved ikke, om noget af det var nyt for dig.
Prospero
Antal indlæg : 632 Join date : 05/07/10 Age : 40
Emne: Sv: Sankt Cyprian...nogen her som ved noget om ham? Ons Sep 05, 2012 4:16 pm
Lyder som om jeg bliver nød til at købe de to værker. Jeg har adskillige værker som jeg gerne vil have købt. Heldigvis er de alle sammen paperback så det bliver ikke alt for dyrt, men jeg venter alligevel til jeg får penge igen i slutningen af månedet.
Tesposinus skrev:
Jamen Greer skriver ikke så meget i føromtalte titel, omkring cyprianus, andet end at manden var en Paganist og en magus, og han blev på et tidspunkt bedt om at "ombestemme" en kvinde, der ikke ville giftes med en vis herre (husker ikke navnet). Dette kastede Cyprianus sig så ud i ved at slynge dæmoner efter den stakkels dame, men hun fik dem fluks sparket væk ved at slå korsets tegn. Cyprianus værende fascineret over denne kraftfulde magi, valgte at blive døbt for at blive en del af denne. Det siges så, at han stadig praktiserede magi efter hans omvendelse, men at han derefter gjorde brug af kristen magi fremfor paganistisk.
Dette er sådan kort og godt... ved ikke, om noget af det var nyt for dig.
Det er også den historie jeg har fået. Men tak for det. Jeg håber på at der er skrevet mere om ham andre steder. Jeg tror lige jeg vil checke op på Michelle Belangers Dictionary of Demons og The Grimoire of Saint Cyprian af Skinner+Rankine senere her idag.
Sponsoreret inhold
Emne: Sv: Sankt Cyprian...nogen her som ved noget om ham?