Hej, alle!
Der har lige været lidt snak om bog anmeldelser i en tråd i litteratur sektionen. Der blev talt om, hvordan det evt. ville være en smule lettere for folk at finde specifik info om titler indenfor okkult litteratur, hvis disse blev samlet sammen i form af bog reviews. Derfor besluttede jeg mig for at opdele samtlige underemner i litteratur sektionen i to dele:
- Bog Anmeldelser
- Generelt
Dette håber jeg i sandhed vil kunne glæde medlemmerne herinde, så de lettere kan opsnuse specifikke titler via bog reviews fra andre herinde, og dertil kan de ligeledes selv skrive deres egne reviews, når de har læst visse bøger, hvortil der ikke er anmeldelser at finde her på foraet. På denne måde kan vi alle hjælpe hinanden med studiematerialer.
Hertil vil jeg også gerne respektfuldt bede jer alle, at derfor venligst afholde jer fra alt andet end egentlige boganmeldelser i pågældende sektion, så denne ikke bliver overfyldt med irrelevante indlæg, og derfor blot gør det mere forvirrende for alle. Ligeledes frabedes små-kommentarer, spørgsmål der ikke er relevante for bogens anmeldelse og/eller indhold (hertil henvises der til "Generelt" underemnet), yderligere diskussion der trækker anmeldelsen af sporet etc. Det er dog absolut tilladt - endda opmuntret - at I bidrager til allerede eksisterende anmeldelser; så hvis et medlem eksempelvis skulle skrive et review af Regardie's
The Tree of Life, og der var "mangler" i dette review, eller ting som et andet medlem gerne så tilføjet, så er man yderst velkommen til at besvare indlægget med sine egne kommentarer omkring bogen.
Som det sidste vil jeg gerne skrive lidt om, hvordan disse anmeldelser gerne skal laves, så de bliver så overskuelige som muligt, samt så informative som kan lade sig gøre:
1. Skriv selve bogens titel (og evt. forfatternavn) i emnetitel sektionen.
2. Indsæt et billede af bogen i indlægget (jeg kan evt. hjælpe, hvis man skulle have problemer hermed)
3. Giv bogens fulde titel samt forfatternavn i selve indlægget.
4. Giv et godt og grundigt review - ikke blot 5 linier om jeres personlige mening herom, men detaljer - bogens indhold, skrivestil, letlæselighed, hvor lærerig den er (eller ikke) og til sidst hvad I selv synes om den.
5. Giv gerne et link til bogen - hvortil er mere eller mindre betydningsløst, men Amazon.com er at foretrække, da denne forhandler er international og kan derfor benyttes af alle. Derfra kan folk selv arbejde sig videre til evt. Amazon.co.uk, Saxo eller andet.
Til sidst - dog er dette, indtil videre, ikke påkrævet men blot en idé - kan I evt. sætte stjerner ind i form af * tasten. Hvis I vælger at gøre dette, kan vi gøre brug af Amazon metoden - 5 stjerner værende det højeste.
Lad os dog være lidt strikse og gøre det således:
* = Absolut elendig!!! Læsning af dette værk er spild i livskraft og dyrebare timer af éns liv!!!
** = Okay, men ikke noget at lave vejrmøller over. Visse lærerige ting, og derfor købet værd, men ikke blandt favoritterne.
*** = God bog! Helt klart anbefalet, men dog med lidt skavanker her og der - hvilke dog ikke overstiger bogens positive sider.
**** = Superb!!! Denne bog anbefales varmt, og er blandt de bedre indenfor dens emne. Meget få ting at beklage sig over.
***** = Bedre bliver det ikke!!! Denne bog er blandt de absolut bedste indenfor feltet, og den er (eller bliver) en sand klassiker!!!
Derfor ser jeg gerne, at vi er sparsomme med 5 stjerner, og derfor kun forbeholder dette bøger, som vi helt og aldeles mener, er én af de bedste indenfor dens pågældende emne. Dette vil derfor gøre nytilkomne dette værk meget mere klare over, hvori vigtigheden af denne tekst virkelig ligger. Eksempelvis ligger værker såsom Agrippa's klassiker,
The Magus,
The Kybalion og
Initiation into Hermetics i 5-gruppen, efter min ydmyge mening; mens Weiser's udgave af
Goetia og f.eks. Forgotten Books' eksemplar af
Long Lost Friend er i 3-gruppen af forskellige grunde; og Tyson's
Enochian Magic for Beginners er i 2-gruppen.
Dette er blot som nogle af mine personlige eksempler. I bedømmer selv efter jeres egen meninger omkring bøgerne, og venligst tag selve udgaven i betragtning også (hvor relevant). Det primære er naturligvis bogen selv, men idet der ind imellem er flere forskellige udgaver af samme værk, men nogle af disse er bedre eller dårligere end andre, er det vigtigt at også bringe sådanne ting ind i billedet. Eksempelvis er bogen som nævnt foroven,
Long Lost Friend en ganske interessant lille grimoire med en spandfuld af diverse små spells og bønner, men heraf er Forgotten Books udgaven ikke den bedste (dog er den god nok), idet den er kedelig af udseende, dens font er tør og så har de ligefrem skrevet forfatterens navn forkert på coveret (Hoffman i stedet for Hohman)! Sådanne småting er også af betydning i en god anmeldelse.
Jeg håber, I alle vil deltage aktivt i dette lille "arkiverings projekt", da det ville være en super måde at hjælpe hinanden på, såvel som nye medlemmer der også muligvis er nye indenfor okkultisme.
Jeg ser frem til at læse jeres anmeldelser!
Mange venlige hilsner,
Tesposinus