Antal indlæg : 762 Join date : 07/03/09 Age : 35 Geografisk sted : Et sted i Danmark
Emne: wand vs. athame Tors Jun 12, 2014 12:52 pm
Hej Jeg har nu endelig fået bestilt en athame (takket være hjælp fra SilvaVirus), jeg har fundet en kalk og er i færd med at skaffe materialerne til et pentagram - så vidt så godt! Alt i alt er mine alter-objekter ved at finde sammen, men jeg slog så op i den kære Modern Magick og ser, at jeg har husket forkert...
Jeg mente, at athame var for ild, og at man så skulle bruge en vifte for luft... Dog står der i bogen, at en athame er for luft, og en wand er for ild! Man kan så udskifte athame med en vifte......... nu har jeg jo fundet den xD Anyways, jeg kan ikke få det til at passe i mit hoved, at athame er luft fremfor ild. Uanset hvordan jeg vender det i mit hoved, virker det mere logisk, at en athame, som trods alt er bearbejdet med ild, bør være ild-element. Derudover associerer jeg et våben og ild med hinanden, hvorimod jeg slet ikke kan se wanden i nogen sammenhæng.
Hvor vigtigt er det, at man bruger athame som luft? Teknisk set burde man kunne bruge den som ild, når ens hoved siger det, da det er sindet som skaber rammerne for ens ritualer?
Prospero
Antal indlæg : 632 Join date : 05/07/10 Age : 40
Emne: Sv: wand vs. athame Fre Jun 13, 2014 9:34 am
Det et Golden Dawns måde at gøre tingene på. det er slet ikke en nødvendighed hvis du ikke vil. tryllestaven høre normalt slet ikke til et element og det gør kniven heller ikke når vi kigger på mange ældre. Der er intet i vejen med GDs system, men der er alternativer hvis du fortrækker. jeg synes du skal følge din intuition. kniven har før været redskabet til at skære cirklen i jorden, eller omridse en cirkel af visualicering. den er også blevet brugt til at luke cirklen af med ved at stikke kniven i jorden der hvor circlens omkreds bliver afsluttet. ud over er den blevet brugt til at binde ånder til stedet fu har fremmanet dem ved at stikke kniven i jorden. da lader man den forsvinde bagefter ved at "unbind" den ved at trække den op af jorden igen. forvirende nok er denne metode at stikke kniven i jorden også brugt til at skræmme ånder væk da ånder er bange for jern da det kan skade dem. errfor bruges det også som beskyttelse. tryllestaven ved jeg en del mindre om hvordan man benytter i praksis. for mig ser de gamle tekster ud til at indikere at den bare skal være tilstede for at hjælpe på kommunikationen da den er af magi planeten Merkur. jeg skrev noget om det for et stykke tid siden i tror det var Akaris tråd om wands. alt i alt, Golden Dawn gjorde nogle interessante ting, men se dig endelig ikke som bundet af dem. gør hvad der føles mest rigtigt for dig
Tesposinus Admin
Antal indlæg : 1663 Join date : 05/03/09 Age : 44
Emne: Sv: wand vs. athame Lør Jun 14, 2014 9:05 pm
I second that! Prospero har fuldstændig ret. Vil du køre efter Golden Dawn traditionen, så bør du bestemt holde dig til deres "metode", men hvis du hellere vil arbejde med andet end GD systemet, så står det dig helt frit for. Og der er andre traditioner der tillige har gjort brug af en dolk som magisk instrument for Ild frem for Luft. Men som Prospero sagde, så er dette noget, der er mest GD inspireret, da de sammenbandt mange ting via Qabalistiske tilknytninger (correspondences), for at skabe et struktureret system. Og derfor valgte de også at dedikere visse magiske instrumenter til de fire (fem) Elementer, grundet disses fundamentale betydning for esoterisk teori, og derved magisk arbejde. Men før Golden Dawn var der ikke meget af dette at finde i den vestlige magiske tradition.
Men du kan dedikere et hvilket som helst instrument til visse æteriske kræfter, via de symboler, invokerede energier etc., som du gør brug af. Eksempelvis kan du sagtens lave en Jord wand, hvis du vil - eller en Vand wand. Det er blot pga. visse logiske relationer til hinanden, at man f.eks. gør brug af et bæger/glas som Vand instrument. Dette er bl.a. relateret tarot og disses symboler som værende Element repræsentationer. Ild værende tilknyttet en Wand/tryllestav har med dette Elements fundamentale kvaliteter at gøre, og hvordan disse tillige ses (især af Eliphas Levi - som var stor inspiration for både Westcott og Mathers, og sandsynligvis også Woodman) som værende relateret magusens stav.
Så alt i alt, ja... der er specifikke grunde til, hvorfor visse traditioner har valgt at tilknytte instrument A til det ene og instrument B til det andet. Men du kan som sagt uden problemer tilknytte diverse kræfter til diverse redskaber; det er, trods alt, en form for talisman arbejde, når man skaber og konsekrerer magiske instrumenter. Så arbejde du blot efter, hvad du finder bedst. Vil du følge Kraig's kursus, så hold dig til de traditioner, han selv har fulgt deri; vil du gerne gøre brug af hans fremgangsmetode - træningsmæssigt - men efter din egen "stil", så tag fra Kraig, hvad du kan bruge, og find andet andre steder. Vær blot forsigtig med at "fortolke" for meget og primært kun følge din egen intuition. Der er intet galt i at følge sin intuition, men det skal gøres med opbakning af en god røvfuld erfaring, så man ikke ender med noget ubehageligt - eller blot direkte ubrugeligt. Intuition er pragtfuld, hvis den er trænet, og hvis den går hånd-i-hånd med personlig erfaring, så den har et reelt fundament, og ikke blot er indbildning og personlig mening fremfor legitim intuition.
Men mht. dette Ild VS. Luft dolk halløj... ingen ko på isen der!
Moonlight_tiger
Antal indlæg : 762 Join date : 07/03/09 Age : 35 Geografisk sted : Et sted i Danmark
Emne: Sv: wand vs. athame Søn Jun 15, 2014 1:49 pm
Godt at høre Jeg var slet ikke klar over hvor meget forskelligt en athame blev brugt til Så tak for det
Jeg syntes også, det var mest logisk at følge intuitionen omkring dette emne, men som altid ville jeg lige spørge de mere erfarne
Prospero
Antal indlæg : 632 Join date : 05/07/10 Age : 40
Emne: Sv: wand vs. athame Man Jun 16, 2014 11:19 pm
Ja, hvad er det dybere, ældre grundlag for disse redskaber vi benytter os af, er en ekstremt interessant ting at undersøge!
Tesposinus skrev:
Vil du køre efter Golden Dawn traditionen, så bør du bestemt holde dig til deres "metode"
Nice T. Ja, det glemte jeg helt at skrive. At følge et system vil netop mange gange skabe en mindre indvielse som systemet er designet til at føre dig igennem. At forstyre dit fokus (og derigennem energierne og intentionerne) med alt muligt andet som ikke er en del af den strøm/current af magi som systemet netop trives under, kan til tider forstyre denne indvielse som sker under overfladen, og derigennem gøre dit arbejde med systemet mindre effektivt og resultaterne mindre kraftfulde. Ikke sagt at du ikke kan pille ved tingene og stadig undgå at forstyre den strøms indflydelse på dig, men det er en meget kompleks sag (som ingen har forstået til bunds) og risikoen er ikke altid værd at løbe.
Så du skal beslutte dig om hvad du helst vil udrette med det. Om du vil være en through'n'through Golden Dawn magiker, eller om du ønsker at finde din egen vej, og så tage det af det som du føler at du kan bruge, og discard det du ikke finder nødvendigt eller brugbart for dig. Der er fordele og ulemper ved begge. Jeg har personligt altid gjort det samme som du indikere at vil gøre. Jeg har også altid først og fremmest fulgt min intuition med det, og noget af tiden har det været et godt valg og andet af tiden har det været et dårligt valg. Som vi alle ved så er livet svært
Frater Voloscire
Antal indlæg : 136 Join date : 27/05/14 Age : 54 Geografisk sted : sydjylland
Emne: Sv: wand vs. athame Søn Jul 20, 2014 4:54 pm
Mht. hvilke elementer, der hører til hvilke instrumenter, så kan man se på tarotten. Det er muligvis også GD, der har fastlagt fortolkningen her: Stokke/stave = ild bæger= vand mønter/pentagrammer = jord sværd= luft Major arkana= ånd
Athame/dolken må her så svare til sværd, altså luft. Tryllestaven må svare til stokke/stave, altså ild. Et evt bæger, chalice eller lign. til vand. Et pentagram el.lign. til jord. På kortet magikeren i tarot, ser man magikeren stå foran et bord (som kunne være et alter) hvorpå der er en stok, et sværd, et bæger og en skive med et pentagram.
Tesposinus Admin
Antal indlæg : 1663 Join date : 05/03/09 Age : 44
Emne: Sv: wand vs. athame Søn Jul 20, 2014 8:56 pm
Frater Voloscire skrev:
Mht. hvilke elementer, der hører til hvilke instrumenter, så kan man se på tarotten. Det er muligvis også GD, der har fastlagt fortolkningen her...
Det var oprindeligt Levi der tildelte instrumenterne således i henhold til tarot kortene, så vidt jeg husker, men ja, det er Golden Dawn, der har gjort dem til det "standard format", mange ser det som i dag. Hvis Levi VAR kilden hertil, så er jeg dog ikke helt sikker på, hvorfra han fik disse - hvadenten der blot var tale om hans egen logiske tænkning og intuition, eller om han fik det fra en ekstern kilde. Man finder i hvert fald ikke disse i Barrett's eller Agrippa's værker.